BILTEST: Som plug-in-hybrid øger Skoda Superb alsidigheden med både benzin- og elmotor, men alderen er begyndt at trykke den tjekkiske topmodel.
Hvilken bil?
Bogstaverne iV betyder i Skoda-universet elektrisk. Under Superb-metallet ligger VW-koncernens efterhånden gamle, men stadig velfungerende 1,4 liters turbobenziner, et 13 kWh-batteri og en 6-trins DSG-gearkasse. På ren el kan Superb iV køre op til 55 kilometer.
Modellen er fra 2015, i efteråret 2019 fik den en ansigtsløftning, der mest slår igennem udvendigt med LED-forlygter og SKODA med store bogstaver på bagsmækken.
Indvendigt er digital instrumentering og en større, mere tidssvarende infotainmentskærm i midterkonsollen umiddelbart de største fornyelser.
Testbilen, stationcaren iV Plus til 435.000 kr., har blandt andet 3-zonet klimaanlæg, elektrisk justering af begge forsæder og navigationsanlæg. Vil man have vognbane- og blindvinkelassistent samt adaptiv fartpilot koster det ekstra. Kan man nøjes med den også enorme 5-dørs hatchback sparer man 10.000 kr.
Vidste du at?
I Volkswagen-koncernen rangordnes familiebilerne med eksklusive Audi i toppen, derefter den fine, men mere tilgængelige VW, så den snusfornuftige Skoda og den sporty spanier, Seat. Tyskerne står meget naturligt forrest i køen, når der uddeles viden og teknik fra ingeniørernes hylder, men i tilfældet plug-in-hybrid har tjekkerne dog fået lov at vente i usædvanligt lang tid – fem år – før teknikken fra VW Passat GTE fandt vej til Superb. Første Superb blev lanceret i 2001, og tjekkerne har solgt over 1,3 millioner styk.
Hvordan er førerpladsen?
Overskuelig og ukompliceret. Man sidder godt i de faste, store sæder, instrumenteringen er krystalklar, og der er logiske trykknapper til de vigtigste og mest benyttede funktioner. Det digitale display foran føreren kan tilpasses på utallige måder, og i forhold til den almindelige Superb er der en “tankmåler” til batteriet og ved gearvælgeren en ekstra knap til valg af kørsel på ren el eller en blanding.
Finishen er fed. Selvfølgelig er man ikke på Audi-niveau, men forskellene vil for langt de fleste være på feinschmecker-niveau. Efter min vurdering matcher Superb klart VW Passat på kvalitets-fornemmelse.
Hvordan opleves kabinen?
Hvad angår kabine- og i særdeleshed bagsædeplads, overgår Superb stadig alle sammenlignelige konkurrenter. Også Passaten. Selv med knap 190 centimeter chauffør kan passageren på sædet bagved stadig sidde med benene over kryds og brede sin avis ud. Tre personer er der rigeligt plads til deromme, og i testugen fragtede jeg en velvoksen herrecykel med bagsæderne lagt ned – det var intet problem at skaffe plads til den.
Bagagerummet i Superb Combi sluger normalt 660 liter, men pladsen under gulvet er ikke til rådighed i plug-in-hybriden, så bagagerummet sluger “kun” 510 liter.
Er sikkerheden i orden?
Superb den tredje er fra 2015, og det samme er Euro NCAP-crashtesten. Siden er kravene til standardmonteret aktivt sikkerhedsudstyr skærpet. Det betyder, at 2015-testens fem maksimale stjerner ikke ville blive udløst i dag, da bilen hverken har adaptiv fartpilot, vognbaneassistent eller en automatisk nødbremse, der også bremser for cyklister. Det meste aktive sikkerhedsudstyr kan dog tilkøbes. Selvom 71.000 kr. er noget af en sjat, vil det være uansvarligt, hvis ikke Hvilkenbil anbefaler Business Executive-pakken. Med den får man bl.a. en dynamisk fartpilot, der spiller sammen med navigationsanlægget og selv tager farten af, når et vejsving nærmer sig, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, parkeringsassistent, intelligente matrix LED-forlygter, så man i princippet altid kører med langt lys, læderindtræk og elektrisk bagklap. Hvad angår den passive sikkerhed, var Superb ikke helt i top med svagheder ved førerens brystkasse i tilfælde af frontalkollision. Der er også moderat risiko for piskesmældsskader for bagsædepassagererne ved påkørsel bagfra. Læs mere på euroncap.
Hvordan kører den?
Først og fremmest komfortabelt. Superb har aldrig underholdt sin fører, men som rummeligt og behageligt transportmiddel er den godt selskab, uanset om man skal køre langtur ad motorvej eller pendle på landeveje og i by til og fra arbejde.
iV vejer cirka et par hundrede kilo mere end den sammenlignelige Superb med 190 hestes toliters benzinmotor og DSG-gear, men det mærkes ikke på komforten.
Tjekkerne har været omhyggelige med lydisoleringen, så det samlede lydbillede fra de moderate 17 tommer-hjul, vind og motor er afdæmpet.
Hvordan er motoren?
Samspillet mellem el og benzin foregår gnidningsløst. iV starter i eldrift, og så længe man behandler speederen med varsomhed, holder hastigheden under 130 km/t, og der er strøm nok på batteriet, triller man som et udgangspunkt på ren strøm.
Benzinmotoren er VW’s gamle 1,4 liters TSI-motor. Her skruet op til 156 hk, og sammen med elmotoren er systemydelsen 218 hk. Dermed savner den aldrig overskud, hvis der skulle være behov for en kvik overhaling. Når gearvælgeren er sat i D, kan man trække den en ekstra gang bagud for at aktivere motorbremsen, hvilket i praksis betyder, at man stort set kan køre bilen uden at røre bremsen.
Pendler man 50-60 kilometer ad landevej og i by, vil langt størstedelen kunne tilbagelægges på ren el, inden man lader batteriet op til næste arbejdsdag. Ved almindelig 220 V tager det lidt over fem timer, i Clever-ladeboks godt tre timer. Et Clever-abonnement med opsætning af ladeboks i hjemmet og ubegrænset opladning både hjemme og ude koster 749 kr. om måneden.
Passer prisen?
De danske politikere har af flere omgange vedtaget besynderlige afgiftsregler. Nogle vil måske huske 00’ernes gulplade-trick, hvor store muskel-firehjulstrækkere blev til billige varevogne.
Helt så slemt er det ikke i 2020, men i øjeblikket er plug-in-hybrider tilsmilet af et afgiftstrick, fordi de ifølge den norm, som bilers forbrug fastsættes efter, kører ekstremt langt på literen. En fuldt opladet plug-in-hybrid som Superb iV er således angivet til et gennemsnitsforbrug på 70 km/l. Når den statslige afgiftsberegner har været der, er Superb iV tilsmilet i sammenligning med sine brødre med benzin- eller dieselmotor. Så ja, prisen for Superb iV er indtil videre ganske fordelagtig, fordi den i teorien kører 70 km/l.
Er der alternativer?
Hårdeste og mest oplagte konkurrent er Passat Variant GTE. Den er et stærkt alternativ, idet den overraskende nok faktisk er billigere end Superb iV – knap 423.000 kr. koster tyskeren. Sammenligningen er dog ikke helt nem, da man skal nærlæse tilbehørslister og ditto priser for at nå frem til en reel sammenligning. Adaptiv fartpilot og vognbaneassistent er eksempelvis standard i Passaten, hvorimod Superb f.eks. har elektrisk indstilling af forsæderne som standard. Og sådan vil man kunne ved i en rum tid, inden man har to helt identiske biler og kan sammenligne direkte.
Konklusion:
For: Plads, fleksibilitet og rækkevidde.
Imod: Aktivt sikkerhedsudstyr er ikke standard, to års garanti.
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Skoda Superb Combi iV Plus
Vejl. pris, inkl. lev.: 435.000 kr. (fås fra 425.000 kr.)
Anslået kontantrabat:* 20.000 kr.
Årlig ejerafgift: 860 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2015)
Antal airbags: 7
Længde/bredde/højde: 487/186/147 cm
Bagagerum (min/max): 510/1.800 liter
Vægt: 1.752 kg
Benzinmotor: 4 cyl., 1,4 liter, turbobenzin
Effekt: 156 hk/250 Nm
Batteri: 13 kWh
Elmotor: 115 hk
Systemeffekt: 218 hk
Rækkevidde på el: 55 km
Opladning: 3,33-5 timer (2,3-3,6 kW)
Forbrug (EU-norm): 71,4 km/l (31 gr. CO2/km)
0-100 km/t: 7,8 sek
Topfart: 224 km/t
Særligt standardudstyr:
Automatisk nødbremse med fodgængerbeskyttelse, træthedsovervågning, LED-forlygter m. fjernlysassistent, p-sensor for og bag, 3-zonet klimaanlæg, regnsensor, aut. nedblænding af bak- og sidespejle, el-forsæder m. lændestøtte og memory, et års Skoda Connect med infotainment online, bluetooth, navigationsanlæg, Apple CarPlay, nøglefri betjening, 17 tommer alufælge, installering af Clever ladeboks i hjemmet.
Metallak: 8.100 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Installering af ladeboks i hjemmet + ubegrænset opladning på hjemmelader og Clevers offentlige ladestandere: 749 kr./måned.
Ubegrænset opladning på Clevers offentlige ladestandere: 625 kr./måned.
Ladekabel (Mode 3) til offentlige ladestationer: 2.586 kr.
Business Executive-pakke bl.a. m. adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, parkeringsasssistent, vejskiltegenkendelse, Matrix LED-forlygter, læderindtræk og elektrisk bagklap: 70.995 kr.
Adaptiv fartpilot: 12.295 kr.
Assistentpakke bl.a. m. vognbaneassistent, sideassist og køassistent: 18.295 kr.
Vejskiltegenkendelse: 1.200 kr.
Læderindtræk: 26.495 kr.
Varme i rattet: 2.295 kr.
El-bagklap: 7.400 kr.