Tesla-ejere er super-loyale

tesla prisfald
Foto: Tesla, Inc.

87 pct. af Tesla-ejere vil vælge samme mærke igen, viser amerikansk undersøgelse. Næsten alle elbil-ejere vil vælge en elbil igen.

Trods masser af debat om alt fra design, betjening og ikke mindst Elon Musks gøren og laden, er Tesla-ejere uhyre loyale overfor mærket. I hvert fald i USA, hvor 87 pct. af Tesla-ejerne vil vælge en Tesla igen, næste gang de skal købe eller lease en ny bil.

Det viser en rundspørge foretaget af det amerikanske business-medie Bloomberg blandt 1.000 amerikanere, der i løbet af det næste vil investere i en ny bil.

Dermed slår Tesla to mærker, der historisk nyder enorm respekt og loyalitet i USA, nemlig Toyota og Toyotas prestigemærke Lexus. Ganske klart endda: 68 pct. af Lexus-kunderne og 54 pct. af Toyota-kunderne vil vælge samme mærke igen.

93 pct. vælger elbil igen

Undersøgelsen viser også, at elbiler i sig selv tilsyneladende afføder stor loyalitet overfor teknologien: 93 procent af de nuværende elbil-ejere vil også vælge en elbil næste gang. Til sammenligning overvejer lidt over en tredjedel – 34 pct. – af nuværende ejere af benzinbiler at skifte til en elbil.

Grafik: Hvilkenbil. Kilde: Bloomberg og Electrek.

Tendensen mod flere elbiler er også ganske klar. Fortsætter den nuværende udvikling, forventer Bloomberg, at elbiler vil udgøre 25 pct. af det amerikanske bilsalg i 2030.

Den helt store ’driver’ er de lavere driftsomkostninger. Stigende benzinpriser har altid været en politisk varm kartoffel i USA, og de senere år er prisen ved pumpen steget støt.

Større udvalg af mindre og billigere elbiler frem mod 2030 vil også øge udbredelsen af elbiler, der i dag hører til i den dyre ende af bilmarkedet.

Stadig langt til modent marked

Men der er også udfordringer:

”Tesla, GM (Chevrolet m.fl., red.) og Stellantis’ (Chrysler og Jeep i USA, red.) bølge af billige elbiler, der kommer i 2026, kan ramme masse-forbrugerne. På trods af det, er der stadig lang vej til et mere modent marked. Et utilstrækkeligt netværk af ladestationer, rækkeviddeangst og lange ventetider i forbindelse med opladning bekymrer fortsat alle bilkøbere,” forklarer Steve Man, global chef for Bloombergs bilmarkeds-research og manden bag undersøgelsen.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here