Kinesiske Nio har indregistreret tre biler i Danmark i år. Trods nedskæringer tror Nio på en fremtid i Danmark og lancerer ny luksus-SUV.
Kører man forbi Netto Biler langs motorvejen lidt øst for Silkeborg, kan man se en lang række af moderne biler i diskrete sorte, hvide og grå nuancer stå skærm ved skærm på den indhegnede plads. I farten er det umuligt at se navnet på bilerne. Men selv hvis du drejer fra og besøger Netto Biler, vil de færreste genkende navnet Nio.
Nio er et af de mange kinesiske elbilmærker, der prøver lykken i Danmark og resten af Europa i disse år. Mærket kom til Danmark i 2022, hvor markedet for elbiler i mere end én forstand var elektrisk. Med store planer om flotte Nio Houses på prominente adresser som Kultorvet i København og Power Swap stationer, hvor robotter skifter batteriet på tre minutter.
Men noget er gået galt. Teknologien og bilerne er af høj klasse, men køberne bliver væk. Aktiekursen er faldet mere end 90 pct. i løbet af de seneste fire år, og Nio kom ud af 2023 med et underskud på 20 mia. kr.
Tre biler solgt i år
I Danmark går det ikke meget bedre. Sidste år blev der indregistreret 41 Nio. