Elon Musks stadig mere markante holdninger og opbakning til Donald Trump, har tilsyneladende betydning: Teslas mærkeværdi falder 26 pct.
Uforbeholden støtte til Donald Trump og republikanerne, spredning af misinformation og fake news, indblanding i andre staters politiske forhold, opbakning til olieindustrien og nazi-lignende hilsner.
Tesla-ejer og verdens rigeste mand har skabt stadig flere og vildere overskrifter, siden han sidste år valgte side i den amerikanske valgkamp med fuldtonet støtte til Donald Trump og republikanerne. Donationer til Trumps valgkampagne på op mod én mia. kroner, der ifølge analytikere var med til at gøre Trump til valgets vinder, har ikke gjort Musk mindre kontroversiel.
Støtten til Donald Trump har også gjort Elon Musk endnu rigere. Men anskuer man det seneste, vilde Musk-år ud fra en markedsføringsmålestok, ser resultaterne mindre positive ud for MAGA-indpiskeren og den amerikanske præsidents first buddy.
Musks meninger betyder noget
Britiske Brand Finance, der er blandt verdens største analysefirmaer af virksomheders såkaldte mærkeværdi – brand value i markedsføringskredse – har regnet på Teslas værdi over det sidste år. Og ejerens nye interesse for politik ser ud til at have stor betydning for, hvordan omverdenen opfatter Tesla-mærket.
Teslas mærkeværdi har gennem flere år været for nedadgående. I begyndelsen af 2025 vurderer Brand Finance, at Tesla har en mærkeværdi på 43 mia. dollars. Det svarer til 300 mia. danske kr.
For et år siden var værdien 58,3 mia. dollars – over 400 mia. kr. Det er et fald på 26 pct. på et enkelt år. Faldet betyder også, at Tesla må se sig overhalet af både Toyota og Mercedes, der aktuelt har en mærkeværdi på 65 og 53 mia. dollars. Toyota er – igen – verdens mest værdifulde bilmærke.
Halvt så mange anbefaler
Som en del af analysen har Brand Finance spurgt 16.000 personer verden over om deres opfattelse af Tesla.
Svarene er ikke opmuntrende for Elon Musk.
Antallet af europæere, der vil overveje at købe en Tesla, er faldet fra 21 til 15 pct.
Antallet af personer, der vil anbefale mærket til andre, falder fra 8,2 til 4,3 på en skala til 10. Altså næsten en halvering af den vigtige, personlige anbefaling.
Bedst går det ’hjemme’ i USA. Her er 90 pct. af Tesla-ejere fortsat loyale over for mærket.
Tesla-salget falder
Brand Finance konkluderer, at Elon Musks ’fjendtlige’ image skader Tesla-mærket.
Måske kan det allerede ses på salget: 2024 blev i hvert fald det første år, hvor Tesla oplevede en global tilbagegang i salget. Nedgangen kan dog også skyldes andre faktorer som øget konkurrence fra andre mærker.
Spørger man marketing-eksperter, må man dog aldrig undervurdere effekten af et mærkets image – bliver det opfattet positiv eller negativt? Og hvad er trenden?
For Tesla peger pilen tydeligvis nedad.
“Antallet af europæere, der vil overveje at købe en Tesla, er faldet fra 21 til 15 pct”
– Det er vel i overensstemmelse med appetitten på elbiler i Europa over en kam?
Hej Bo. Ja, det kan du sige. Men udviklingen er alligevel interessant, da respondenterne specifikt er blevet spurgt, om de vil købe en Tesla? Der spørges altså til mærket – ikke til elbiler som sådan. Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.
👍