BILTEST: Opel Adam kiler sig ind mellem små livsstilsbiler som Fiat 500 og Mini. Stil og attitude fejler ikke noget, men overvægt og bedagede motorer dæmper begejstringen.
Hvilken bil?
Opel Adam er det tyske bud på Fiat 500 – en livsstils-mini, der bejler til et ungt og stilbevidst publikum. Adam er den ”personlige” bil: Opel tilbyder angiveligt over én million forskellige udgaver, hvis man lægger alle farver, indtræk og ekstraudstyrs-muligheder sammen. Det gør bilen unik – og Adam til spydspids for en ny, frisk og funky Opel-stil, der skal hive det gamle bilmærke op af den økonomiske grøft, som Opel befinder sig i. Her tester vi den dyreste udgave ”Slam” til 184.000 kr. – 30.000 kr. mere end den veludstyrede basismodel ”Jam”.
Vidste du at?
Adam i bund og grund en Opel Corsa, der er afkortet 30 cm. Det er altså velkendt, for nu ikke at skrive gammel, teknik som Opel her præsenterer i ny forklædning.
Markedsføringen af Opel Adam er til gengæld ”cutting edge” for at ramme ”iPhone-generationen”. Tjek bare de forskellige farvers navne som The Greyfather, Saturday White Fever, Greenspotting, Red’n’Roll, White my Fire, James Blond og I’ll be Black. Det er übercool, men understreger også, at “indpakningen” er vigtig for Opel Adam.
Hvordan er førerpladsen?
Ret lækker. De 30 cm. er nemlig hugget af bag ved forsæderne, så bag rattet sidder du som i en større bil med et godt forhold mellem rat, sæde og pedaler. Ergonomisk er Opel Adam klar på langfart. Finishen er godkendt og designet gennemført med massiv brug af pianolak, alu-look og stærke farver. På dørsider og sågar i loftet kan du vælge mellem forskellige farver og designs. Du klipser bare diverse paneler på. Men måske er det også forklaringen på, at testbilen led af en del knirkelyde. Det trækker ned i en ellers atmosfærefyldt kabine.
Hvordan opleves kabinen?
Foran er der plads, luft og lys som i ingen andre biler i denne klasse. Første række er virkelig et trumfkort for Opel Adam. Men festen stopper brat på bagsædet. Her er knapt plads til et par 10-årige børn. Så lad børnene blive hjemme og brug i stedet bagsædet som udvidet bagagerum. Det er også nødvendigt, for det rigtige rummer nemlig kun 170 liter. Eller 75 (!) som i testbilen, der var udstyret med luksuslyd og subwoofer. Så er vi altså nede på to toilet tasker og en Fjällräv.
Er sikkerheden i orden?
Formentlig. Opel Adam er nemlig ikke testet, men den Opel Corsa som Adam er baseret på, opnåede topkarakter i 2006. Det er dog mange år siden, så fem-stjernet sikkerhed er ikke en selvfølge i dag. Seks airbags og aktive hovedstøtter er standard, men Opel Adam fås ikke med de automatiske bremsesystemer til køkørsel, der vinder indpas i andre småbiler som f.eks. VW Up.
Hvordan kører den?
Udmærket – og langt bedre end sin direkte rival Fiat 500. Testbilen havde sportsundervogn og kolossale 18-tommer fælge og så når vi altså grænsen for Corsa-undervognens formåen. Men det går endda. Selv om Adam sitrer lidt på ujævnheder, styrer den ganske præcist, klæber godt i kurverne og fjedrer fornuftigt. Vi vil dog anbefale standard-undervognen med 16- eller 17-tommer hjul.
Maxi køreglæde som i Mini får du ikke i Adam, der ikke kan køre fra sin (over)vægt: 1.135 kg. er massivt for så lille en bil.
Hvordan er motoren?
Uha, de pensionsmodne motorer er afgjort Adams akilleshæl. Selv den kraftigste med 100 hk og en lav gearing, der allerede ved 100 km/t lader stemplerne snurre med 3.000 omdrejninger, magter ikke at sparke liv i ungdommelige Adam. Træd på speederen og du får masser af grynten, men ingen nævneværdig acceleration. Et målt forbrug på 14,1 liter mod de lovede 19,6 km/l vidner om, hvor hårdt motoren er spændt for. Opel er lige på trapperne med et helt nyt motorprogram. Det glæder vi os til – aber schnell, bitte.
Passer prisen?
Ja, for Opel Adam placerer sig, hvor den skal: Lige under Fiat 500 og langt under den kostbare Mini. Og det er ikke fordi Opel fedter med udstyret: Selv basisudgaven Jam har udstyr som aircondition, læderrat, fartpilot, touchscreen-betjening med USB og Bluetooth og alufælge. Allervigtigst har den stilen, der gør Opel Adam til et reelt tysk og mere maskulint alternativ til ikoniske Fiat 500.
Er der alternativer?
Fiat 500 er stadig klassens pletskud, når det gælder vellykket retrostil, men kører ikke så godt som Adam. Mini kører bedre end Adam, men er også hurtigt 50.000 kr. dyrere, hvis der skal lidt udstyr i. Et meget fransk og ekstremt billigt alternativ er Renault Twingo, der fås fra blot 78.000 kr. Det levner mange penge til styling af den franske charmør. Men Opel Adam er helt sin egen som noget så sjældent som en sjov, næsten løssluppen tysker. Hatten af for det.
Konklusion:
For: Funky stil og masser af udstyr.
Imod: Træt motor og toilettaske-bagagerum.
Hvilkenbil siger:
Opel Adam kombinerer tysk soliditet med sydlandsk stil. Det er ret charmerende og overvejende vellykket. Desværre er Opel Adam mest frisk og funky på overfladen, for vægten tynger og motoren er træt. Så vent til Adam får nyt ”hjerte” – det er på vej.
FAKTA: Opel Adam 1,4 100 hk Slam
Vejl. pris, inkl. lev.: 184.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 8.500 kr.
Årlig ejerafgift: 1.080 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 19,6 km/l
Forbrug i test: 14,1 km/l
Længde/bredde/højde: 370/172/148 cm
Bagagerum (min/max): 170/663 liter
Vægt: 1.135 kg
Motor: 4 cyl., 1,4 liter
Effekt: 100 hk/130 Nm
0-100 km/t: 11,5 sek
Topfart: 185 km/t
Særligt standard udstyr (Slam):
Klimaanlæg, fjernbetjent centrallås, el-ruder for, multijusterbart rat, 7” IntelliLink touchscreen med USB og BlueTooth, sportsundervogn, splitbagsæde, cd-radio m. seks højttalere, hill holder, LED kørelys, fartpilot, kørecomputer, 17” alufælge.
Ekstraudstyr:
Tag i kontrastfarve: 4.500 kr. Brilliantfarve: 1.500 kr. Metallak: 5.000 kr. Interiørlæderpakke Red: 2.000 kr., 18” Twister alufælge: 14.500 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk).