Tesla dominerer bilsalget i år

Tesla Model y
Tesla Model Y er uden sammenligning danskernes foretrukne bil.

Tesla Model Y og Model 3 står for 11,5 pct. af bilsalget i år. Næsten hver tredje af alle nye biler er elbiler, mens dieselbiler er på vej ud.

Bilforhandlerne kan overordnet set være godt tilfredse med salget i år. Indtil videre har de nemlig solgt 109.000 biler, hvilket er 13.000 flere end i samme periode 2022.

Af det totale bilsalg tegner elbilerne sig for 32 procent. Fremgangen for elbilerne fortsætter dermed – i 2022 stod elbilerne for godt 20 pct. af nybilsalget, i 2021 for 14 pct.

Ladehybridernes tidligere så gyldne tider er i dag knap så gyldne. I 2021 og 2022 var næsten hver fjerde nye bil en opladningshybrid, men overgangsteknologien og ikke mindst udfasningen af afgiftslettelserne har i 2023’s første otte måneder bragt andelen ned på 11 pct.

Benzinbilernes andel af det totale bilsalg i år var ved udgangen af august 34 pct. Hybrider og mildhybrider står for 18 pct. af salget.

Den nøgne statistik viser også, at dieselbiler er en truet race. I år står de indtil videre for beskedne fem pct. af salget. I 2021 var tallet 14 pct., i 2012 var dieselandelen 40 pct.

En opgørelse fra Danmarks Statistik over det samlede antal indregistrerede biler viser, at der ved udgangen af juli i år var lidt over 1,8 millioner benzindrevne biler på vejene, knap 739.000 dieseler, næsten 152.000 elbiler og lidt over 115.000 opladningshybrider. Det totale antal personbiler i Danmark er i øjeblikket lige over 2,8 mio.

Efterlyser billigere elbiler

4.772 elbiler blev indregistreret i august. Siden årsskiftet er antallet af elbiler forøget med 34.443, og topscoreren er ubetinget Tesla – 10.252 har sat sig bag rattet af en ny Model Y i år. På fjerdepladsen ligger Model 3 med knap 2.300 solgte.

Peugeot 208 er nærmest permanent til stede blandt topscorerne og er således nummer to i år med lidt over 4.000 solgte. Fordelingen mellem benzin- og eldrevne 208’ere er ikke opgjort.

De Danske Bilimportørers begejstring over salgstallene er umiddelbart stor, men også lettere nervøs. Importørforeningen efterlyser billigere elbiler og appellerer til politikerne om fortsat at sikre lempelige afgifter på elbiler for at fremskynde den grønne omstilling.

“Vi ved, at udbuddet af billigere elbiler kommer indenfor et par år, men afgiftsstigningen vil gøre det fossile alternativ mere attraktivt end det elektriske. Derfor er det nødvendigt, at politikerne holder afgiften på elbiler i ro,” udtaler Mads Rørvig, administrerende direktør i De Danske Bilimportører, i en pressemeddelelse.

Top 20 januar-august 2023

– antal solgte og andel (afrundet)

  1. Tesla Model Y: 10.252/9,4 pct.
  2. Peugeot 208: 4.039/3,7 pct.
  3. Ford Kuga: 2.959/2,7 pct.
  4. Tesla Model 3: 2.279/2,1 pct.
  5. Citroën C3: 1.899/1,7 pct.
  6. Cupra Formentor: 1.832/1,7 pct.
  7. Volkswagen T-Roc: 1.778/1,6 pct.
  8. Toyota Yaris: 1.749/1,6 pct.
  9. Hyundai i10: 1.739/1,6 pct.
  10. Skoda Enyaq:1.723/1,6 pct.
  11. Toyota Aygo X: 1.715/1,6 pct.
  12. Volkswagen ID.4: 1.709/1,6 pct.
  13. Opel Corsa: 1.704/1,6 pct.
  14. Audi Q4 e-tron: 1.659/1,5 pct.
  15. Nissan Qashqai: 1.640/1,5 pct.
  16. Volvo XC40: 1.609/1,5 pct.
  17. Audi Q2: 1.600/1,5 pct.
  18. Kia Ceed: 1.595/1,5 pct.
  19. Toyota Yaris Cross: 1.581: 1,4 pct.
  20. Volkswagen Polo: 1.515/1,4 pct.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here