Toyota tester også trådløs opladning

Toyota lader japanske familier udføre virkelighedstest med opladning af plug-in hybridbiler uden ladekabel.

Flere bilproducenter arbejder på systemer, der trådløst kan lade batteriet op på såkaldte plug-in hybrid biler. For nylig annoncerede Volvo, at man havde testet et system i Belgien – med succes – og nu er Toyota også på banen. Eller måske skulle vi sige på parkeringspladsen.

For  i stedet for at bøvle med ladekabler skal ejeren blot køre bilen ind over en plade i P-båsen. Så sker opladningen gennem en tilsvarende plade under bilen. Pladernes areal er cirka en halv kvadratmeter.

Toyota tester sit system på hjemmebane – nærmere bestemt i Aichi-provinsen i Japan. Tre private testfamilier vil over de kommende måneder benytte den trådløse opladning i deres hverdag. Senere følger tilsvarende test i Europa og USA, oplyser Toyota.

Toyota kalder sit trådløse ladesystem for magnetisk resonans teknologi – en teknologi der allerede anvendes til opladning af  bl.a. smartphones. Systemet består som nævnt af to plader – en på underlaget og en under bilen. Ved hjælp af ændringer i magnetfeltet mellem senderen i underlaget og modtageren i bilen overføres strøm til bilens batteri.

Pladen i underlaget er tilsluttet en styreboks, der kan sammenlignes med en ladestander.

Opladningen fungerer kun optimalt, hvis de to plader befinder sig direkte over hinanden. Det kræver præcision, når man parkerer bilen. Derfor har Toyota også udviklet et særligt parkeringsassistent-system, som viser føreren, hvor i parkeringsbåsen den magnetiske plade er placeret.

“Det er planen, at testperioden skal vare et år. I den periode indsamler Toyota informationer om, hvor let systemet er at bruge, i hvilke situationer det ikke fungerer optimalt og hvor tit og hvor længe ad gangen man oplader bilerne,” skriver Anders Tystrup, der er pressechef for Toyota i Danmark, i en pressemeddelelse.

Det trådløse system vil eksempelvis kunne oplade Prius hybridbilerne på 90 minutter. Nogenlunde lige så hurtigt som med et ladekabel.

“På længere sigt kan man også forestille sig, at bilerne kan lade op, når de holder for rødt lys, eller hvis de kører i en særlig bane for elbiler. I Norge har man indført, at elbilerne kan køre i busbanerne,” fortæller Anders Tystrup til epn.dk.

Toyota arbejder også intenst på en anden front indenfor miljøvenlige biler – verdens første serie producerede brintbil, som efter planen er klar allerede i 2015.

Læs mere om Toyota FCV Concept brintbil 

Læs også om lovende resultater i Volvos forsøg med trådløs opladning

Fakta: Sådan virker trådløs opladning
Induktiv opladning anvender et elektromagnetisk felt i stedet for et kabel til at overføre energi mellem to objekter. En induktionsspole genererer et vekslende elektromagnetisk felt fra en opladnings-basisstation. En anden induktionsspole i den bærbare enhed samler strømmen op fra det elektromagnetiske felt og omdanner den til elektrisk energi, der oplader batteriet.

Det er en almindelig teknologi til opladning af elektriske husholdningsapparater som f.eks. en el-tandbørste, men kan endnu ikke fås til el-biler.

Se også video her.

Fakta: Hvad er en plug-in hybrid?
En plug-in hybrid (PHV) er et hybridkøretøj, der anvender genopladelige batterier, eller en anden metode til energilagring, som kan genoplades til fuld strømstyrke ved hjælp af en ekstern strømforsyning (normalvis en almindelig stikkontakt). Den har som en almindelig hybridbil både en forbrændingsmotor og en elmotor. Eksempler på plug-in hybridbiler er Opel Ampera og Toyota Prius i en plug-in udgave.

Kilde: Wikipedia – den frie encyklopædi

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here