BILTEST: Peugeot 308 har fået nyt selvsikkert design, nyt logo og køreegenskaber med udpræget fransk finesse. Men prisen er høj.
Hvilken bil?
Dette forår er Peugeot 308 lanceret i tredje generation. Designet har aldrig været mere maskulint, ja nærmest muskelsvulmende, og selvsikkerheden understreges af det nye logo i den bredt smilende kølergrill. Indvendig holder Peugeot fast i det såkaldte i-cockpit med lille rat og fuld digital instrumentering, softwaren virker moderne og hurtig, mens længere akselafstand skal øge pladsen på bagsædet.
Under motorhjelmen er der ’fuld plade’: Du kan få 308 med benzin, diesel eller hybridteknik – og der er en fuldt elektrisk udgave på vej.
Her tester vi ladehybrid-udgaven til 375.000 kr., der er begunstiget af afgiftsrabat og derfor forventes at blive bestseller herhjemme. Billigste 308 SW er Allure Pack med 110-hestes turbobenziner og manuelt gear til 315.000 kr.
Vidste du at?
Med det nye logo i kølergrillen på 308 er det faktisk 11. gang, at Peugeot skifter ’signatur’. Logoet er fortsat en løve, men hvor løven hidtil har stået på bagbenene og viftet med kløerne, sidder den nu som portræt i et klassisk våbenskjold. Logoet har historiske aner og minder en del om det logo, som Peugeot benyttede i 1960. Det stilrene sort- og sølvfarvede look passer også godt til Peugeots ønske om at rykke en klasse op. Nok ikke helt op i premium-ligaen til Audi, BMW og Mercedes, men snarere som det franske alternativ til VW. Og som vi kommer ind på her i testen, har franskmændene absolut noget at have ambitionerne i.
En anden spændende ting ved tredje oplag af 308 er, at den kommer som ren elbil. Det sker formentlig medio 2023. Peugeot har endnu ikke løftet sløret for specifikationer, men vi gætter på et batteri på mindst 64 kWh og en rækkevidde på 400-450 km. Det er nødvendigt for at matche konkurrenter som VW ID.3 og den nye Renault Megane E-tech.
Hvordan er førerpladsen?
Peugeots i-cockpit, hvor du kigger på instrumenterne over et nærmest go-kart lille rat, deler vandene. Undertegnede er fan. Overblikket er fint og det lille rat giver en sportslig oplevelse. Men det bedste er det mærkbare kvalitetsløft, som er fulgt med det futuristiske design. Her er nydelige overflader i stof og blød plastic, solide knapper med en lækker funktion og sæder, der både støtter godt og har langt bedre ergonomi for store personer end tidligere tiders Peugeot’er. Forholdet mellem rat, sæde og pedaler stemmer også og vil passe de fleste.
Oplevet fra førersædet virker den oplevede kvalitet overbevisende. Finishen i 308 overgår nu ærkerivalen fra Wolfsburg – anno 2022 fremstår Peugeot 308 simpelthen mere premium end en tilsvarende VW Golf.
Funktionaliteten er også forbedret: Du skal stadig igennem en del menuer på infotainmentskærmen, hvis du fx vil skifte fra navigation til ventilation. Dog kan du nu bogstaveligt skyde genvej ved at benytte fem genvejstaster under skærmen. Hurtigere software og en knivskarp skærm forbedrer også betjeningen.
Hvordan opleves kabinen?
Peugeot 308 SW er blevet hele 11 cm længere og er nu en langstrakt sag på 464 cm. Akselafstanden er øget 5,5 cm til pæne 273 cm – alligevel er modellens akilleshæl fortsat den beskedne benplads på bagsædet. Det kan gå med mindre børn, men med undertegnedes 190 cm i førersædet, er der dårligt plads til store teenagere eller voksne på bagsædet. Til gengæld sidder du rigtigt komfortabelt på forreste række og bagagerummet er nærmest forslugent. Selv her i hybridudgaven, hvor batteriet stjæler plads, rummer 308 SW 548 liter. Og næsten 1.600 liter hvis du fælder det tre-delte (40–20–40) bagsæde frem. Læssekanten er behageligt lav, og selv om vi ikke er på Skoda Octavia-niveau, er her både poseholdere og et par fine net til at holde på småting.
Er sikkerheden i orden?
Overvejende ja, men faktisk skuffer den nye Peugeot 308 i disciplinen sikkerhed på to vigtige parametre. Det viser en helt ny crashtest udført af Euro NCAP, der kun tildeler 308 fire ud af fem stjerner i sin samlede bedømmelse. Forklaringen er, at 308s automatiske nødbremse kun opnår en middelmådig bedømmelse. Samtidig er beskyttelsen af chaufførens brystkasse i frontalkollisioner langt fra optimal. Endelig har Peugeot 308 ikke – som stadig flere biler i dag – en centerairbag, der forhindrer personer på forsæderne at støde hovederne sammen ved påkørsel fra siden. Det trækker ned og koster den sidste, femte stjerne, som mange af konkurrenterne har. For et mærke, der gerne vil rykke op i anseelse, er det et hak i selvtillid og omdømme. Og ærgerligt, for grundlæggende er Peugeot 308 en solid konstruktion, konstaterer Euro NCAP. Læs mere på euroncap.com.
Hvordan kører den?
