Ny Ford S-Max klar i 2014

Ford S-Max Concept er en næsten produktionsklar forsmag på den populære minivan. Blandt nyhederne er EcoBoost-motor og trykfølsom skærm med ”dobbeltsyn”.

Ford ramte ”bulls eye”, da de lancerede S-Max i 2006. For første gang lykkedes det at kombinere sportslige køreegenskaber og elegant design med overdådig plads til syv personer i den ellers snusfornuftige MPV-klasse. Selv i dag, hele syv år senere, er Ford S-Max stadig i en klasse for sig, hvis man er på udkig efter en praktisk storfamiliebil, der kører suverænt og ikke ligner en kedelig kassevogn.

Renere linjer præger 2. generation af Ford S-Max. Produktionsmodellen får dog almindelige dørhåndtag.
Renere linjer præger 2. generation af Ford S-Max. Produktionsmodellen får dog almindelige dørhåndtag.

Men syv år er og bliver mange år for en bilmodel, og derfor tripper afløseren for den skelsættende Ford S-Max så småt i kulissen. Om et par uger er der verdenspremiere på Ford S-Max Concept på biludstillingen i Frankfurt. Dermed får vi en virkelighedstro forsmag på den S-Max, som fabrikken sætter i produktion i 2014. De første billeder er netop sluppet ud, og i praksis vil der kun blive rettet på mindre detaljer som sidespejle, dørhåndtag og interiør før S-Max er klar til at blive sat op på samlebåndet.

Grundlæggende er det altså den nye Ford S-Max, som vi ser her for første gang. Mest bemærkelsesværdigt er det enkle design, der bryder en smule med Fords såkaldte ”Kinetic” stil, der plejer at være mere detaljeret. Ford selv erkender, at man søger et mere stilrent look, der er renset for pjank. Den nye stil inkluderer dog fortsat den markante front, der sender en venlig hilsen til superbilerne fra britiske Aston Martin.

Indvendig er der også ryddet op i knapper og overflader, fordi mange funktioner er flyttet op i den centralt placerede skærm i midterkonsollen. Her disker Ford op med en spændende nyhed: Den trykfølsomme skærm har nemlig ”dobbeltsyn” så mens chaufføren kan se navigation, kan passageren til højre se film. ”Dual View Display” kalder Ford teknikken, der ventes at brede sig til andre biler i de kommende år.

Sæderne har også ændret sig. På midterste række kan midtersædet foldes helt ned i gulvet, så man kan fortsætte om på tredje række. Heromme er sæderne gjort særligt tynde for at spare plads og vægt, men Ford lover fortsat god plads til fem voksne og to børn i S-Max. Anden generation af Ford S-Max bliver ganske vist lavere, men også bredere og længere end den nuværende model.

Holder øje med din puls og sukkerbalance
Teknisk bygger S-Max videre på samme platform, men Ford lover at gøre køreegenskaberne endnu mere sportslige. Motorerne bliver det i hvert fald: En spændende nyhed er en 4-cylindret 1,5 liters udgave af Fords prisvindende turbobenzinmotor på 1,0 liter med 3-cylindre. Den ekstra cylinder i Fords såkaldte Ecoboost motor er med til at øge ydelsen til mindst 150 hk og samtidig dæmpe forbruget i den lidt tørstige S-Max. Hvor meget ved vi endnu ikke, for Ford opgiver fortsat ingen præcise specifikationer.

Også inde i S-Max har Ford-designerne ryddet op i knapperne, fordi mange funktioner er flyttet ind i den trykfølsomme skærm.
Også inde i S-Max har Ford-designerne ryddet op i knapper, fordi mange funktioner er flyttet ind i den trykfølsomme skærm.

Dog ved vi, at Ford S-Max bliver en usædvanlig omsorgsfuld bil. Med Ford SYNC-systemet kan S-Max nemlig både overvåge din puls og sukkerbalance ved hjælp af sensorer og sågar advare dig hjerteproblemer og for lavt blodsukker, hvis du har børn med sukkersyge. Dermed giver S-Max begrebet familiebil helt ny mening, når den dukker op en gang i løbet af næste år.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here