BILTEST: Skarpere køreegenskaber, mere plads og høj komfort bringer for første gang Mercedes C foran ærkerivalerne BMW 3 og Audi A4.
Hvilken bil?
Mercedes C-klasse er netop lanceret i fjerde generation – i første omgang som traditionel sedan, men den populære stationcarudgave Touring følger til september. Teknisk er C-klassen gennemgribende fornyet, bl.a. med teknik fra über-Mercedes’en S-klasse og en slankekur på næsten 100 kg. Her tester vi billigste variant C180 med en 1,6 liters turbobenziner med 156 hk til 494.000 kr. Testbilen har dog også syvtrins automatgear og Avantgarde-designpakke med en mere sportslig front til henholdsvis 40.000 og 27.000 kr.
Vidste du at?
Historisk har Mercedes C-klasse altid været det dyre, luksuriøse og komfortable indslag i den rent tyske duel med Audi A4 og BMW 3-serie om at være bedst i den mellemstore luksusklasse. Det er en indædt og uophørlig kamp, hvor der både står massiv prestige og enorme summer på spil for de tre mærkers vigtigste modeller.
Sædvanligvis løber BMW 3-serien med titlen, Audi høster roser for finish og værdi for pengene og Mercedes vinder i disciplinen komfort, men taber sammenlagt fordi den er dyrest. Men denne gang gør Mercedes C-klasse op med fordommene og skaber en reel overraskelse…
Hvordan er førerpladsen?
Fremragende – og en knivspids bedre end ærkerivalernes. Som i Audi A4 og BMW 3-serie sidder du perfekt med langt til pedalerne og tæt på rattet, men også lidt højere i et førersæde, der – modsat BMWs – kan justeres trinløst i sin hældning. Udsigten til den enorme motorhjelm stiver selvtilliden af, og der er ryddet grundigt op i knapper og greb, fordi meget betjening er flyttet op i en tilsyneladende fritsvævende skærm på midterkonsollen.
Moderigtigt iPad-design og sort pianolak kan dog ikke skjule, at konsollen er lavet af plastic af den tynde og knirkende slags. En discountdetalje der ikke klæder Mercedes.
Hvordan opleves kabinen?
Ser man bort fra den tarvelige midterkonsol, har finishen i den nye Mercedes C-klasse fået et mærkbart løft med bløde, lækre materialer. Vigtigst er dog, at akselafstanden er forlænget med otte centimeter. Dermed rykker bagsædepladsen fra snæver til godkendt – eller nøjagtig lige så god som i BMWs 3-serie, der også rummer to fuldvoksne bagsædepassagerer. Noget raumwunder er Mercedes C dog ikke – som det sig hør og bør i denne klasse kan kabinen bedre sammenlignes med et skræddersyet Hugo Boss jakkesæt: Her ruttes ikke med pladsen, men snittet sidder lige i skabet.
Er sikkerheden i orden?
Ja, men Mercedes C-klasse er også et prominent offer for de nyeste, skærpede regler i Euro NCAPs crashtest. Kigger man på den grundliggende, passive crashsikkerhed klarer Mercedes C-klasse sig godt. Karrosseriet er stabilt, airbags virker efter hensigten og også beskyttelsen mod piskesmæld ved bagendepåkørsler er god. Problemet er, at den aktive nødbremse der selv kan bremse bilen ned fra hastigheder op til 72 km/t er ekstraudstyr i C-klassen – og derfor mister den en stjerne ifølge de nye NCAP-regler. Officielt er Mercedes C-klasse altså kun en fire-stjernet bil på det danske marked, hvor den såkaldte inter-urban bremse er ekstraudstyr. Lidt sølle – mon ikke importøren snart vasker den plet væk… Læs mere på sikkerbil.dk
Hvordan kører den?
Echt super! Det er køreegenskaberne, der i fjerde forsøg endelige bringer den nye Mercedes C et mulehår foran ærkerivalerne 3-serie og A4.
