TEST: Kia Niro tager stikket hjem som pendlerbil

BILTEST: Kia kom først på banen som producent af hybrid-biler i 2017, men Kia Niro som opladnings-hybrid har været værd at vente på. Den er både gennemarbejdet og markedets næstbilligste ladehybrid.

Hvilken bil ?
PHEV… Det lyder som en hånlig rynken på næsen, hvis du forsøger at udtale det. Men det er det ikke. Det står for ‘Plugin Hybrid Electric Vehichle’ – altså en bil med både benzin og elmotor, hvor batteriet kan lades op i en stikkontakt. Det giver dig muligheden for kørsel på ren el. En sådan ret sjælden bil på det danske marked er Kia Niro, som vi tester her. På papiret klarer den 58 kilometer på en opladning. Niro er desuden af den populære, højbenede crossover-type med træk på forhjulene, og størrelsesmæssigt hører den til i den lille mellemklasse – Golf-klassen. Kia Niro plug-in-hybriden fås i en basisudgave, Vision, fra ca. 269.000 kr. Vi tester her topudgaven, Advance, til 309.000 kr. inkl. levering. Eneste ekstraudstyr på testbilen er metallic-lakering til 7.000 kr.

Vidste du at?

Niro fås også i en HEV-version uden mulighed for at lade op i en stikkontakt eller ladestander. Prisen er den samme som for plug-in-hybriden. Ulempen er, at du ikke kan vælge ren el-kørsel som i testbilen. Til gengæld optager batteriet ikke plads bagi, så HEV’en har cirka 100 liter mere plads i bagagerummet end PHEV’en.

Snart udvides Niro-familien måske med endnu et medlem – en ren elbil. Kia har netop præsenteret en koncept-udgave, Niro EV, med en rækkevidde på op til 380 km ifølge den amerikanske EPA-kørecyklus og en el-motor på 150 kW svarende til 204 hk. Kia oplyser dog ikke noget om, hvornår den fuldt elektriske Niro er klar til produktion.

Hvordan er førerpladsen?
Niro er ikke helt så højbenet som mange crossovers/SUV’er, men du sidder dog højere end i en almindelig stationcar med fint overblik og udsyn – også skråt bagud. Samtidig er det let at stige ind og ud – en glæde i hverdagen. Den basale ergonomi – forholdet mellem rat, sæde og pedaler – er også i orden i Niro, og med lidt justeringer fandt testkørerens 190 cm sig godt til rette i førersædet. Finish og kvalitetsindtryk er typisk Kia. Her er lidt hård plast hist og pist, og farvevalget er sort-i-sort, men knapperne klikker med et godt kvalitetsindtryk. Betjeningen er ligetil, og med multiinfo-skærmen, der fortæller alt om bilens drift, går der hurtigt sport i at køre miljøvenligt. En sjov detalje; p-bremsen er ikke elektrisk men betjenes med venstre fod som i ‘gamle dage’. Det fungerer fint, når du lige har vænnet dig til det.

Hvordan opleves kabinen?
Rummelig. Frem for alt er der godt med albue- og knærum foran og god loftshøjde og benplads til bagsædepassagererne i Kia Niro, der med testbilens Advance-udstyr endda kan få lunet bagen med sædevarme. Bagsædet sluger sagtens tre større børn eller to voksne og et barn. Til gengæld kniber det med pladsen til bagage, fordi batteriet ligger bagi og stjæler ca. 100 liter oppakningsplads, ligesom der skal være plads til ladekablet. Så PHEV-udgaven af Niro har kun 324 liter til oppakning, mens HEV-udgaven uden batteri sluger godt en fjerdedel mere – 427 liter. Lægges bagsæderyggen ned, bliver gulvet næsten plant og giver plads til over en kubikmeter oppakning. Bagsædet kan ikke justeres i længderetningen og i ryggen, som man ellers ser i en del crossovers. Den fleksibilitet savner vi.

Er sikkerheden i orden?
Ja. Overordnet er Kia Niro en solid konstruktion, der yder god beskyttelse af sine passagerer. Passagererne på bagsædet udsættes dog for rigelig stor belastning af brystkassen i fuldt frontalsammenstød. Beskyttelsen mod piskesmældsskader er også middelmådig for bagsædepassagerer. Til gengæld er Niro som standard udstyret med fuld sikkerhedspakke med bl.a. automatisk nødbremse, AEB, med fodgængergenkendelse, adaptiv fartpilot og vognbaneassistent. Det udløser topkarakteren fem stjerner i Euro NCAPs crashtest. Uden fuld sikkerhedspakke scorer Niro fire stjerner. Blindvinkel-assistent kan tilkøbes for 10.000 kr. Vi savner kun muligheden for automatisk op- og nedblænding af fjernlyset, som er standard i den mindre Kia Stonic. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?
Tjaeh – komfortabelt men også farveløst. En ‘svingmester’ bliver Niro altså aldrig trods avancerede, uafhængige baghjulsophæng. Kia Niro er i sit es, når det handler om at flyde adstadigt med byens eller landevejens trafik, mens teknikken og automatgearet samarbejder gnidningsfrit. Niro har dog tendens til ‘nikkeri’ – som mange crossovers – på grund af den øgede frihøjde og de længere fjedre. Samtidig slæber plug-in-udgaven af Niro på over 100 kilo ekstra til batteriet i forhold til versionen uden opladningsmulighed. Den ekstra vægt går ud over køreegenskaberne, og man mærker tydeligt de næsten 1.600 kilo ved opbremsning, hvor vægten skubber på bagfra. Vi savner en smart detalje i Niro, som blandt andet findes i VW Golf GTE – en mulighed for at øge motorbremsningen. Det betyder, at du løbende kører mere strøm på batteriet, når du slipper speederen og dermed sparer på bremserne, samtidig med at det med lidt øvelse giver en mere glidende kørsel.

