Rapport: Det bliver billigere at skifte batteri end fossilmotor

rækkevidde

Batteri-priserne falder så hurtigt, at det snart er billigere at skifte batteri i en elbil end motor i en fossilbil, vurderer analysefirma.

Angsten for at skulle skifte det kostbare batteri i en elbil er blandt de bekymringer, der holder nogle bilejere fra at skifte fra fossil- til elbil. Det viser flere undersøgelser.

Men frygten er overdrevet. Dels er stort set alle batterier i elbiler omfattet af en garanti på otte år eller mere, dels viser andre undersøgelser, at elbilers batterier holder langt bedre end forventet. Som elbilejer skal du faktisk forvente, at det dyre batteri er noget af det sidste, der opgiver ånden, når bilen er blevet gammel og slidt. 

Skifter fra 2030

Men skulle uheldet være ude, er der også trøst at hente i en ny rapport fra det amerikanske firma Recurrent, der indsamler data om elbiler og deres batterier.

Lige om lidt – formentlig omkring 2030 – vil det være billigere eller koste omtrent det samme at skifte batteri i en elbil som at skifte motor i en fossilbil.

Ingen håber naturligvis, at det kommer dertil, men med godt én milliard fossilbiler i verden er udskiftning af motorer et kendt fænomen. Det nye er, at mens elbiler allerede kan prale af lavere driftsomkostninger og serviceudgifter vil det samme også snart gøre sig gældende, når vi taler udskiftning af elbilers største og klart dyreste komponent – batteriet.

Batteripris halveret om to år

Forklaringen er ganske ligetil. Priserne på batterier styrtdykker. 

I sidste måned vurderede investeringsbanken Goldman Sachs, at de nuværende batteripriser stort set vil være halveret allerede i 2026. Og dén udvikling fortsætter bare.

I dag koster det – alt efter batteristørrelse – mellem 5.000 og 16.000 dollars at skifte batteriet i en elbil på det amerikanske marked. Det svarer til mellem 35.000 og 110.000 kroner. Da der kun er en meget lille afgift på elbiler i Danmark, kan disse tal godt sammenlignes, om end arbejdslønnen typisk er højere på et dansk værksted.

  1. D. Powers, kendt for deres kvalitetsanalyser af biler solgt i USA, sætter prisen for udskiftning af motorer i fossilbiler – igen alt efter størrelse og på det amerikanske marked – til mellem 28.000 og 70.000 kr.

I dag er det altså lidt billigere at skifte en forbrændingsmotor end et elbil-batteri. Men det billede ændrer sig snart.

Sandsynligvis billigere

Ifølge Recurrent betyder de faldende batteripriserne, at det i 2030 vil koste omtrent det samme at skifte batteri som at skifte fossilmotor. Sandsynligvis bliver det faktisk billigere. Recurrent vurderer, at det vil koste op mod 35.000 kr. at udskifte et stort 100 kWh batteri i 2030 – og ’kun’ 24.000 kr. at skifte et mere almindeligt 75 kWh-batteri.

Stigende efterspørgsel på brugte batterier, der enten kan genbruges eller benyttes som lagring af strøm, kan nedbringe prisen yderligere.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here