Mercedes’ traditionelle trumfkort – den tårnhøje komfort – er bevaret. Samtidig har en kombination af slankekur og en helt ny undervogn med progressiv styring og såkaldt Agility Select med mulighed for at at fintune speederrespons, styring og affjedring (følger med Avantgarde-designpakken) tilført masser af køreglæde. C-klassen følger nu villigt, præcist og forbløffende adræt med ind i skarpe sving, i samme øjeblik du drejer på rattet. Resultatet er en sjælden vellykket kombination af sport og komfort, og dermed må BMW 3-serien for første gang se sig slået på hjemmebanen, nemlig køreegenskaberne. Det er mesterligt gået af Mercedes.
Hvordan er motoren?
1,6 liter og 156 hk lyder beskedent. Men som det tyske fodboldlandshold får motoren det maksimale ud af forholdene og har overskud til både hurtig sprint og langtur ved høj marchfart. Alligevel kom vi ud med et snit på den rigtige side af 15 km/l. Ganske flot. Især fordi testbilen var udstyret med syvtrins-automatgear. Umiddelbart skifter det lidt trægt, men med Agility Select kan du vælge mellem fem forskellige skifteprogrammer. Sport – det næsthurtigste – viste sig at få det bedste frem i mekanikken med ganske hurtige skift og god speederrespons. Her spiller gearkassen lige så godt som BMWs højt roste ottetrins automatgear.
Passer prisen?
Mercedes C-klasse er dyr, men dog ‘kun’ 20.000 kr. dyrere end en tilsvarende BMW 320 i og 29.000 kr. dyrere end Audi A4. Sammenlignet med tidligere tiders Mercedes-priser er det nærmest billigt for at få en stjerne på køleren.
Der, hvor Mercedes C for alvor bliver dyr, er når der skal lidt udstyr med i købet. 20.000 kr. for metallak og 70.000 kr. for et multimediesystem med navigation understreger, at Mercedes fortsat er for de få.
Men hold øje med leasingpriserne – den danske importør er blevet væsentligt mere aggressiv og Mercedes C kan blive et godt tilbud som firmabil.
Er der alternativer?
Har man sagt Mercedes C må man også sige Audi A4 og BMW 3-serie. De tre tyskere ejer nærmest den mellemstore luksusklasse og er på mange måder hinandens spejlbilleder. Det nye er, at vi for første gang peger på Mercedes C som den mest komplette af den tyske treenighed. Vil man have noget, som naboen ikke har og heller ikke drømmer om, hedder alternativerne VW CC – en Passat i coupé-indpakning, Volvo S60 med cool skandinavisk design inde og ude, mens Citroën DS5 er den franske forfører. Alle tre må dog finde sig i at være outsidere i direkte sammenligning med det tyske trekløver – nu anført af den nye klasseduks, Mercedes C.
Konklusion:
For: Komfort og køreglæde af høj kvalitet.
Imod: Tarvelig midterkonsol, klassens dyreste.
Hvilkenbil siger:
I fjerde forsøg kører den nye Mercedes C-klasse endelig ud af ærkerivalen BMW 3-serie skygge som klassens ultimative køremaskine. Den svære kombination af sport og komfort laves ikke bedre lige nu, og så er det OK at betale lidt ekstra for stjernen fra Stuttgart.
Læs også:
Ny Mercedes C-klasse er S-klasse light
FAKTA: Mercedes C180
Vejl. pris, inkl. lev.: 494.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 20.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.120 kr.
Garanti (rust/mekanik): 30/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 18,5 km/l (133 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 15,2 km/l
Længde/bredde/højde: 469/181/144 cm
Bagagerum (min/max): 480 liter
Vægt: 1.425 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbobenzin
Effekt: 156 hk/250 Nm
0-100 km/t: 8,5 sek
Topfart: 223 km/t
Særligt standard udstyr:
Start-stop, audioanlæg med USB, Bluetooth og 10 højttalere, USB og aux-stik, multifunktionslæderrat, elruder, elspejle, sædevarme, klimaanlæg, kørecomputer, 16-tommer alufælge.
Metallak: 20.000 kr., nedfældeligt bagsæde 7.500 kr., 7-trins automatgear: 40.000 kr., Avantgarde eksteriør pakke (som testbilens) med skørtesæt og køredynamikpakke med justerbar undervogn, speederrespons og styretøj (Agility select): 27.000 kr., Avantgarde interiør (sæder med kunstlæderkanter, alulister og grå taghimmel. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
En gang Mercedes, altid Mercedes. Det eneste problem er vores danske afgifter. De gør nu lidt ondt i pengepungen.