BILTEST: Rå finish, ringe sikkerhed, men også en perle af en dieselmotor og god plads til syv – sensationelt billige Dacia Lodgy ligner et hit i afgiftsplagede Danmark.
Hvilken bil?
Dacia Lodgy er en MPV med fem eller syv siddepladser – og samtidig spydspids for det rumænske mærkes comeback i Danmark til sensationelt lave priser: Dacia Lodgy kan presses helt ned i 134.000 kr. for en skrabet udgave med en ældre 1,6 liters benzinmotor. Det er omtrent halv pris sammenlignet med konkurrenter som Renault Grand Scenic og VW Touran. Her tester vi topudgaven med dieselmotor og Ambiance-udstyr som fjernbetjent centrallås, varme i forsæderne og syv siddepladser til 169.000 kr.
Vidste du at?
Dacia ejes af Renault og fungerer som den franske bilfabriks discountmærke, især i Østeuropa. Ved at bruge ældre Renault-dele og samle bilerne i lavtlønslande som Rumænien, kan Renault trykke priserne i bund. Konceptet har været så stor en succes, at andre bilmærker overvejer at gøre noget lignende. Dacia var egentlig tiltænkt Østeuropa, men nu kommer hele programmet til Danmark: Efter Lodgy følger den Renault Clio-baserede Sandero og stationcarudgaven Logan MCV.
Hvordan er førerpladsen?
At sætte sig bag rattet i Dacia Lodgy er som at rejse 15 år tilbage i tiden. Finishen er grov, plasticen stenhård og sæderne svampede og betrukket med gnistrende kunststof.
Støtte er her ikke meget af og kørestillingen er trættende med langt til rattet og kort afstand til pedalerne. Selvom Lodgy er en høj bil, sidder man relativt lavt. På plussiden tæller masser af luft – her er både albuerum og højt til loftet. Men sætter du pris på lækre materialer og præcise betjeningsgreb er Lodgy ikke noget for dig.
Hvordan opleves kabinen?
Finish og materialer i Dacia Lodgy er rå og rustik, grænsende til det tarvelige sammenlignet med moderne konkurrenter. Men Lodgy har et trumfkort til storfamilien på udkig efter mest plads til prisen: Modsat samtlige klassekammerater kan der sidde to voksne på tredje sæderække – godt skuldret af en MPV, der holder sig inden for de typiske 4,5 meter i længden. Sæderne på 2. og 3. række er dog af den gammeldags bænketype, der er svære at pille ud af bilen og ikke kan klappes ned i gulvet.
Er sikkerheden i orden?
Nej. Dacia sælges som mærket, der gør det muligt at købe en fabriksny bil med 3 års garanti til samme pris som en godt brugt – og det er samtidig Dacias ”forklaring” på den ringe sikkerhed. Tre ud af fem stjerner i Euro NCAPs crashtest må betegnes som dumpet efter moderne standarder, og både sikkerbil.dk og FDM fraråder da også Lodgy af samme grund. Køreegenskaberne er dog ikke noget problem; Dacia Lodgy opfører sig forudsigeligt under alle forhold. Læs mere på sikkerbil.dk.
Hvordan kører den?
Dynamik og køreglæde er en sjældenhed i MPV-klassen, og det gælder også for Dacia Lodgy. Styringen er svampet, og man savner føling med vejen, men den rummelige rumæner har også god retningsstabilitet og ganske komfortable køreegenskaber. Affjedringen er blød og føjelig, og dukker der pludselig en skarp kurve op, tackler Lodgy det uden slinger i valsen. Skal du bare fra A til B med hele familien billigst muligt, er Dacia Lodgy absolut godkendt.
Hvordan er motoren?
Dieselmotoren fra Renault er der ikke noget discount over. Tværtimod arbejder de 90 heste så kraftfuldt og kultiveret, at man snarere gætter på, at der ligger omkring 110 hk under Lodgys lange motorhjelm.
Til overflod målte vi et snitforbrug på 20 km/l under testen – det er virkelig flot for en MPV med plads til syv og en kasseform, der ikke just glider ubesværet gennem vinden. Støj er heller ikke noget problem: Op til dansk motorvejsfart flyder lydene fra motor, dæk og vind sammen til en acceptabel brummen.
Passer prisen?
