TEST: VW Polo er stadig klassens alfa-han

BILTEST: Med et næsten usynligt facelift og nye motorer holder VW Polo efter fem år positionen som klassens duks. Men prisen er høj og konkurrenterne nærmer sig.

Hvilken bil?
Som sin storebror, Golf, har VW Polo også lagt navn til en hel bilklasse. ‘Polo-klassen’ er gruppen af forhjulstrukne minibiler i størrelsen over mikro’erne. Og trods fem år på bagsmækken sætter Polo stadig barren højt for sine klassekammerater. Hvorfor ændre på en succes, spørger man, og det seneste facelift er heller ikke mere end en minimal gang ‘botox’. Men under karosseriet på 8. generatation er der nye motorer og nyt sikkerhedsudstyr som træthedsregistrering og intelligente nødbremsesystemer. Priserne for Polo starter ved knap 144.000 kr. Vi tester bilen med 1,2 TSI 110 hk turbobenzinmotor og ‘Highline’ udstyr til lige under 223.000 kr.

Vidste du at?
Polo-serien har i år fået revideret udvalget af motorer. På benzinsiden fås nu en 1 -liters, turboladet 3-cylindret TSI’er med 90 hk, og på dieselfronten er der også 3-cylindrede nyheder: En 1,4’er som leveres i enten 75, 90 eller 105 hk trim. De afløser 1,2 og 1,6 liters dieseler. Desuden er der yderligere to turbo-benzinere på programmet; den 1,2 liters TSI med 110 hk, som vi har testet, og en 1,4 TSI med hele 150 hk.

Hvordan er førerpladsen?
Ordnung muss sein! Og det er der. Sæder og ergonomi er god. Alt sidder, hvor det skal, og knapper og stilke har den sædvanlige gode kvalitetsfeeling, vi kender fra VW. Nyt er touchskærmen (i farver i Highline), der fungerer let og logisk. De redesignede instrumenter står skarpt og ses fint gennem den øverste del af det lækre læderrat.

Fartpiloten, der sidder på rattet i stedet for enden af blinkerstilken, er et lille mesterværk og en af de mest velfungerende, denne testkører har mødt. For eksempel huskes den ønskede hastighed, selv om der skiftes gear. Desuden kan farten øges og sænkes i både 1 og 10 km/t steps.

Hvordan opleves kabinen?
Uden at være et decideret ‘raumwunder’, er kabinen i Polo en af de mere luftige i miniklassen og udsynet bagud er godt. Men det ER en minibil og høje passagerer på bagsædet kan ramme loftet – trods et dybt vinklet sæde, som betyder, at børn under 140 cm skal strække hals for at kigge op over ‘vindueskarmen’. Det kniber alvorligt med benpladsen bag en fører eller forsædepassager på 190 cm. Men er man en familie på fire med en fører omkring 175 cm tilbyder Polo rigelig plads i hverdag og på ferie – også til langlemmede teeenagere på bagsædet. Bagagerummet – med det efterhånden obligatoriske skjulte rum under gulvet – på 280 liter rækker fint til fire kufferter eller tasker af pæn størrelse.

Er sikkerheden i orden?
De maksimale fem stjerner kom sikkert i hus efter datidens norm, da VW Polo blev crashtestet i 2009. Polo klarede sig ganske pænt Euro NCAP-testen – ikke mindst i frontaltesten med 90% af de mulige point. Piskesmældtesten klarer Polo kun til et middel resultat. Polos ratstamme udgør desuden en mindre trussel mod førerens lårben, og endelig er Polo’en lidt hård ved en fodgænger ved påkørsel. Men alt i alt klarede Polo sig fint. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
VW Polo bevæger sig eksemplarisk hen over vejen, og man ved altid, hvor man har den. Bilen leverer et godt kompromis mellem komfort og ‘sport’, som de fleste vil synes godt om. Ikke sjov som ‘sognevejsfræserne’ Renault Clio og Ford Fiesta men heller ikke kedelig. Styringen er præcis og med god føling med de 15 tommer hjul, og der er altid kraftoverskud i den lille turbomotor.

Hvordan er motoren?
Ein Meisterstück! Den 1,2 liter TSI’er har i nyeste trim 110 hk og er et fornøjeligt bekendtskab. Sammen med det 6-trins gear har vi her et vinderpar.

