Test: Denne bil er stadig mikroklassens store mester

Hyundai i10

BILTEST: Mens de fleste bilmærker sender mikrobilerne på bilkirkegården, har Hyundai i10 fået forlænget sit liv.

Hvilken bil?

Om den nye Hyundai i10 kan det siges meget kort: Den er det bedste argument for ikke at købe et månedskort til offentlig transport.
For det første giver egen bil frem for offentlige transportmidler en indlysende fleksibilitet. Dernæst fjerner en mikrobil som i10 de sidste argumenter for at stå gennemblødt og kold ved stoppestedet, da den er billig, velkørende og komfortabel.
Hyundai i10 har ved sin nylige opdatering fået fire ekstra cm mellem akslerne og er blevet to cm bredere, og de to personer, der er sikkerhedsseler til på bagsædet, har fået mærkbart mere plads. Her er også aktiv vognbaneassistent, avanceret nødbremse og automatisk op- og nedblænding.
i10-motoren er stadig den velkendte 3-cylindrede med 67 hestekræfter og 5-trins manuel gearkasse, og den fås fra 141.000 kroner i den lidt fattige Pure-udgave. Den har hverken aircondition, radio eller bluetooth, men for 10.000 kr. får man Essential, der har de førnævnte bekvemmeligheder. Hertil kommer bl.a. højdejusterbart førersæde, læderrat, otte tommer touchskærm og trådløs opkobling af mobiltelefonen.
Testbilen er den topudstyrede Advanced til 158.000 kr., og den har bakkamera, klimaanlæg og varme i forsæder og rat.
Hyundai i10 fås også med automatgear; det gør bilen 15.000 kr. dyrere, accelerationen en halv formiddag langsommere og tørsten betydeligt højere.

Vidste du at?

Sammen med den snusfornuftige søsterbil Kia Picanto, den charmerende Fiat 500 og den opstyltede Toyota Aygo X er Hyundai i10 markedets eneste tilbageværende mikrobiler.

De seneste år har vi taget afsked med trillingerne Toyota Aygo, Peugeot 107/108 og Citroën C1 og det andet hold trillinger Volkswagen Up, Skoda Citigo og Seat Mii. Ford Ka, Opel Karl og Adam er også tjekket ud.
Forklaringen er, at producenternes profitmargin på de helt små biler er ubetydelig, måske ligefrem fraværende. Men sydkoreanerne, Fiat og Toyota bliver ved. Små elmotorer får man ikke, men til gengæld er mikroerne væsentligt billigere end de billigste elbiler. I dag er de også ekviperet med udstyr, som man indtil for få år siden skulle have en større og dyrere bil for at få.

Hvordan er førerpladsen? 

Træerne vokser ikke ind i himlen, og i Hyundai i10 kan rattet stadig kun justeres op-ned. Man kan ikke trække det tættere på, og når afstanden til pedalerne skal passe til min kropsbygning, resulterer det i, at jeg kommer til at sidde med rigeligt lange gorillaarme.
Sæderne er lidt flade og støtter ikke specielt godt, men det går, hvis ikke køreturene er for lange. Plastikken er for det meste grå, hård og uinspirerende, men fra mellemste Essential-udstyr er rattet læderbeklædt, hvilket måske ikke er noget særligt, men det hæver velværet lidt.
Hvis man ser bort fra billigste Pure, får man otte tommer infotainmentskærm med en rimelig hurtig og logisk betjening. Mobiltelefonen kan forbindes trådløst, så du kan smide navigation fra telefonen op på skærmen. Trådløs opladning af telefonen kan tilkøbes for 2.500 kr.
På rattet kan man med trykknapper betjene telefon og lydanlæg, indstille fartpilot og vognbaneassistent, og i midterkonsollen er der gammeldags knapper til klimaanlæg, varme i sæder, rat og bagrude. Fint, overskueligt og enkelt.

Hvordan opleves kabinen?

Den nye i10-platform har øget afstanden mellem akslerne, og pladsen til de to personer på bagsædet er faktisk fin. 188 centimeter Hvilkenbil-journalist i venstre bagsæde bag et førersæde, der er indstillet til samme person, levner god plads til benene, og loftshøjden rækker.
Man sidder højt med godt udsyn. Vil man åbne bagruder, gøres det med et manuelt håndtag.
Bagagerummet er på 252 liter, det todelte bagsæde kan lægges ned og give plads til lidt over 1.000 liter. Et aftageligt anhængertræk kan monteres for 13.000 kr. Så må man sætte en cykelholder på eller slæbe en meget lille trailer med en totalvægt på 300 kilo, hvis man kan finde så lille en trailer.

Er sikkerheden i orden?

Heller ikke her vokser træerne ind i himlen. Euro NCAP har ikke testet den efter opdateringen, men i10 blev testet i 2020 og måtte nøjes med tre ud af fem stjerner.
Der var indtil flere svage punkter i tilfælde af en ulykke, men siden er aktive sikkerhedsfeatures tilføjet og forfinet med bl.a. en automatisk nødbremse, der får øje på bløde trafikanter.
Vognbaneassistenten gør formentlig det, den skal, men efter min mening er den lige rigeligt skolemester-emsig, så jeg valgte oftest at slå den fra.

Hvordan kører den?

