Stadig flere unge køber ny bil

De små bilers eksplosive popularitet skyldes ikke mindst, at flere unge køber nye biler. Mere end hver tredje mellem 18 og 29 år vælger at investere i en ny bil, viser undersøgelse.

De helt små biler som Kia Picanto, VW Up og Toyota Aygo er efterhånden umulige at overse i det danske gadebillede. I sidste måned udgjorde den mindste bilklasse massive 68 procent af det samlede danske bilsalg. Og kigger man gennem de nyvaskede ruder, får man i stigende grad øje på en ung bilejer: En undersøgelse foretaget af BilBasen og analyseinstituttet YouGov viser, at hele 35 procent af unge i alderen 18-29 år har købt deres bil fra ny. Det er en stigning på 9,3 procent i forhold til sidste år.

”Der kan være rigtig mange fordele ved at købe ny bil – ikke mindst for førstegangskøbere og bilister med et begrænset budget. Mulighederne for at købe små smarte benzinøkonomiske biler til få penge bliver hele tiden flere, og det tror jeg, får mange unge til at købe nyt, siger Morten Heuing, der er administrerende direktør for BilBasen.

”Man skal heller ikke glemme, at mange nye biler leveres i en pakkeløsning, hvor der kan være mange penge at spare på bilforsikringen.”

Netop udgifter til bilforsikring, benzin og drift er netop områder, som de fleste unge ønsker at spare på. Her svarer 76 procent, at de forsøger at minimere omkostningerne på bilbudgettet.

Unge bilkøbere er miljøbevidste
Af de unge der endnu ikke har købt ny bil, svarer 47 procent, at de overvejer at udskifte deres nuværende bil med en billigere og mere miljørigtig af slagsen. I den lille klasse kører bilerne uden undtagelse 20 km eller længere på literen.

”Ofte hænger de to ting jo sammen. De fleste biler i miljøklasse A koster mindre, har en mindre motor og dermed også et mindre benzinforbrug, som i sidste ende gavner miljøet. Men man kan også se på udvalget og efterspørgslen, at både bilproducenter og bilkøbere generelt har fået større fokus på miljørigtige biler”, siger Morten Heuing.

Omvendt tyder undersøgelsen på, at de unge betragter den lille, nye smarte bil som en ”god begyndelse”: Selvom 83 procent af de unge fortæller, at de er glade og tilfredse med deres nye bil, erkender 82 procent samtidig, at der trods alt ikke er tale om deres drømmebil. For en ung bilejer er der ikke desto mindre tale om en stor investering: 58 procent af de 18-29 årige bruger mindst 100.000 kr. på køb af bil.

FAKTA:
• Unge der købte bil fra ny i 2011: 32 pct
• Unge der købte bil fra ny i 2012: 35 pct
• Unge der overvejer mere miljørigtig bil: 47 pct
• Unge der forsøger at spare på det samlede bilbudget: 76 pct
• Unge der mener, at de ikke kører i drømmebilen: 82 pct
• Unge der er tilfredse med deres sidste bilkøb: 83 pct

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here