Toyota Aygo genfødt som X

Toyota tabe terræn med flere modeller i 2023 - blandt andet Aygo X her.

BILTEST: Mikrobiler er stadig relevante. Især med masser af sikkerhedsudstyr og charme som i Toyota Aygo X.

Hvilken bil?

I 2005 åbnede trillingerne Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1 døren til en mikrobil-succes, der ikke mindst i Danmark var enorm. Men nye tider kalder på elbiler, så for et par år siden meddelte franskmændene, at mikro-kapitlet nu var lukket for deres vedkommende.
Toyota valgte dog at fortsætte, og resultatet er dagens testbil, Aygo X, en let forhøjet udgave af Aygo.
Aygo X står på samme GA-B-platform som Yaris med alle de tekniske muligheder, den giver. For eksempel er et ganske imponerende arsenal af sikkerhedsudstyr standard.
I forhold til den gamle Aygo er det nye X vokset på alle ledder og kanter. 24 centimeter mere i længden (nu 370 cm), ni cm længere akselafstand, 1,3 cm bredere, en halv centimeter højere og 63 liter mere i bagagerummet (nu 231 liter).
Motoren er den gammelkendte, beskedent opdaterede 3-cylindrede 1,0 liters med 72 turboløse hestekræfter. 5-trins manuel gearkasse er standard, den trinløse CVT-gearkasse, kendt fra blandt andet Yaris Hybrid, kan tilkøbes for 20.000 kroner. Dog ikke til de to billigste modeller.
Billigste Aygo X Essential koster 130.000 kr., og selvom den har aircondition og varme i forsæder og sidespejle, har den ikke radio. Den kan tilkøbes i en pakke til 10.000 kr., men det bedste køb vurderer Hvilkenbil til at være testbilen Active til 145.000 kr., der bl.a. har Apple CarPlay/Android Auto (med ledning), LED-forlygter, bakkamera, klimaanlæg, regnsensor, læderrat og alufælge.

Vidste du at?

Mangel på logik eller bare marketing-filøjerligheder? X’et i Aygo X udtales angiveligt ikke som bogstavet “x”, men udtales “cross”, engelsk for “kryds”. Eller “kors”. Altså Aygo X udtalt som cross ligesom i Yaris Cross … og ikke Yaris X.

Hvis forvirringen er total, er det forståeligt. Men lad det nu ligge. Og lad os i stedet kigge lidt på det lille “i”. For i begyndelsen af 00’erne var det lille, tynde bogstav meget benyttet i produkter, der var rettet primært mod et yngre publikum. Apple gjorde nærmest det lille “i” til deres og diskede i 2001 op med iTunes, året efter kom den første iPod, i 2007 kom iPhone og tre år senere iPad.
Mon ikke Toyota i virkeligheden forsøgte at køre med på den “i-trend” med først Aygo – i-Go – og fire år senere med iQ?

Hvordan er førerpladsen?

Længere fjedre og de store hjul løfter Aygo X-førersædet seks centimeter over asfalten i forhold til den udgåede Aygo, og det gør ind-og udstigning nemmere og giver et godt overblik. Desværre kan rattet stadig kun justeres i højden og ikke i dybden, så gorillatendenser vil forekomme for visse kropsbygninger. Hvis afstanden til pedalerne skal passe, kommer mange til at sidde længere fra rattet, end behageligt er.
Den forbedrede kabineplads kommer først og fremmest de to i forsæderne til gode med lidt mere skulder- og benplads.
Instrumenteringen er stort set en til en lånt fra Yaris med stor logik og overskuelighed, dreje- og trykknapper til klimaanlæg, elbagrude og sædevarme.

Hvordan opleves kabinen?

Trods mere længde og akselafstand er pladsen på bagsædet stadig trang. Som i meget trang. Der er to sikkerhedsseler deromme, men de to, der måtte vikle sig ind i selerne, skal ikke være alt for langlemmede. At komme ud og ind lettes af de to bagdøre, der åbner nærmest vinkelret, men hos voksne kræver det adræthed at skohorne sig ind. Og ud.
Som i den gamle Aygo rulles bagruderne ikke ned, men vippes ud bagtil. Bagagerummet er på 231 liter, dybt og kort, men dog noget større end tidligere.

Er sikkerheden i orden?