Hyundai i10 er en kompetent lille allrounder. Den er rimeligt støjdæmpet, komforten er godkendt, den er relativt stabil ved motorvejshastighed, koblingen er let at dosere, og styretøjet er let, men ganske præcist.
Så grundlæggende er den faktisk mere raffineret, end jeg havde forventet. Selv undervogn og affjedring opsuger dybe kloakdæksler uden at brage ubehageligt igennem.

Hvordan er motoren?

De 67 hestekræfter er ikke i nærheden af at kunne flå skindet af bedstemors brune sovs.

Men det er heller ikke meningen. Hyundai i10 er først og fremmest en bybil, et bekvemt alternativ til overfyldte, tilduggede busser en dyngvåd novemberdag.
Den er formentlig markedets langsomste 0 til 100 km/t-sprinter i dag, men hvad den ikke har i rå muskelkraft, har den i kultur. Den lille 3-cylindrede motor snurrer ganske veloplagt uden at kny, selv oppe i nærheden af omdrejningsbegrænseren ved 5.000 o/min. Så hvis man sørger for at køre hjemmefra i tilstrækkeligt god tid, opstår der ingen stress, for i det fleste tilfælde skal man end ikke overveje at kaste sig ud i en nervepirrende overhaling. Og man kan lige så godt indstille sig på, at farten falder fra 85 til 75 km/t, hver gang man forcerer en halvlang stigning.
Til gengæld kan man så glæde sig over, at i10’erens opgivne benzinforbrug på 20,4 km/l ikke er svært at komme i nærheden af. I testugen, hvor temperaturerne ofte lå omkring frysepunktet, og hvor der var indlagt et par hundrede kilometers motorvej, nåede jeg over 19 km/l.

Passer prisen?

Da Hvilkenbil i 2014 testede anden generation i10, kunne den fås til 94.000 kr. Men de dage er for længst forbi.
I dag er mindsteprisen 141.000 kr., og som for ti år siden mangler der en stribe bekvemmeligheder i billigmodellen. For 10.000 kroner får man Essential, der har det meste af det, i10 kan tilbyde.
Hvis man lever fint uden varme i rat og forsæder, uden bakkamera og med manuel aircondition i stedet for klimaanlæg, som hører med i den 7.000 kroner dyrere Advanced, så er Essential den i10, som du skal vælge.

Er der alternativer?

Hvad Hyundai i10 måske ikke har i charme, har Fiat 500. Italieneren er mindre og koster fra 135.000 kr. Den topudstyrede Fiat 500 koster 3.000 kr. mindre end den topudstyrede i10.
Den sydkoreanske søstermodel Kia Picanto har endnu ikke gennemgået samme opdatering som i10, men den koster stort set det samme.
Toyota Aygo findes som nævnt ikke mere, men Toyota har en svaghed for crossovers, og listeprisen for den ophøjede Aygo X starter ved 156.000 kr.

Konklusion:

For: Letkørt, udstyr, plads, garanti.
Imod: Rat kan ikke justeres i højden, kun plads til fire, emsig vognbaneassistent, spag motor.
Hvilkenbil siger:

Selvom enhver, der står for at skulle købe ny bil, bliver nødt til at overveje at gå elektrisk, så giver en billig benzinbil som Hyundai i10 stadig god mening for mange. For dem, som enten ikke har råd til en elbil eller ikke er klar til el. Eller hvis man gerne vil være fri for mere offentlig transport end højst nødvendigt. Og hvis man ikke ønsker at betale mere end højst nødvendigt for sin nye bil.
De argumenter retfærdiggør en i10, og Hvilkenbil tøver ikke med at anbefale den.

FAKTA: Hyundai i10 Advanced

Vejl. pris, inkl. lev.: 157.995 kr.
Anslået kontantrabat: * 5.000 kr.
Privatleasing: 2.495 kr./måned (førstegangsydelse  14.995 kr., 15.000 km/år, leasingperiode 12-36 måneder)
Årlig ejerafgift: 1.180 kr.
Garanti (mekanik): 5 år uden kilometerbegrænsning
Garanti (lak/rust): 5/12 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 3 stjerner (2020)
Antal airbags: 6
Længde/bredde/højde: 367/168/148 cm
Bagagerum (min/max): 252/1.050 liter
Vægt: 1.039 kg
Anhængervægt (m/u bremser): 300/300 kg
Motor og transmission: 3 cyl., 1,0 liter benzin, 5-trins man.gear
Effekt: 67 hk
Forbrug (EU-norm): 20,4 km/l (109 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 19,2 km/l
0-100 km/t: 16,8 sek
Topfart: 147 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse m. cyklist- og fodgængerregistrering, aktiv vognbaneassistent m. følgeassistent, fribane-assistent, skiltegenkendelse, fjernlysassistent, fartpilot, 4 sikkerhedsseler, nødopkald, LED-kørelys, bakkamera, elektrisk justerbare sidespejle m. varme, 1-zonet klimaanlæg, tovejs-justerbart rat, højdejusterbart førersæde, varme i forsæder og rat, elruder foran, 4,2 tommer førerdisplay, 8 tommer berøringsfølsom infotainmentskærm, bluetooth, trådløs Apple Carplay/Android Auto, lydanlæg m. DAB-radio og fire højttalere, 14 tommer stålfælge. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Metallak: 5.495 kr.
Trådløs opladning af smartphone: 2.495 kr.
Automatgear: 15.000 kr.
Tofarvet lakering: 6.995 kr.
Aftageligt træk: 12.995 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here