Stellantis-topchef: Kampen mod elbiler fra Kina bliver brutal

elbil

Bilproducenterne i Vesten er ‘brutalt udfordret’ af elbiler fra Kina. Stellantis-topchef er klar til at tage kampen op.

Stellantis er klar til at kæmpe for sin position på Europas elbil-marked. Men Kinas offensiv er voldsom, og kampen mod de kinesiske elbiler er ‘brutal’. Det fastslår Carlos Tavares, som er øverste chef i Stellantis, verdens fjerdestørste bilkoncern, ifølge Automotive News.

Portugisiske Tavares sætter kursen for mærkerne Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Chrysler og Jeep og har gjort det siden fusionen mellem PSA og Fiat Chrysler Automobiles i 2021.

De ‘brutale’ ord fra Tavares faldt i forbindelse med åbningen af Stellantis’ fabrik i Kragujevac, Serbien, hvor den nye, elektriske Fiat Panda (billedet øverst) skal produceres.

Europæerne er presset fra flere sider
elbiler
Carlos Tavares fotograferet i januar i år.

De ‘gamle’ bilproducenter er hårdt presset af kineserne, der stormer frem. I en grad, så EU har vedtaget en øget importtold på biler produceret i Kina, så den i nogle bilmærkers tilfælde er steget til 48 procent. Den endelige importtold forhandles der dog om frem til 4. november, hvor EU-Kommissionen vil beslutte de endelige tariffer.

Europæernes kamp udkæmpes på flere fronter. Først og fremmest mod strømmen af elbiler fra Kina, der takket være massiv statsstøtte fra det kinesiske regime kan produceres og sælges billigere. 

Men også mod myndighederne i Kina, hvor flere europæere – bl.a. Volkswagen, Mercedes og BMW – har strategiske samarbejder og i nogle tilfælde også benytter produktionsfaciliteter i Kina. 

Og der kæmpes såmænd også internt i Europa. Mod nogle af de europæiske landes regeringer, der presser på for at få placeret produktion ‘hjemme’ i Europa. Hvilket Stellantis eksempelvis er under pres for af den italienske højrenationale regering. 

Italienerne tøver ikke med at kritisere, når den multinationale Stellantis-koncern beslutter at placere produktion af italiensk hjerteblod som Alfa Romeo Junior i Polen og Fiat Panda i Serbien. 

Hvilket man må formode, at Stellantis gør, da det er mere rentabelt at få produceret netop de to steder frem for i Italien.

Stellantis samarbejder også med Kina
elbiler
Citroën ë-C3.

At Stellantis kæmper på alle fronter for at sikre indtjening ses også af, at koncernen ejer 51 pct. af aktierne i den privatejede kinesiske producent Leapmotor.

Her er clouet, at kineserne – muligvis allerede i år – introducerer modellen T03, der er på størrelse med Stellantis’ egen Citroën ë-C3. Den elektriske C3 forventes at være hos os snart og koster fra 180.000 kr. Leapmotor produceres – nej, ikke i Europa – i Kina, og er Leapmotor T03 en god bil til prisen, og får europæerne øjnene op for Leapmotor T03, er der basis for lidt intern kannibalisering i Stellantis-koncernen. 

Sammen med T03 er planen også at indlede salget af en Tesla Model Y-stor Leapmotor C10. I Danmark står firmaet K.W. Bruun bag importen af Stellantis’ biler og indtil videre de to statsejede kinesiske mærker Hongqi og Voyah.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here