Trods Musk: Tesla har de mest loyale ejere

Tesla-ejer Elon Musks kontroversielle udtalelser skræmmer ikke kunderne væk. To ud af tre Tesla-ejere køber en Tesla igen, viser undersøgelse.

Ubetinget støtte til Donald Trump, sagsanlæg mod annoncører, fake news på X, astronomiske lønpakker, kamp mod fagforeninger, aggressive udfald mod folk med andre meninger..

Listen over ting, der gør Tesla-ejer Elon Musk til en kontroversiel figur er lang og vokser hele tiden. Så meget, at nogle mener, at Musk også er blevet et problem for Tesla. At han er gået fra at tiltrække kunder til at frastøde dem. Og det i en grad, så du i dag kan købe klistermærker til din Tesla, der forklarer, at du ikke støtter op om Elon Musks ofte bizarre og kontroversielle holdninger.

Trods den megen støj om Elon Musk er Tesla-kunderne ikke desto mindre lige så mærke-loyale, som de altid har været. Det viser en undersøgelse foretaget af analysefirmaet S&P Global Mobility, der yder konsulentbistand til bilindustrien.

Markedets mest loyale kunder

Tesla-ejere er faktisk de mest loyale blandt alle bilmærker. I første halvdel af 2024 kunne S&P Global Mobility måle en mærke-loyalitet på 67,8 pct. Det betyder, at to ud af tre Tesla-ejere vælger en Tesla igen, når de skifter bil.

Loyaliteten er endnu højere blandt ejere af Teslas mindste og billigste bil, Model 3. Her når loyaliteten hele 72,1 pct.

Det er meget. Til sammenligning har andre bilmærker i gennemsnit en loyalitet på 52,5 pct.

Undersøgelsen viser, at støjen omkring Elon Musk ikke umiddelbart får Tesla-ejere til at ændre adfærd. Det samme gælder den række af prisnedsættelser, som Tesla har gennem siden årsskiftet. Flere analytikere vurderede, at de kunne skade Tesla, fordi de alt andet lige øger værditabet for eksisterende Tesla-ejere.

Men ifølge undersøgelsen betyder prisnedsættelserne altså ikke noget for mærke-loyaliteten. Eksisterende Tesla-kunder vender i højt antal tilbage til Tesla, når de skal have ny bil.

Kan næppe fortsætte

”Tesla har historisk været et mærke med en høj grad af mærke-loyalitet blandt kunderne – trods et begrænset modeludbud. Andre mærkers ændrede tilgang til elbiler, har – sammen med Teslas løbende prisnedsættelser – afholdt forbrugerne fra at forlade Tesla,” forklarer Vince Palomarez fra S&P Global Mobility.

På sigt kan Tesla næppe fastholde branchens højeste loyalitet. Men det skyldes mere generelle markedsbetingelser end opfattelsen af Elon Musk: Der kommer stadig flere konkurrenter på elbilmarkedet, og dermed får Tesla-ejere flere alternativer. Dét alene vil gøre det svært for Tesla at fastholde kundernes loyalitet på et rekordhøjt niveau.

[email protected]

2 Kommentarer

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here