Ja, for også her gælder det, at du får, hvad du betaler for. Bortset fra dieselmotoren opleves Dacia Lodgy som en gammeldags og simpel bil i rustik finish. Sikkerheden er ringe og udstyret skrabet – det skal man huske på, når man sammenligner med næsten dobbelt så dyre konkurrenter. Omvendt er 169.000 kr. for en fabriksny familiebus med plads til syv voksne, en moderne dieselmotor og 3 års fabriksgaranti et ægte slagtilbud.
Dacia tilbyder et reelt valg mellem en ny og en tre-fire år gammel brugt MPV.
Er der alternativer?
Ikke til prisen – her er Dacia Lodgy i en (discount)klasse for sig. Renaults egen Grand Scenic med 110-hestes dieselmotor, plads til syv og langt mere udstyr begynder ved 286.000 kr. og en VW Touran med 105 dieselheste er mere end dobbelt så dyr til 357.000 kr. Men igen – det er også biler, der opleves en generation eller to mere moderne end den discount-prægede Dacia Lodgy.
Konklusion:
For: Pris, plads og fin dieselmotor.
Imod: Ringe sikkerhed og rustik finish.
Hvilkenbil siger:
Dacia Lodgy er sensationelt billig – men slagtilbuddet har sin pris. Sikkerheden er ringe og bilteknisk er Lodgy forældet. Omvendt overrasker pladsen og den fine dieselmotor positivt. For storfamilien, der foretrækker en ny bil med garanti frem for en brugt, er Dacia Lodgy et reelt alternativ.
FAKTA: Dacia Lodgy Ambiance dCi 90 7prs
Vejl. pris, inkl. lev.: 169.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 0 kr.
Årlig ejerafgift: 2.760 kr.
Garanti (rust/mekanik): 6/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 4
Forbrug (EU-norm): 23,8 km/l
Forbrug i test: 20,0 km/l
Længde/bredde/højde: 450/175/168 cm
Bagagerum (min/max): 710/1.860 liter
Vægt: ca. 1.400 kg
Motor: 4 cyl., 1,5 liter, turbodiesel
Effekt: 90 hk/200 Nm
0-100 km/t: 12,4 sek
Topfart: 169 km/t
Særligt standard udstyr (Ambiance) bl.a.:
Fjernbetjent centrallås, elruder for, varme i forsæder, højdejusterbart rat og førersæde, kørecomputer, cd-radio med ratbetjening, USB-stik og bluetooth.
Ekstraudstyr:
Metallak: 6.000 kr. Parkeringssensor: 2.000 kr., aircondition: 6.000 kr., Navigation, inkl. europakort: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Til sammenligning får en Citröen Berlingo også tre stjerner i sikkerhed ved Euro NCAP.
Vores Lodgy 7 personers til i alt 183.000 kr. inkl. levering og ekstraudstyr, er nu godt 2 år gammel, har rundet de 78.000 km og derfor godt testet. Og den test modsiger i nogen grad den halvlunkne anmeldelse dette site generelt giver Dacia. Det er først nu, vi skal have fikset bremser og det er den eneste reparation vi har haft. Sæderne er aldeles fine og de bagerste nemme at tage ud – modsat hvad artiklen siger. Den render i snit mere end de angivne 20 km/l. på diesel – og så glemmer forfatteren, at ud over den kæmpemæssige prisforskel i forhold til konkurrenterne, så er ekstraudstyr så billigt, at man for små penge får lidt komfort her og der. Og så er det i øvrigt pænt hul i hovedet at sammenligne Dacia Lodgy med nogen, for prisforskellen er så enorm i forhold til næstbilligste 7 personers, at Lodgy er i en klasse for sig. Til gengæld er det rigtigt, at pladsudnyttelsen er superb og motoren i topklasse. Dacia Lodgy er ingen luksusøse, javel, men er man ikke mærkesnob eller vader i penge, så er denne bil en stærk kandidat, når der skal købes stor bil.
Kan ikke være mere enig
Man skal bare ikke køre galt i den, så er det ikke sikkert man overlever!
Vrøvl
Super fed bil. Vores har kørt snart 300.000 km og 1,5 dci spinder stadig uden problemer. Det er en bil som med sit grove interior samt lave pris muliggør at skramle med brædder, hund og baby uden de store bekymringer.
Jovist den gamle VW Sharan lå noget bedre på vejen men var altså over dobbelt så dyr i grøn ejerafgift, brændstof og parkeringslicens i København.