Image: Trods massive airbag-fejl fastholder Toyota sin position som verdens mest værdifulde bilmærke. Audi har størst fremgang.
Kan man sætte værdi på et bilmærke? Ja, mener amerikanerne, der elsker at gøre alting op i penge. Og værdien af et bestemt varemærke kan da også løbe op i astronomiske summer, når amerikanerne beregner et bilmærkes ‘brand value’ eller ‘mærkeværdi’.
Ikke overraskende er den amerikanske IT-gigant Apple verdens mest værdifulde varemærke. Ifølge det amerikanske markedsanalysefirma Millward Browns årlige undersøgelse, løber Apples mærkeværdi op i astronomiske 247 milliarder dollars – eller hvad der svarer til 1.694 milliarder danske kroner!
Men her skal det selvfølgelig handle om biler, der engang toppede de amerikanske ‘brand value’ lister.
Sådan er det ikke længere. I dag findes de største værdier ikke i motorbyen Detroit, men i Silicon Valley længere vestpå. Ja, amerikanerne findes knapt nok på listen over de 10 mest værdifulde bilmærker.
Den toppes nemlig af Toyota. Selv om det japanske mærke igen-igen-igen er plaget af massive kvalitetsproblemer – senest med hjemkaldelser af millioner af biler med airbagfejl – fastholder Toyota positionen som verdens mest værdifulde bilmærke med en prislap på 28,9 milliarder dollars – knapt 200 milliarder kroner. Også selv om kvalitetsproblemerne faktisk har kappet to procent af mærkeværdien siden sidste års undersøgelse.
Audi stiger med 43 procent
BMW er nummer to foran Mercedes, mens amerikanerne må tage til takke med en femteplads. Her går Ford dog hele 11 procent frem til en samlet mærkeværdi på godt 13 milliarder dollars – eller knapt 90 milliarder danske kroner.
Audi lægger dog an til overhaling med årets største fremgang på hele 43 procent. Tyskernes image er så stærkt, at Audi ikke blot overhaler moderselskabet VW, men nu er godt 10 milliarder dollars eller knapt 70 milliarder danske kroner værd.
Mærkeværdien kan først og fremmest bruges som en indikator af, hvordan bilkøberne vurderer et bilmærke, hvor stor tillid de har til kvaliteten og om mærket har en høj den-må-jeg-bare-eje faktor. Jo højere værdi, desto lysere ser fremtiden ud for mærket.
Fakta: De 10 mest værdifulde bilmærker i dollars
1. Toyota $28.9
2. BMW $26.4
3. Mercedes $21.8
4. Honda $13.3
5. Ford $13.1
6. Nissan $11.4
7. Audi $10.1
8. Volkswagen $9.3
9. Land Rover $5.0
10. Lexus $4.3
Kilde: Millward Brown/Automotive News Europe