Mens Peugeot 308 får et par ridser i lakken i crashtest-laboratoriet, stråler den til gengæld ude på asfalten. Forgængeren var velkørende på den lidt anonyme måde, men med tredje generation genfinder Peugeot køreglæden og -magien fra modeller som 205 og 306. Teknikken er der ikke pillet ved. Platformen er den velkendte EMP2 med relativt simple hjulophæng – skruefjedre foran, halvstiv bagaksel bag – men fintuningen af fjedre og styretøj er fransk, når det er mest fornøjeligt: 308 kan kunsten at styre præcist og gribe solidt fast i underlaget og samtidig tilbyde sine passagerer udsøgt komfort. Både når der skal sluges ujævnheder og undertrykkes støj fra dækkene. Resultatet er det berømte kompromis mellem sport og komfort, som meget få biler gør bedre end den nye 308. Selv de mest køreglade konkurrenter som Ford Focus, Seat Leon og for den sags skyld BMW 1-serie skal kigge sig i bakspejlet. De styrer måske lidt skarpere, men 308 slår dem på komfort.
Hvordan er motoren?
Som ladehybrid kombinerer Peugeot 308 en firecylindret 1,6 liters benzinmotor med 110 hestes elmotor, otte-trins automatgear og et batteri på 12,4 kWh. Systemeffekten er relativt moderate 180 hk, men det rækker til et frisk afsæt og hurtige overhalinger. Peugeot lover op til 64 km på ren el – du skal dog snarere regne med 45 km. I en testuge med en del motorvejskørsel og adskillige besøg ved ladestanderen, endte vi med at køre præcis 20 km/l i snit – absolut godkendt. Undervejs var vi begejstrede for drivlinens mekaniske velopdragenhed, uanset om vi kørte på ren el eller fik hjælpe af den kultiverede benzinmotor. Håret i den velsmagende franske suppe viste sig at være automatgearet, der flere gange snublede i uskønne skift og mekanisk hakken. Det piller dog ikke ved totalindtrykket. Som andre ladehybrider er Peugeot 308 tung – hele 1.750 kg – men kører let og præcist, og det giver et kæmpeplus i hvilkenbils karakterbog.
Passer prisen?
For få måneder siden ville vi have svaret ja. Men så hævede Peugeot priserne, så du i skrivende stund skal af med 375.000 kr. for ladehybridudgaven af 308 SW. Her er godt nok pænt med udstyr i den såkaldte First Selection, men til prisen er der bare mange og kompetente konkurrenter. Et af den står endda i samme udstillingslokale som 308 og sætter en fed streg under, at prisen ikke rigtigt er konkurrencedygtig: Netop nu kan du få storebror 508 med 225 hestes ladehybridmotor og masser af udstyr for 27.000 kr. mindre end 308… Valget er let, for nok er 308 vellykket, men 508 er på alle måder en bedre bil.
308-fans skal med andre ord slå koldt vandet i blodet og vente på, at der kommer tilsvarende kampagnepriser på modellen. Kender vi den danske importør ret, er det et spørgsmål om tid.
Er der alternativer?
Ja, de nuværende danske afgiftsregler favoriserer ladehybrider og næsten alle mærker har et godt bud i samme klasse som Peugeot 308. Billigst – og efter vores overbevisning også mindst overbevisende – er landsmanden Renault Megane E-Tech Sport Tourer med 160 hk fra 315.000 kr. VW-gruppen gør det bedre med trillingerne Golf GTE, Skoda Octavia Combi iV og Seat Leon Sportstourer – alle med 204 hestes motorer. Alle tre har bedre plads på bagsædet end 308 SW, men franskmanden slår igen på finish og komfort. Aktuelt er det kun Octavia og fem-dørsudgaven af Golf GTE til henholdsvis 402.000 og 367.000 kr., der kan leveres, mens den billigere Seat Leon Sportstourer er ramt af forsyningsproblemer. Et mere fremtidssikret alternativ er en ren elbil som Hyundai Ioniq 5 eller Kia EV6 – og de kan fås billigere end 308 som ladehybrid.
Konklusion:
For: Komfort, køreegenskaber og kvalitetsindtryk.
Imod: Høj pris, beskeden bagsædeplads.
Hvilkenbil siger:
Fakta: Peugeot 308 SW ladehybrid First Selection
Vejl. pris, inkl. lev.: 375.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 680 kr.
Garanti (rust/mekanik/): 12 år/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 90,9 km/l (25 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 20,0 km/l
Længde/bredde/højde: 464/185/144 cm
Akselafstand: 273 cm
Bagagerum (min/max): 548/1.574 liter
Vægt: 1.750 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter turbobenzinmotor med 150 hk og 110 hk elmotor.
Systemeffekt: 180 hk/360 Nm. Batteri på 12,4 kWh – op til 68 km kørsel på el.
Opladningstid: Ca. 4 timer (308 lader med max 3,7 kW – 7,4 kW lader koster 7.000 kr.)
0-100 km/t: 7,7 sek.
Topfart: 225 km/t (135 km/t i eldrift)
Særligt standardudstyr (First Selection – svarer til Allure Pack):
Digital instrumentering, multifunktionslæderrat med paddle-shift, 8-trins automatgear, 17” alufælge, LED-lygter for og bag, adaptiv fartpilot, elruder for og bag, 8” infotainment med Apple Carplay/Android Auto og DAB+ radio, parkeringssensor for og bag samt bakkamera, regnsensor, fjernlysassistent, varme i forsæder, sidespejle med varme, to-zoners klimaanlæg, nøglefri betjening, aut. nødbremse med registrering af fodgængere og modkørende i venstresving, skilteassistent, blindvinkel-assistent og træthedsregistrering. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Metallak: 10.000 kr.