TEST: Spændingen stiger med Renault Zoe

BILTEST: Renault Zoe overbeviser med fornem pladsudnyttelse, funky design og fin komfort, men rækkevidden er fortsat et problem for en ellers vellykket elbil.

Hvilken bil?
Renault er blandt de bilmærker, der satser mest helhjertet på elbiler, og Zoe er den første Renault, der fra starten er udviklet som elbil. Batterierne er placeret under gulvet og det giver god vægtfordeling og fornuftig plads i både kabine og bagagerum. Faktisk opleves Zoe mere rummelig end en tilsvarende Renault Clio, der har samme størrelse. Renault Zoe fås i to veludstyrede versioner, her tester vi topudgaven Zen, der bl.a. har navigation, klimaanlæg og 16-tommer alufælge til 179.000 kr.

Vidste du at?
Man køber en Renault Zoe, men lejer batterierne. Lejen varierer efter, hvor mange kilometer du kører om året: Fra 700 kr. månedligt for 12.500 km til 1.114 kr. for 25.000 km. Dermed kender du en stor del af dine månedlige driftsomkostninger og skal ikke bekymre dig om, at det kostbare batteri kan gå i stykker. Du skal dog stadig betale for strømmen og gør også klogt i at installere en ladestander derhjemme. Hos strøm-leverandøren Clever koster den 300 kr. i månedlig leje eller du kan købe din egen ladeboks til 10.000 kr. med 6 timers ladetid eller 24.000 kr. med 1 times ladetid.

Hvordan er førerpladsen?
Lys, venlig og overskuelig, for der er kun få knapper i Renault Zoe. I stedet styrer du mange funktioner fra den berøringsfølsomme skærm i midterkonsollen, der med indbygget navigation også viser vej til nærmeste ladestander.

Man sidder højt med godt udsyn, og selv om plastikken er stenhård over alt, er der noget funky og futuristisk over de bløde former og rene flader i Zoe-kabinen. Udtrykket er klart feminint – Zoe vækker da også især begejstring hos det smukke køn.

Hvordan opleves kabinen?
Med batteriet placeret under gulvet, er pladsen overraskende god. Zoe er kun 408 cm lang, men der er plads til to voksne på bagsædet og bagagerummet på 338 liter hører til blandt de største i miniklassen. De lyse farver virker indbydende, men skaber desværre nogle voldsomme reflekser i forruden på en solskinsdag. ”Intense” udgaven har en mere konservativ og mørkegrå kabine, der dæmper reflekserne og giver Zoe et mere maskulint udtryk.

Er sikkerheden i orden?
Renault Zoe har endnu ikke mødt muren i Euro NCAPs crashtest, så vi ved det ikke. Renault plejer dog at lave sikre biler og elbils-teknologien bør ikke være en hindring for en høj grad af passiv sikkerhed. Som i Clio har Renault dog sparet gardinairbags væk til fordel for sideairbags i forsæderne, der ikke beskytter bagsædepassagererne. Om elbiler øger risikoen for elektriske stød eller brand i sammenstød, er der kun begrænset viden om.

Hvordan kører den?
Nærmest som en radiobil: Drej på rattet og træd på speederen, så går det nærmest af sig selv. Renault Zoe er tung, men med batterierne under sæderne, sidder kiloene rigtigt på den franske ellert. Tyngdepunktet er lavt, fjedrene sat blødt op til fransk komfort og så lever vi med, at det sterile styretøj ikke formidler meget kontakt med underlaget. I byen, hvor Zoe hører hjemme, fungerer den lette styring fint og på motorvejen er retningsstabiliteten god.

Hvordan er motoren?
En elmotor er enhver forbrændingsmotor overlegen – og det gælder også i Renault Zoe. Med 65 kW (88 hk) er her rigeligt med kræfter og de leveres for fuld kraft fra 0 omdrejninger.

Zoe kan lægge fra land som en sportsvogn, mens motoren summer så sagte og vibrationsfrit som i en limousine og med kun ét gear, sker det fuldstændig glidende og rykfrit.