Motoren trækker helt rent allerede fra lige under 1.500 omdrejninger, og gearskifteindikatoren beder dig om at skifte så tidligt, at du tænker: ‘Allerede?’ Men jo, fra 70 km/t går motoren helt rent i 6. gear. Imponerende.

Samtidig er den ifølge VW mindre benzintørstig end den 90 hk forgænger og skulle ifølge EU-normen kunne klare 20,8 km/l. Benzinforbruget i vores test endte på lige knap 16 km/l, for det er svært ikke at slippe de 110 livlige heste fri…Men det er absolut realistisk at komme over 16 km/l.

Passer prisen?
Aber nein! Polo er absolut en dejlig bil og en af miniklassens absolut bedste – meeen alligevel; over 220.000 kr. – godt nok med Highlineudstyr og avanceret sikkerhedspakke – er alligevel en tand for meget. Man kan ikke lade være at tænke på, hvad dette beløb ellers rækker til af større biler. Mellemklasse-guf som fx Skoda Octavia, Seat Leon, Mazda 3 og snart også den funky flyder Citroën C4 Cactus byder sig til med mere plads til samme pris. Ud over de ovennævnte er der en hel skare klassekammerater i miniklassen – og de dygtiggør sig hele tiden og spidser konstant blyanten, når prisskiltet skal skrives.

Er der alternativer?
Koncernsøster Seat har lige sænket priserne på Ibiza, der er bygget på samme platform som Polo. Mens Polo-priserne starter ved 140.000 kr. plus levering, får du denne sommer Ibiza fra blot 100.000 kr. plus levering. Hyundai i20 og Kia Rio leveres med lange garantier, og Suzuki Swift og Toyota Yaris byder sig også til. Citroëns glimrende C3 koster pt fra 120.000 kr. og andre franskmænd, Peugeot 208 og Renault Clio, byder sig til i smukt design og med gode køreegenskaber fra henholdsvis 125.000 og 138.400 kr. Og fik vi lige nævnt den fremragende Ford Fiesta med Ecoboost-motor, som også koster fra 140.000 kr. men til gengæld næsten ikke er til at drive over 200.000 kr. selv med Titaniumudstyr. Men ingen af dem er jo en VW, og Polo har et stærkt motorprogram både til benzin og diesel…

Konklusion:
For: Suveræn motor, høj kvalitet, omfattende sikkerhedsudstyr som standard
Imod: Dyr, kun 2 års garanti
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
VW Polo har efterhånden nogle år på bagen men er stadig miniklassens alfa-han – den de andre skal slå. Det er en lækker, yderst velkørende bil der egentlig er til 5 stjerner men prisen er tæt på ublu og det koster Polo en stjerne.

Læs også:

Ny Polo får forsigtigt facelift 

Test: Nissan Note – mini med maksimal plads 

Test: Tre cylindre klæder ærlige Citroën C3 

Test: Fantastiske Ford Fiesta 

Test: Mindste motor støjer i Peugeot 208  

Test: Renault Clio forfører med stil og komfort

FAKTA: VW Polo 1,2 TSI 110 hk Highline

Vejl. pris, inkl. lev.: 223.000 kr. (DK-pakke 9.000 kr. ekstra)
Anslået kontantrabat:* 7.000 kr.
Årlig ejerafgift: 580 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 20,8 km/l (109 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 15,7 km/l
Længde/bredde/højde: 382/173/141 cm
Bagagerum (min/max): 280/952 liter
Vægt: 1.135 kg
Motor: 4 cyl., 1,2 liter, turbobenzin
Effekt: 110 hk/175 Nm
0-100 km/t: 9,3 sek
Topfart: 196 km/t

Særligt standard udstyr:
15″ letmetalfælge, multikollisionsbremse, træthedsregistrering, City Emergency Brake incl. Front Assist, tågeforlygter m. kurvelys, sportssæder, nedklappeligt bagsæderyglæn, multifunktionslæderrat med fartpilot, justerbart midterarmlæn foran, aircondition, 5″ farvetouchskærm med aux-in og sd-kortlæser, USB-stik, Bluetooth, kørecomputer Plus, sædevarme.
Ekstraudstyr på testbilen:
DK-Pakke indeholdende: Klimaanlæg ”Climatronic”, kølefunktion i handskerum, lys- og synpakke ned regnsensor, aut. nedblændeligt bakspejl & kørelys, tonede ruder bagi. Pris: 8. 996 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here