Er fremtiden for Tesla-ejer Elon Musk elbiler, robotaxi, kunstig intelligens eller SpaceX? Og fylder politik for meget?
Investorer, kunder og konkurrenter vil følge godt med, når Tesla senere i dag fremlægger regnskabet for 2024’s fjerde kvartal. Bundlinjen vil vise kæmpe overskud, ingen tvivl om det, men interessen vil samle sig om fremtiden. Vil – og kan – Tesla-ejer Elon Musk på én og samme tid satse på selvkørende teknologi, på kunstig intelligens i sit firma xAI, på rumfartsprogrammet SpaceX og på elbilerne?
Mange vil også interessere sig for, om Musks position i præsident Donald Trumps regering skygger for meget for forretningerne.
Solid Tesla-økonomi
Først lidt om de sorte Tesla-tal. I tredje kvartal 2024 var overskuddet 2,2 milliarder dollar (ca. 15,8 mia. kroner). Så spørgsmålet er blot, hvor stort 2024-plusset ender med at være.
Ét sted gik det dog tilbage i 2024: Kurven over antal solgte biler led for første gang nogensinde et knæk. Kurven har ellers været konstant opadgående, men sidste år solgte Tesla “kun” 1,79 millioner biler, en tilbagegang fra 2023-tallet på 1,81 mio. Analytikere på Wall Street forventer dog en fremgang på 16 procent i år til 2,1 mio. solgte biler.
Kommende modeller fra Tesla?
Om der er billigere og mindre elbiler på vej, svæver i luften. Elon Musk synes at have mistet en solid portion interesse for Tesla. På den ene side har han dog ladet forstå, at man vil lancere billigere biler i løbet af første halvår 2025.
På den anden side sagde han ved offentliggørelsen af tredje kvartals regnskab 2024, at en “25.000 dollar-model ikke giver mening. Den vil være fjollet. Den vil være fuldstændigt i modstrid med dét, vi tror på”. Altså skal vi ikke vente en Tesla Model 2.
Nogle analytikere mener, at de billige modeller bare vil være skrabede udgaver af Model 3 og Model Y. Med Teslas nuværende modelprogram er “muligheden for vækst ret begrænset. Billige modeller vil være afgørende for Teslas vækstplaner”, sagde den britiske bank Barclays’ analytiker Dan Levy for to dage siden til nyhedsbureauet Reuters.
Rygter er der mange af, og ifølge mediet Caranddriver sagde en centralt placeret Tesla-kilde i december til Deutsche Bank, at en ny model til under 30.000 dollar – kaldet Model Q – vil øge Teslas salg med 20 til 30 procent.
Hvad der er op eller ned, kan kun tiden vise.
Selvkørende eller ikke?
Faktum er, at Elon Musk fra at være elbil-pionér med tiden har udvidet sine forretninger og i dag har sin opmærksomhed rettet mange andre steder hen. Hvis vi først kigger på hans forretninger, så fyldte kunstig intelligens og selvkørende biler langt mere end elbilerne, da han 23. oktober aflagde regnskabet for tredje kvartal 2024.
Investorerne vil have mange spørgsmål til Tesla-ledelsen, når regnskabet for fjerde kvartal fremlægges. Er der som tidligere lovet stadig planer om at lancere den selvkørende Cybercab i Californien og Texas senere i år? Hvad forhindrer lanceringen – teknologien eller lovgivningen?
Hvad med Teslas selvkørende teknologi – Full Self-Driving (FSD)? Indtil videre et assistentsystem, der tillader delvis selvkørsel, men vil det, som Musk har lovet, blive implementeret som et 100 pct. selvkørende system? Hvad skulle forhindre det – teknologi eller lovgivning?
Det med “X”
For tre måneder siden gjorde Elon Musk det klart, at kunstig intelligens (AI – Artificial Intelligence) er et stort indsatsområde, og i det hele taget fyldte hans ord om AI langt mere end ordene om Tesla. I 2023 stiftede han firmaet xAI for “at forstå universets sande natur”, som det hedder.
Siden 2008 har Musk drevet sit meget succesrige rumfartsprogram SpaceX, der arbejder tæt sammen med den amerikanske rumfartsorganisation NASA (National Aeronautics and Space Administration). SpaceX er bl.a. med til at transportere astronauter frem og tilbage mellem Den Internationale Rumstation (International Space Station – ISS) og Jorden. Endemålet for SpaceX er – indtil videre – at sende mennesker til Mars.
Hvad med Trump?
Interessen for Elon Musks politiske engagement vil også fylde meget ved offentliggørelsen af Tesla-regnskabet. Tidligere støttede han Demokraterne og den grønne dagsorden, men i 2024 vendte han 180 grader og kastede sit lod og milliarder af dollar i republikaneren Donald Trumps kurv.
I dag er Musk tilknyttet Trumps effektivitetsministerium – Department of Government Efficiency – og dermed har han direkte adgang til at “rydde op i bureaukratiet”, som Trump også ønsker. Som for eksempel stække de myndigheder, der skal sikre, at den nuværende lovgivning bliver overholdt, hvis man ønsker at introducere selvkørende teknologi.
Tesla offentliggør sit regnskab for fjerde kvartal 2024, når børsen i New York lukker i aften. Klokken 23.30 (dansk tid) vil Teslas ledelse være vært ved en spørgsmål-svar-seance, der transmitteres live.
Er man interesseret, kan det hele følges ved at klikke på dette link. En arkiv-version af seancen vil efterfølgende være tilgængelig via samme link.
Af redaktionen