Toyota Corolla Cross fylder hullet mellem crossoveren C-HR og SUV’en RAV4 og bliver den første med femte generation af Toyotas hybridteknik.
Verden over vil bilejerne stige direkte ind i bilerne og sidde højt. Pyt med æstetikken og det højere brændstofforbrug, der begge udfordres, når man bygger biler i højden. Komforten er i højsædet, og derfor har bilproducenterne mere travlt end nogensinde med at tilføje SUV- og crossover-varianter af deres modeller.
Det gælder også Toyota, der for mange år siden var med til at opfinde den høje, offroader-inspirerede biltype med RAV4. Siden har vi fået den sportslige C-HR, den mindre Yaris Cross har lige haft Danmarkspremiere og endelig har japanerne løftet sløret for mikrobilen Aygo X, der aspirerer til at være crossover med sine rustikke plastpaneler uden rigtigt at være det.
Budskabet er klart: Toyota vil have en moderigtig SUV-type i de fleste modelrækker, og nu er turen kommet til Corolla. Og det er interessant, for den lille mellemklasse storsælger verden over – også i Danmark – så Corolla Cross, som nyheden er døbt, kan blive Toyotas bedst sælgende SUV.
I Danmark efter sommer
Den højbenede Corolla placerer sig da også lige i smørhullet mellem den radikalt designede C-HR og den store og noget dyrere RAV4. Desværre ved vi endnu ikke, hvad den 446 cm lange SUV skal koste herhjemme. Selv om japanerne løfter sløret nu, skal vi nemlig hen i anden halvdel af 2022, før modellen står hos de danske forhandlere. Konkurrenterne kommer til at hedde Ford Kuga, Kia Sportage, Peugeot 3008, Skoda Karoq og VW Tiguan, så vi gætter på priser fra ca. 325.000 kr.
Corolla Cross kommer dog til at skille sig lidt ud fra selskabet herover. Mens flere af konkurrenterne satser på ladehybridteknik, hvor en benzinmotor spiller sammen med en elmotor og et batteri, der kan oplades i stikkontakten, holder Toyota fast i den hybridteknologi, de selv kom først med. Altså samme princip med en benzinmotor, der arbejder sammen med en elmotor og et batteri – men uden mulighed for at lade i stikkontakten. Det er en teknologi, som Toyota har forfinet over årtier, og Corolla Cross bliver den første Toyota, der får femte generation af drivlinen.
197 hk og mindre støj
Som udgangspunkt består den af en to-liters benzinmotor, der sammen med en elmotor yder 197 hk. Der kommer også en firehjulstrukket udgave, hvor en ekstra elmotor sørger for træk på baghjulene. Her er totalydelsen også 197 hk. Selve batteriet er af lithium-ion typen, der yder mere, men vejer 40 procent mindre. Ifølge Toyota bliver køreoplevelsen forbedret, fordi accelerationen bliver mere lineær med omdrejninger, der passer bedre til bilens fart. Eller sagt mere lige ud ad landevejen: De høje omdrejninger, der kommer fra Toyotas forkærlighed for trinløse automatgear og ofte skaber et hektisk lydbillede, bliver lavere.
Mere får vi ikke at vide i denne omgang. Hverken om batteriets størrelse, rækkevidden på ren el eller det teoretiske gennemsnitsforbrug.
Digital instrumentering
Til gengæld fortæller Toyota, at Corolla Cross får ny, digital instrumentering på en 12,3 tommers skærm, mens den centralt placerede infotainmentskærm på 10,5 tommer bl.a. får navigation, live-opdatering af trafikken, trådløs Apple Carplay og Android Auto samt trådløs opdatering af softwaren, som vi kender det fra Tesla.
Sikkerheden bliver også helt up-to-date med bl.a. en centerairbag mellem forsæderne og udvidelser af den automatiske nødbremse, der bl.a. kan bremse, hvis man overser biler fra siden i vejkryds eller pludselig mister bevidstheden.
Herfra er det bare at vente på mere nyt om Corolla Cross. Med lidt held kender vi de danske priser i løbet af foråret.