Smugkig på den næste Mini

Designstudiet Mini Vision giver et godt indtryk af, hvordan den næste Mini skal se ud. Blandt nyhederne er lavere vægt og avanceret lys-teknologi.

Når sløret senere i år løftes for 3. generation af BMWs britiske Mini, er der både taget hensyn til Minis ikoniske designhistorie og indført masser af nyheder. At kombinere historien med fremtiden er nemlig den bundne opgave for Minis chefdesigner, danske Anders Warming, der tidligere har designet bl.a. roadsteren Z3 for Minis tyske ejere, BMW.

Hvor langt Anders Warming og hans team af designere på Minis udviklingscenter i München er kommet, giver stilstudiet Mini Vision et godt indtryk af: Tredje udgave af Mini vokser en smule i længden – dels for at reducere luftmodstanden, dels for at leve op til skærpede krav til fodgængersikkerhed. Det sidste sørger en længere front med større udhæng over forhjulene for, mens en knapt så opretstående forrude, nye luftindtag og en større hækspoiler får den boksformede Mini til at glide lettere gennem vinden.

3. oplag af Mini får væsentligt større baglygter med LED-teknik.
3. oplag af Mini får væsentligt større baglygter med LED-teknik.

Udefra kan man også kende den nye Mini på en mere trapez-formet kølergrill og større lygter. Især foran, hvor forlygterne er omgivet af et cirkelformet LED-kørelys. Derimod kommer vi næppe til at se de grå skærmkanter, der nærmets ubrudt løber over i lister under rudekanten. På Mini Vision er de lavet af kulfiberforstærket plast for at reducere bilens vægt, men de bliver formentlig for dyre og for komplicerede at seriefremstille. Produktionsudgaven vil formentlig få det sorte ”bånd” af plastic-skærmkanter, som vi kender fra den nuværende udgave. At den næste Mini kommer på slankekur ligger dog fast – hvor meget vægten reduceres, oplyser Mini dog ikke.

”Big Ben” speedometer bliver til infotainment-skærm
Indvendig kan vi også forvente nyheder. Det ”Big Ben” store og centralt placerede speedometer forvandles til en trykfølsom skærm, der bl.a. styrer musik og navigation. Dermed rykker speedometeret op til omdrejningstælleren bag rattet, så man ikke længere skal skæve til højre for at holde øje med hastigheden.

Den helt store design-gimmick er en såkaldt magisk knap, der gør det muligt at vælge et bestemt lys-tema inde i bilen – fra den mest enkle og nøgterne belysning til noget, der mest af alt minder om det blinkende lys fra en roterende discokugle. Om den valgfri belysning ”overlever”, når Mini Vision går fra designstudie til seriefremstilling, ved vi endnu ikke.

Discolys og feststemning i Mini Vision - helt så løssluppen bliver produktionsudgaven dog ikke.
Discolys og feststemning i Mini Vision – helt så løssluppen bliver produktionsudgaven dog ikke.

Samme forbehold gælder de smarte elastikker i dørsiderne i samme form som striberne i det engelske flag, men smart ser det ud. Mini lover under alle omstændigheder, at 3. generation af det kørende stilikon ikke kun handler om design, men også får en god dosis praktisk sans. Blandt andet er sæderne udformet, så de fylder mindst muligt og dermed forbedrer pladsen i kabinen.

3. generation af Mini får officiel verdenspremiere på septembers biludstilling i Frankfurt.

[email protected] 

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here