Ny Renault Twingo forklædt som rå racer

Først i 2014 ser vi den nye Renault Twingo, men den franske bilfabrik fortsætter med at give smagsprøver, nu med Twin’Run, en 320 hestes bøllebil med baghjulstræk.

Normalt plejer bilfabrikkerne at gemme kommende bilnyheder, men hos Renault har plejer været død siden Laurens van den Acker blev designchef i 2009. Selv om næste generation af Renault Twingo næppe er klar før slutningen af 2014, får vi nu for anden gang et smugkig på den lille franske frækkert. Denne gang er Twingo forklædt som racerbilen Twin’Run – et lille bæst med centerplaceret V6-motor på 320 hk, placeret i en let rørgitterramme. Det er rendyrket racerteknik og med en vægt på blot 950 kilo er Twin’Run da også en fartbombe, der hylder tidligere, lige så vanvittige Renault-modeller som Renault 5 Turbo og Renault Clio V6.

Hækspoiler med bil - med 320 hk til 950 kg skal der noget downforce til for at forhindre Renault Twin'Run fra at lette...
Hækspoiler med bil – med 320 hk til 950 kg skal der noget downforce til for at forhindre Renault Twin’Run fra at lette…

Renault spiller da også på arven fra to af de vildeste minibiler, der nogensinde er produceret, i en reklamefilm for Twin’Run.

Nu tilfører en hækspoiler på størrelse med hækvingen på et Cessna sportsfly, firkantede fjernprojektører og klassisk racer-lakering jo dramatik til enhver bil. Men skræller man pynten af Twin’Run har man et ganske godt billede af, hvordan den næste Renault Twingo kommer til at se ud. Især hvis man sammenligner med konceptbilen Twin’Z, som Renault viste tidligere i år.

Lægger man de to konceptbiler sammen, får vi et ekstra godt indtryk af den næste Renault Twingo – en lille charmepotte af en bybil, der er enormt vigtig for den franske bilfabrik. Både fordi den traditionelt sælger i stort oplag, og fordi den første Twingo blev en ikonisk stilskaber for Renault.

Med lidt held kan vi se frem til en færdig udgave, der får modsat-åbnende sidedøre uden midterstolpe som på konceptet Twin’Z. Det vil virkelig være en nyskabelse i bilernes mindste klasse, der måske kunne løfte overliggeren for, hvor brugbart bagsædet er i en lille bybil.

Samarbejde med Mercedes og Ford
Teknikken gør også den næste Renault Twingo særdeles interessant. Twingo bliver formentlig det første resultat af et strategisk samarbejde mellem så forskellige bilmærker som franske Renault, tyske Mercedes/Smart og amerikansk-ejede Ford. De tre giganter deler nemlig ingeniør-hjerner og udviklingsomkostninger på et nyt projekt, der skal resultere i en række minibiler. Mercedes/Smart byder ind med ekspertise på særlige løsninger, Ford tager sin fremragende og brændstoføkonomiske 3-cylindrede EcoBoost turbobenzinmotor med til festen, mens Renault ved en masse om storproduktion af minibiler.

Udover den nye Renault Twingo skal samarbejdet resultere i en ny generation af Smart biler, måske en kommende mikro-Mercedes, mens Ford har brug for en afløser for den aldrende Ka.

Læs mere: Smugkig på næste Renault Twingo

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here