Trillinger slipper uskadt fra crashtest

Tre populære ‘danskerbiler’ – trillingerne Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo klarer crashtest i fin stil. Kostbare Mercedes GLA er dog eneste bil med topkarakter.

Med markante stramninger af den i forvejen skrappe Euro NCAP crashtest, var der lagt i kakkelovnen til et potentielt dårligt resultat for tre af Danmarks mest populære biler, de nye udgaver af ‘trillingerne’ Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo. Sidst det fransk-japanske trekløver blev testet blev det kun til tre ud af fem stjerner – og siden er testen altså blevet skærpet.

Toyota Aygo (billedet) havde æren af at repræsentere trillingerne og efter mødet med muren i NCAPs testlaboratorium, kan både Toyota, Citroën, Peugeot og kommende ejere af Aygo, C1 og 108 ånde lettet op: Anden generation bygger ganske vist videre på platformen fra forgængeren, men det er lykkedes at forbedre og forstærke bilen på flere afgørende punkter. Det takserer Euro NCAP til en samlet bedømmelse af sikkerehden på fire ud af fem stjerner. Sammenlignet med andre mikrobiler er det absolut godkendt – der findes endnu ikke en bil i klassen, der har scoret samtlige fem stjerner og mange må nøjes med tre stjerner.

”Fire stjerner efter de skærpede 2014-krav er et meget tilfredsstillende resultat og viser, at producenterne er lykkedes med at forbedre sikkerheden markant i den nye model. Når det ikke bliver til fem stjerner, skyldes det blandt andet, at bilerne ikke fås med automatisk nødbremse. Det trækker ned. Det er dog stadig en bil, man godt kan købe uden at være bekymret for bilens sikkerhedsniveau. Det gælder også, hvis man skal køre med børn i bilen,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP Søren W. Rasmussen til fdm.dk.

Også det tidligere medlem af Euro NCAP, sikkerhedsekspert Leif Nielsen fra forbrugersitet sikkerbil.dk, betegner Aygo og Co. som sikre biler:

”Selv om det kun blev til fire stjerner, virker Toyota Aygo og dens to søsterbiler som gode, sikre biler. Havde Aygo haft elektroniske hjælpemidler som en godt fungerende AEB Inter-Urban nødbremse samt vognbaneassistent, havde den femte stjerne faktisk været hjemme,” forklarer Leif Nielsen.

Fire stjerner til Renault Twingo
Renault Twingo, den direkte konkurrent til Toyota Aygo, slipper også fra crashtesten med fire ud af fem stjerner. Den nye udgave af Twingo, der deler hækmotor og baghjulstræk med den teknisk identiske Smart ForFour, understreger dermed, at de nyeste mikrobiler sagtens kan tilbyde tilfredsstillende sikkerhed. Også for Renault Twingo gælder det, at manglen på elektronisk sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse og vognbaneassistent koster den femte stjerne.

Renault Twingo slipper også hæderligt fra crashtesten. Gardinairbags er dog sparet væk, og det giver et dårligt resultat i pæletesten.
Renault Twingo slipper også hæderligt fra crashtesten. Gardinairbags er dog sparet væk, og det giver et dårligt resultat i pæletesten.

Endnu dårligere klarer den i Danmark engang så populære Citroën Berlingo sig. Modellen er seks år gammel men nu gentestet af Euro NCAP efter de nye, skrappere 2014-krav. De gør ondt på Berlingo, der må indkassere en lidet betryggende karakter på tre stjerner.

Bag det dårlige resultat ligger dog Citroëns beslutning om ikke at gøre side- og gardinairbags til standardudstyr – derfor er den crashtestet uden. I Danmark er Berlingo dog fuldt udstyret med airbags, og derfor ville resultatet formentlig blive væsentligt bedre, hvis Euro NCAP havde testet en Berlingo med samme sikkerhedsudstyr som det, den sælges med i Danmark. Hvor sikker en dansk Berlingo – og dermed den identiske Peugeot Partner – er, er med andre ord svært at bedømme nøjagtigt.

Tryg kan man til gengæld med sikkerhed kalde Mercedes GLA, den højbenede ‘crossover-udgave’ af A-klassen. Som eneste bil i denne omgang af Euro NCAPs crashtest, scorer den fem ud af fem stjerner.

Læs mere på sikkerbil.dk og euroncap.com

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here