Toyota: Om 10 år er brintbiler billige

brintbiler
Om 10 år koster en brintbil det samme som en hybridbil, hævder Toyota. Holder det, kan det gøre brintbiler mere attraktive end elbiler.

Mens det meste af bilindustrien er ved at omstille produktionen til elbiler, holder Toyota fast i brintbiler. Den japanske bilgigant hævder, at udviklingen går så stærkt, at brintbiler om 10 år ikke vil koste mere end hybridbiler, der både kører på benzin og el.

Toyotas vurdering kommer i forbindelse med den snarlige lancering af anden generation af fabrikkens Mirai brintbil. Den kom til verden i 2014 som verdens første massefremstillede brintbil. Om lidt er den klar i en ny udgave med forbedret teknik. Tekniske forbedringer gør også brint-teknologien billigere:

“Når vi er klar med tredje generation, er det vores klare forventning, at brintbiler vil koste det samme som hybridbiler. Vi er overbeviste om, at brintbiler har et enormt potentiale,” siger Toyotas chef for salg og markedsføring i Europa, Matt Harrison, til branchebladet Automotive News Europe.

Toyotas tro på brintbiler understreges af, at fabrikken tidligere har valgt at lægge udviklingen af batteridrevne elbiler i mølposen. Den holdning er dog for nylig revideret, så Toyota nu udvikler begge teknologier.

Flere fordele ved brintbiler

Hvis Toyota får ret i deres forudsigelse, kan det vende op og ned på bilindustriens nuværende omstilling til batteridrevne elbiler.

Brintbiler kører også ved hjælp af en elmotor. Men i modsætning til elbiler kommer strømmen ikke fra store, tunge og kostbare batterier, der tager tid at lade op. Strømmen kommer i stedet fra brint, der fyldes på en tank, som vi kender det fra benzin- og dieselbiler. Ved hjælp af en kemisk proces omdannes brinten til strøm.

brintbiler
Hyundai har netop lanceret brintbilen Nexo i Danmark. Prisen er 630.000 kr.

Fordelen ved brintbiler er, at de kører ca. 500 km på en tankfuld, der kan fyldes op på tre minutter. Da der ikke er noget batteri, er brintbiler også væsentligt lettere end elbiler.

Udfordringen ved brintbiler er prisen. Batteridrevne elbiler er i forvejen dyrere end biler med forbrændingsmotorer, og brintbiler er mange dyrere. Men Toyota er ikke de eneste, der hævder, at prisen er på vej ned.

Volkswagen er også med

Sidste år fortalte Volkswagen, at man havde nået et teknisk gennembrud sammen med det amerikanske Stanford University. Kort fortalt går det ud på at reducere behovet for det kostbare og sjældne metal platin i den proces, der omdanner brint til strøm.

At Volkswagen forsker i brint-teknologi er interessant. Den tyske bilgigant har nemlig forpligtiget sig til en enorm satsning på batteridrevne elbiler. Men som Toyota fortsætter VW altså med at udvikle brintbiler. Det samme gør den koreanske Hyundai-Kia koncern. Her er strategien den samme: Kia og Hyundai er blandt de bilmærker, der er længst fremme med batteridrevne elbiler. Samtidig forskes der intensivt videre i brint som drivmiddel.

Det er altså nogle af verdens største bilproducenter, der på sigt ser et stort potentiale i brintbiler. Om den ene eller anden teknologi er bedst, kan være svært at afgøre. Brintbiler løser udfordringer med lange ladetider af batterier og i nogen grad behovet for sjældne jordarter. Omvendt kræver brint en kostbar udrulning af brintstationer – på samme måde som elbiler kræver et net af ladestationer. Endelig kan elbilernes batterier vise sig at være et aktiv i fremtidens elektrificerede samfund: Dels kan du lade din elbil op derhjemme om natten, hvor elprisen er lav. Dels kan du sælge strøm fra din elbils batteri til elnettet, hvis det for eksempel ikke blæser, og de mange vindmøller derfor ikke leverer strøm.

VW tæt på gennembrud for brintbiler

[email protected]

6 Kommentarer

  1. Det skal man vel ikke være klog for at regne ud, alt nyt er dyrt. Og alt det om brint er produktions dyrt er noget ævl, da man kan tage energien direkte fra vedvarende kilder, derfor gør tabet i processen ikke noget. I forhold til hvilket svineri batteriproduktion efterlader i naturen.

    • Tommy, betyder det så ikke noget miljømæssigt, at der skal bygges meget mere vedvarende energiforsyning? Alt forbrug der ikke er nødvendigt, er da forurening!!!! Fordi det er vedvarende, betyder det vel ikke at vi bare kan frådse med det. Det er extremt vigtigt, at alt vi gør fremmadrettet er så energi effektivt som muligt!!!!

  2. At omdanne strøm til brint bliver halvdelen til varme. Når man omdanner brint til strøm bliver halvdelen igen til varme . DVS 50 pct. af 50 pct = 25 pct. i virkningsgrad.
    Ved batteri bliver 90 pct. af strømmen opladet i batteriet, 10 pct. til varme og cirka det samme sker når batteriet aflades, så tabes der 10 pct. energi som varme i batteri, motor og inverter. D.v.s. en virkningsgrad på cirka 80 pct. Det betyder at batteridrevet biler er cirka 3 gange mere effektive en brint biler og derfor 3 gange billigere i drift.

  3. Selvfølgelig, lithiumbatterier bliver bedre og billigere, men det vil det jo også gøre i en ren elbil… Så hvis brintbilen skal bruge 10 år endnu, så når den ikke med til festen.

  4. Når platinforbruget i katalysatoren i brintbiler reduceres til maks. 10 pct. af forbruget i dag ved genbrug eller ved helt platinfri katalysator, vil brintbilen givetvis om mindre end 10 år være den mest miljøvenlige, mest praktiske og tillige mest økonomiske bil i forhold til elbilen med dens miljøbelastende produktion af tunge batterier.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here