Markedet mangler mindre og billigere elbiler. Toyota vil være i klubben og har løftet sløret for en lillebror til bZ4X.
Bilkøberne er sultne efter elbiler i ministørrelsen til priser under 250.000 kroner.
Toyota, der er verdens største bilproducent, synes ikke at forhaste sig i bestræbelserne på at indtage markedet for mindre og mellemstore elbiler. Men planerne er der.
Japanerne har netop løftet sløret for de elektriske planer for de kommende par år, og mest interessant er den kompakte Urban SUV. Med bogstaverne SUV – Sports Utility Vehichle – der efterhånden er blevet en almindelig betegnelse for højbenede hverdagsbiler uden terrænkvaliteter, går Toyota med på trenden med højere elbiler.
Urban SUV er på størrelse med Yaris Cross, den er bygget på en platform reserveret til elbiler, og dens forhøjede konkurrenter blandt nuværende elbiler vil eksempelvis være Peugeot e-2008 og franskmandens Stellantis-fætre Opel Mokka-e, Jeep Avenger og den kommende Fiat 600e. Blandt andre kommende konkurrenter til japaneren er Volvo EX30, Kia EV3 og Zeekr X.
Klar i 2025
Følger Toyota den valgte logik i mærkets ikke særligt mundrette navngivning af elbiler, vil Urban SUV komme til at hedde bZ2X. bZ står for “beyond zero” med henvisning til udledning af skadelige stoffer, 2 er bilens størrelse, og X står for biltypen – altså SUV. Eller crossover, om man vil.
Urban SUV er en såkaldt konceptmodel, og de elektriske informationer begrænser sig i øjeblikket til to batteristørrelser, og at man vil kunne få den med både for- og firehjulstræk. Altså med en eller to elmotorer. Den er 430 centimeter lang, 182 cm bred og 1,62 cm høj, hvilket er tæt på dimensionerne for Peugeot e-2008 og Volvo EX30.
bZ2X ventes tidligst at være produktionsklar næste år. Hvilkenbils gæt er, at vi skriver 2025, før bilen er i Danmark.
Konkurrent til ID.7
Med til Toyotas elektriske planer hører også den coupé-formede SUV bZ3X, der indtil videre går under koncept-navnet bZ Compact SUV, og den lavere og sedan-lignende Sport Crossover Concept, der – ud fra fotos af konceptbilen – meget vel kan blive en konkurrent til VW ID.7, Kia EV6 og Hyundai Ioniq 6.
Batteri-ambitioner
I forbindelse med offentliggørelsen af Toyotas kommende elbiler frem mod 2026, gentager japanerne, at hybrid og brint stadig indgår i planerne, mens de fastholder, at man i 2035 udelukkende vil producere CO2-neutrale biler.
Også udviklingen af batterier synes uændret, omend Toyota for nylig måtte trække i land på ambitionerne for det såkaldte faststof-batteri. Solid state-batteriet vil, om ambitionerne går i opfyldelse, kunne give en rækkevidde på op mod 1.200 kilometer og kunne lades fra 10 til 80 procent på 10 minutter – eller endnu hurtigere.
Udviklingen af det revolutionerende batteri går imidlertid langsommere end først meldt ud, og i 2030 mener Toyota nu blot at kunne producere 10.000 faststof-batterier om året. Med en erklæret ambition om i 2030 at have 30 elektriske modeller i porteføljen – inklusive Lexus – vil ikke mange af dem have et faststof-batteri i bugen.