Mængden af aktivt sikkerhedsudstyr er imponerende med både adaptiv fartpilot og aktiv vognbaneassistent. Sidstnævnte virker ganske overbevisende og kan, hvis man ikke bryder sig om hele tiden at føle sig umyndiggjort af, at det er elektronikken, der bestemmer bilens retning og ikke dig.
Fartpiloten virker efter hensigten, men på ingen måde gelinde. Den er meget følsom og abrupt virkende, når andre bilister eksempelvis trækker ind foran på motorvejen, så i mange tilfælde foretrak jeg at slå den fra. Den automatiske fjernlysassistent var heller ikke overbevisende med lidt for sene nedblændinger og manglende opmærksomhed på bilister længere fremme i samme kørselsretning. C-stolpen er massiv og gør intet godt i forhold til udsynet skråt bagud.
I Euro NCAP-testen tidligere i år var Aygo X meget tæt på de maksimale fem stjerner, men satte den ene til i disciplinen passiv sikkerhed. Ved frontalkollision er beskyttelsen af førerens brystkasse “svag” og ved sidekollision gives bilens evne til at passe på både voksne og børn karakteren “ringe”.

Hvordan kører den?

Aygo X lever først og fremmest i byen, hvor dens venderadius på kun 4,7 meter kommer til sin ret. Kompetent og behagelig til pendlerture, der helst ikke inkluderer motorvejskørsel, er den såmænd, og et realistisk benzinforbrug på 18-20 kilometer på literen taler til dens fordel.
Den 3-cylindrede turboløse motors karakteristik kræver dog lidt tilvænning ved igangsætninger, i koblingen mærker man vibrationer i stor stil, og gearkassen er ikke mester udi præcision. Generelt skal man bare være på det rene med, at den på absolut ingen måde er en hurtig bil. Hverken i sprintdisciplin eller mellemacceleration. Ting tager tid, i Aygo X tager tingene lidt længere tid.

Hvordan er motoren?

I modsætning til Peugeot og Citroën har Toyota regnet ud, at behovet for mikrobiler vil være der i hvert fald nogle år, indtil de små elbiler vinder frem.
Derfor giver det god mening at spare penge til eventuel hybridteknologi og bare fortsætte med den lille og meget velkendte 3-cylindrede sag fra Aygo.

I sin grundkonstruktion er motoren ikke meget anderledes end den, der lå i bilen i 2005, og den virker umådeligt umoderne, astmatisk og støjende – at lytte til taleradio over 85 km/t kræver bedre hørelse end min. Eller så høj volumen, at det bliver sundhedsskadeligt.

Det trinløse CVT-gear fås til de tre bedst-udstyrede – Active, Pulse og Envy. Jeg har ikke prøvet det, men mit bud vil være, at det må være en forfærdelig oplevelse.

Passer prisen?

Startprisen på 130.000 kr. er stærk, og 145.000 kr. for en særdeles fornuftigt udstyret Active er en attraktiv pris. Smid 12.000 kr. til stoffoldetaget, og der er skruet max op for charme, herligheds- og brugsværdi.
Man kan sagtens hælde endnu mere lækkert udstyr i sin Aygo X, end Active-udgaven indeholder. I Pulse til 170.000 kr. har man bl.a. navigationsanlæg, større skærm, p-sensorer både for og bag samt tofarvet lakering. Topmodellen Envy til 180.000 kr. har bl.a. mægtige 18 tommer alufælge, et JBL-lydanlæg, der må formodes at kunne overdøve motorstøjen, og diverse designelementer.

Er der alternativer?

Tager man crossover-begrebet meget bogstaveligt, har Aygo X for så vidt ingen direkte konkurrenter. Men crossover-begrebet lige hér bunder mest i designelementer som rustikke skærmkanter og en tydelig læggen-afstand til Aygo uden X.
Hyundai i10 har i årevis været en yderst hård nød at knække i mikrosegmentet, og det er den stadig. En topudstyret i10 med en motor, der svarer nogenlunde til den i Aygo X, men med en bedre gearkasse, står i 140.000 kr.
i10’erens sikkerhedsudstyr er dog ikke så imponerende som i Aygo X – adaptiv fartpilot, vejskiltegenkendelse og vejkrydsassistent kan ikke fås, så dér fører Aygo X klart på point.
Pladsen i i10’eren er dog bedre, ikke mindst på bagsædet og i bagagerummet. Søsterbilen Kia Picanto er nogenlunde tilsvarende udstyret til nogenlunde samme pris.
VW Up er stadig en gedigen bil, og den har som altid i den direkte konkurrence prislappen imod sig. Med fem døre, fartpilot, bakkamera og klimaanlæg har den passeret 170.000 kr.