Eneste minus er elbilens sædvanlige akilleshæl; rækkevidden. Teoretisk kører Zoe op til 210 km på en opladning, men alt efter temperatur, er mellem 100 og 150 km mere realistisk. Vi nåede 150 km i den lune sensommer og det rækker fortsat kun til at gøre Zoe til familiens (by)bil nummer to.

Passer prisen?
Både og. En tilsvarende udstyret Renault Clio med 90 hestes benzinmotor koster omtrent det samme, men vil have højere løbende omkostninger til brændstof, ejerafgift og service. Med udgifter til leje af batteri og ladeboks, vurderer vi dog, at driftsomkostningerne pr. kilometer kun vil være en smule lavere for Renault Zoe, der også må forventes at få et større værditab. Man skal altså fortsat være villig til at betale for at være ”first mover”, hvis man investerer i en elbil.

Er der alternativer?
Til november er VW klar med en veludstyret e-Up, der er lidt mindre end Zoe, har en teoretisk rækkevidde på 150 km og koster 190.000 kr. – til gengæld skal du ikke leje batterierne. Nissan Leaf er et større, men også dyrere alternativ til priser fra 257.000 kr. Vurderet ud fra størrelse, pris og præstationer, står Renault Zoe stærkt i det selskab – bortset fra superbilen Tesla S, er Renault Zoe markedets p.t. bedste elbil.

Konklusion:
For: Velfungerende teknik, god plads og fin komfort.
Imod: Rækkevidden er fortsat begrænset.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Som transportmiddel er Renault Zoe en herlig ukompliceret – og miljøvenlig – oplevelse. Man mærker, at den er tænkt som elbil fra starten, for teknikken spiller sømløst og effektivt. En reel rækkevidde på 150 km gør dog, at Zoe som andre elbiler må nøjes med at være familiens bil nr. 2.

FAKTA: Renault Zoe Zen

Vejl. pris, inkl. lev.: 179.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 0 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet.
Antal airbags: 4
Rækkevidde (EU-norm): 210 km
Rækkevidde i test: 150 km
Længde/bredde/højde: 408/173/156 cm
Bagagerum (min/max): 338/1.125 liter
Vægt: 1.425 kg
Motor: elektrisk, 1-gear, 65 kW
Effekt: 88 hk (65 kW)/250 Nm
0-100 km/t: 13,5 sek.
Topfart: 135 km/t

Særligt standard udstyr (Zen):
Klimaanlæg, R-link touchscreen med navigation, bakkamera, nøglefri betjening, fartpilot, el-ruder for og bag, el-spejle, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, LED kørelys.
Metallak: 4.900 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected] 

1 COMMENT

  1. Du skal dog stadig betale for strømmen og gør også klogt i at installere en ladestander derhjemme. Hos strøm-leverandøren Clever koster den 300 kr. i månedlig leje eller du kan købe din egen ladeboks til 10.000 kr. med 6 timers ladetid eller 24.000 kr. med 1 times ladetid.

    Er der noget, der går op for en, når man har haft en elbil et stykke tid, så er det, at man absolut ikke har brug for en hurtigladestation hjemme. Det er absolut de allerfærreste bilister i Danmark der nogensinde kommer hjem efter en lang køretur for umiddelbart efter at sætte sig ud i bilen til endnu en lang tur.

    Det eneste man har brug for hjemme er den absolut billigste løsning der kan lade bilen op (pris godt 2000 kr for et ladekabel). Og det er helt fint hvis det sker med kun 10 ampere på en fase og tager 10 timer om natten. Så er der 100% opladet næste morgen.

    Man har absolut ikke brug for Clevers sindssygt dyre løsninger og abonnementer. For bare 300 kr. om året (ikke 300 kr. om måneden som hos Clever) kan man slippe for al elafgift på 1.03 kr/kWh på strømmen brugt til bil-opladning.

    Og melder man sig så til hos Modstrøm, så man får gratis natstrøm, så koster en omladning bare omkring en rund 10’er.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here