Sikkerhed: Forsvarsministerium kører i elbiler fra Kina

Ansatte i det britiske forsvarsministerium skal tie stille og må ikke koble sig op, når de kører i ministeriets elbiler af mærket MG fra Kina.

“Tale er sølv, tavshed er guld,” lyder en gammel talemåde. Dét er præcis, hvad det britiske forsvarsministerium har måttet sande. De mange elbiler fra den statsejede kinesiske producent MG, som det britiske forsvarsministerium har leaset, kan potentielt lytte med og overføre al data fra bilen til Kina, har man indset. 

Derfor er ministeriets ansatte nu blevet bedt om at ikke at tale i telefon og sende sms’er. De skal undlade at benytte deres computere, undlade at koble sig på bilens software, og – når de er flere i bilen – enten tie helt stille eller i hvert fald kun småpludre om ligegyldige almindeligheder.

Flere tusinde kinesiske elbiler

Det britiske Ministry of Defence (MoD) er, som det er vedtaget fra øverste sted, gået elbil-vejen. For som offentlig myndighed skal man gå forrest i bestræbelserne på at gøre Storbritannien grøn. Elbiler er en af løsningerne, og ministeriet har allerede leaset flere hundrede kinesiske elbiler. Man har også afgivet bestilling på flere tusinde til levering inden for de næste to år.

Men oprydningen i de CO2-udledende biler, som ministeriet hidtil har kørt i, giver nu bagslag. For de leasede kinesiske elbiler benyttes af alle – fra dem med de dybeste hemmeligheder om britisk forsvar, f.eks. om landets atomubåde, til ministeriets 12.000 civile ansatte, som også kører i ministeriets biler.

Biler fra Kina udgør en sikkerhedsrisiko

MG Motors er en del af den statsejede kinesiske bilproducent SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation). Som forsker og forfatter Rasmus Dahlberg med speciale i samfundssikkerhed sagde til Hvilkenbil 22. januar, så pålægger den kinesiske sikkerhedslov som udgangspunkt alle landets borgere og virksomheder at “samarbejde med efterretningstjenesten om indsamling af data til beskyttelse af statens interesser”.

Dét i sig selv bør give anledning til at tænke sig godt om, inden man anskaffer sig en bil fra Kina. I hvert fald hvis man er en offentlig myndighed.

Budskabet er, at vi både som privatpersoner – hvilket IT-sikkerhedsekspert Allan Frank fra Datatilsynet understregede 19. januar – men bestemt også som samfund skal være langt mere opmærksomme på, hvad moderne biler er i stand til. 

I det helt store perspektiv med øje på bl.a. verdens største diktatur, Kina, aggressoren Rusland, terror-parate lande og organisationer er det tvingende nødvendigt, at demokratiske retsstater nøje overvejer en stram lovgivning, der dæmmer op for fjendtlig indflydelse.

Og det er så dét, som det britiske forsvarsministerium nu – på bagkant – har måttet sande.

“Det er skørt”

I Kina må Tesla-biler ikke komme i nærheden af kritiske installationer, f.eks. forsvarsministeriets bygninger. I USA har man vedtaget forbud mod biler med kinesisk software. Men i Storbritannien anskaffer de offentlige myndigheder sig biler fra Kina, og også i Danmark køber kommuner og regioner kinesiske biler i stort tal.

Historien om MG og det britiske forsvarsministerium er opsnappet af det britiske medie The Sun, der har talt – anonymt – med flere ansatte i ministeriet. De ansatte siger bl.a., at “det er skørt. Mange af elbilerne bliver benyttet af højtstående officerer, der har kendskab til statshemmeligheder og arbejder med følsomme emner”.

“Det er normalt at tale om arbejde, når de kører, især hvis alle i bilen er sikkerheds-clearet. De er ikke vant til, at bilen lytter med. Slet ikke hvis bilen er en af ministeriets egne biler,” som en af kilderne siger til The Sun.

“Bilerne er overalt nu. Fra vores specialenheders hovedkvarter til atomubådenes baser.”

En talsmand fra det britiske forsvarsministerium udtaler til The Sun, at “beskyttelse af den nationale sikkerhed er fundamentet i alt, vi foretager os. Vi har strenge sikkerhedsprocedurer, der sikrer, at al følsom information bliver beskyttet”.

En af de sikkerhedsprocedurer omfatter nu også et forbud mod al kommunikation i ministeriets kinesiske elbiler.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here