Konklusion:

For: Sikkerheds- og komfortudstyr, pris.
Imod: Motor, ingen grøn teknik, bagsædeplads.
Hvilkenbil siger:

Aygo X har ikke antydningen af grøn teknologi under hjelmen, men den charmer med attitude, udstyr og en stærk pris. Kun 12.000 kr. for stoffoldetag er i min optik prikken over i’et, så derfor fire små stjerner. Den ret beset forfærdelige motor og børnebagsædet trækker ned, men blandt mikrobiler står Aygo X i øjeblikket øverst på sejrsskamlen.

FAKTA: Toyota Aygo X Active

Vejl. pris, inkl. lev.: 144.990 kr.
Anslået kontantrabat:* 3.000 kr.
Billigste: 129.990 kr. (Essential)
Privatleasing: 2.595 kr./måned. Førstegangsydelse 2.595 kr. (15.000 km/år, leasingperiode 36 måneder – model Active)
Årlig ejerafgift: 1.040 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år (max. 100.000 km)
Sikkerhed (Euro NCAP): (2022)
Antal airbags: 6
Længde/bredde/højde: 370/174/151 cm
Bagagerum (min/max): 231/829 liter
Vægt: 1.015 kg
Anhængervægt: 0 kg
Benzinmotor: 3 cyl., 1,0 liter, benzin
Ydelse: 72 hk
Forbrug (EU-norm): 20,5 km/l (113 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 18,5 km/l
0-100 km/t: 14,9 sek
Topfart: 158 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, vejkrydsassistent, vejskiltegenkendelse, SOS-nødopkald, LED-forlygter m. fjernlysassistent, bakkamera, 1-zonet klimaanlæg, højdejusterbart førersæde, 1-trins sædevarme, regnsensor, manuel nedblænding af bakspejl, elruder for, elektrisk justerbare sidespejle m. varme, 8 tommer touchskærm, bluetooth, Apple Carplay/Android Auto med ledning, DAB-radio, 4 højttalere, 17 tommer alufælge. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Metallak: 5.990 kr.
Stylingpakke (lister for, bag og langs siden samt spejlhuse i rødt og 18 tommer fælge): 9.995 kr.

[email protected]

1 COMMENT

  1. Det der … det er simpelthen hævet over enhver tvivl den grimmeste og mest kiksede bil nogensinde. Og det siger ikke så lidt, Toyotas ufatteligt mange tidligere fejlslagne designeksperimenter taget i betragtning. Jeg mangler simpelthen ord for hvor hæslig, kikset og prætentiøs den er. Jesus F Christ, altså. Den er uden tvivl den største øjebæ på hjul siden den første udgave af Yaris (Per-)Verso og den lige så obskurt hæslige nyeste Suzuki Ignis. Det er jo helt vanvittigt, at man kan finde på at sende sådan noget decideret antiæstetisk bras på gaden – og endnu mere vanvittigt, at Aygo X ikke straks har fået et forbud mod overhovedet at færdes på motorvejene, når nu den, i lighed med alle sine forgængere i “Le Trio Terrible” (Peugeot 107/Citroën C1, og de tidligere Aygo’er), har så elendigt et vejgreb, og er så sløv i betrækket og langsom – og dermed til fare for alle de rigtige biler. Og 20,5 på literen er simpelthen for ringe for en ny microbil. Utilladeligt og utilgiveligt uambitiøst. Men ok, Toyota er jo trods alt placeret på en lidet flatterende 3. plads lige efter ExxonMobile og Chevron, på InfluenceMaps liste over store virksomheder, der er de absolut værste i hele verden til at lave lobbyisme for at udskyde, forpurre og bevidst forsinke den nødvendige klimaomstilling, så hvad kan man forvente? En unødigt svinende dødsfælde af en usikker og inderligt grim skodbil fra et moralsk bundhamrende korrupt firma, der til alle dage har excelleret i bevidst anti-æstetik. Det bliver et rungende nej tak herfra. Aygo’en burde have været aflivet, sammen med C1’eren og 108’eren, der heldigvis ikke produceres mere. Desværre genopstod den som Aygo X – og det kommer til at koste liv. Mange liv.

    Kilde: https://www.theguardian.com/business/2021/nov/04/us-oil-giants-top-list-lobby-offenders-exxonmobile-chevron-toyota

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here