Hvordan er motoren?

Det er under motorhjelmen, at det for alvor bliver spændende. Den traditionelle 1,6 liters benziner uden turbo med 105 hk og en elmotor på 43,5 kW/60,5 hk arbejder sammen og laver tilsammen en ydelse på 141 hk og et moment på 265 Nm.

Det betyder, at Niro PHEV kommer frisk afsted fra lyskrydsene. Vi savner ikke kræfter, og det 6-trins automatgear af dobbeltkoblings-typen binder det hele elegant sammen. Kun ved fuld gas brøler benzinmotoren rigeligt. Niro er til gengæld nærmest lydløs ved ren el-kørsel, der kan praktiseres op til 120 km/t. Vi nåede næsten 50 km på en fuld opladning, men så snart benzinmotoren kører, er brændstofforbruget mere som i en almindelig benzinbil. Vi endte på 18,2 km/l i testugen. Samtidig konstaterede vi, at benzinmotoren kørte ofte, især på kortere ture, selv om vi stod i EV-mode (ren elektrisk kørsel). Sikkert for at lave varme til kabinen i vinterkulden, men det klarer eksempelvis VW’s opladnings-hybrider altså primært på elmotoren.

Passer prisen?
I høj grad. Kia Niro er markedets næstbilligste opladningshybrid – søsterbilen Hyundai Ioniq er 5.000 kroner billigere. Efter afgiftsomlægningen i efteråret 2017 er Niro faktisk – trods en mindre prisstigning ved årsskiftet – blevet i alt 40-50.000 kr. billigere over det seneste år. Dermed er Kias opladningshybrid nu et reelt alternativ til en diesel- eller benzinbil. Ikke mindst for familien, hvor en af forældrene pendler til et job i en afstand, der kan klares på ren el-kørsel. Men forvent ikke, at det er væsentligt billigere at køre opladningshybrid frem for en dieselbil, for strøm er ikke gratis. Du skal regne med, at det koster små 20 kr. at lade Niro’en helt op derhjemme. Det kan du også købe et par liter diesel for – men så har du ikke samme rene samvittighed og afslappede køreoplevelse i morgentrafikken, som Niro PHEV tilbyder.

Er der alternativer?
Kun ganske få. Udover den teknisk identiske Hyundai Ioniq faktisk kun én, hvis ikke kasseapparatet skal løbe løbsk: VW Golf GTE. Den nyder også godt af afgiftsomlægningen fra efteråret, men efter prisfaldet i oktober satte importøren fra årsskiftet prisen op med over fire pct., så VW Golf nu koster fra 323.000 kr. Men her får du også hele 204 hk i systemydelse og en mere ‘gadget-agtig’ bil-oplevelse end i Niro. Til gengæld mærker man tydeligt, at Golfen er en konventionel bil, der er ombygget til plug-in-hybrid; blandt andet er bagagerummet ret lille pga. batteripakken, så på rummeligheden kommer Golf GTE til kort over for Niro. Endelig holder Kia’ens batteri bedre på strømmen med op til 58 km på en opladning mod 50 km i Golf – i praksis oplever vi, at Golf GTE tømmer batteriet endnu hurtigere end Niro.

Konklusion:
For:
Plads, komfort, 7 års garanti, ‘smooth’ hybridteknik, udstyr.
Imod: Kabinevarme kræver benzindrift, lille bagagerum.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Kia Niro PHEV er en gennemarbejdet opladnings-hybrid med god plads til familien, fornuftige rækkevidde på el, ‘smooth’ kørsel i hverdagen og lav pris i forhold til de få konkurrenter på markedet. Køreoplevelsen er lidt farveløs, men som et miljøvenligt alternativ til en dieselbil til pendlerfamilien tager Kia Niro PHEV stikket hjem.

Læs også tests af konkurrenterne:

Kia Niro kombinerer til til respekt

Golf GTE – grøn GTI uden svagheder

FAKTA: Kia Niro 1,6 GDI PHEV (Plug-in-Hybrid) Advance

Vejl. pris, inkl. lev.: 309.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12 år/7 år (eller 150.000 km)
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 76,9 km/l (29 g. CO2/km.)
Forbrug i test: 18,2 km/l
Længde/bredde/højde: 436/181/155 cm
Bagagerum (min/max): 324/ (ikke oplyst) liter
Køreklar vægt: 1.594 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter benzinmotor + elmotor
Effekt: 105 hk + 60,5 hk = samlet effekt på 141 hk/147 + 170 Nm= 265 Nm samlet
0-100 km/t: 10,8 sek
Topfart: 172 km/t – 120 km/t på ren el

Særligt standardudstyr (Advance):
Automatgear med dobbeltkobling, adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, 7” trykfølsom skærm med navigation, skiltegenkendelse, vognbaneassistent, lyssensor, regnsensor, kromlister og krom-håndtag, adaptive xenon-forlygter, LED-kørelys for og bag, adaptive xenon-forlygter med kurvelys, to-zoners klimaautomatik, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle m. varme, multijusterbart læderrat m. varme, multijusterbart fører- og passagersæde, sæder med delvis kunstlæder, ratbetjent fartpilot og radio, USB-stik, Bluetooth, Apple CarPlay, trådløs opladning af mobiltelefon, kørecomputer, todelt splitbagsæde, varme i for- og bagsæder, 16” alufælge, bakkestart-assistent, p-sensor for og bag m. bakkamera.
Metallak: 7.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here