O2 Concept er forløberen til Polestar 6 – det svensk-kinesiske mærkes første cabriolet. Polestar selv kalder den for mærkets ‘drømmebil’.
Mængden af varm luft er altid rigelig, når bilfabrikanterne præsenterer det, man kalder et koncept, altså en bil der måske ender som en produktionsmodel. Og ofte kan man da også tage det med et “ja ja, det er fint, lad os nu se”.
Tag for eksempel Tesla-stifter Elon Musk, der i november 2017 under stor ståhej viste den nye Tesla Roadster som afløser for den første, der i årene 2008-12 blev produceret i knap 2.500 eksemplarer.
Den har vi endnu ikke set noget til trods gentagne løfter om, at “nu, nu kommer den”. Men da Polestar er et af tidens mest spændende mærker og indtil videre har holdt, hvad de lover, så giver vi alligevel plads til at vise et par billeder og fortælle lidt om den svensk-kinesiske firepersoners cabriolet.
O2 Concept er med Polestars svenske direktør og Volvos tidligere designchef Thomas Ingenlaths ord “vores drømmebil, der åbner låget til vores skattekiste af fremtidigt potentiale”. Den er udtryk for alt det, som Polestar byder på af teknologi, siger han.
Endnu ingen specifikationer
Man har taget udgangspunkt i Precept-konceptet, der ligger til grund for Polestar 5, med et lavt og bredt karrosseri, sine steder svulmende kurver og så med det vanlige Polestar-kendetegn: Et moderne, lyst og minimalistisk skandinavisk design. O2-chassiset er af 100 procent aluminium med høj vridningsstabilitet, så den forventeligt tunge, elektriske sportsvogn stadig skulle være netop sporty.
Oplysninger om O2’s specifikationer er ikke tilgængelige. Om den bliver i stand til at hamle op med den måske kommende Tesla Roadster, står hen i det uvisse. Mindre vil dog også kunne gøre det – Teslaen accelerer ifølge det oplyste fra 0 til 100 km/t på vanvittige 2,1 sekunder, har et drejningsmoment på 1.000 Nm og en rækkevidde på op til 1.000 kilometer!
O2 Concept vil, hvis logikken holder, blive til Polestar 6. Den svensk-kinesiske producent har planlagt lancering af SUV/crossoveren Polestar 3 senere i år, næste år kommer 4’eren, der formentlig er en coupéudgave af 3’eren, og i 2024 kommer Polestar 5, der er en Gran Turismo a la Porsche Taycan og Audi e-tron GT.
Blot for kuriøsitetens skyld: Hvis man tror på Tesla Roadster-projektet, der altså blev lovet i november 2017, og hvis man har penge til det, kan bilen reserveres på Teslas hjemmeside formedelst 320.000 kroner.
10.000 Nm i en Roadster..? Det lyder til at være en faktor 10 forkert
Ja! Det er lige vildt nok – vi retter, tak Martin 🙂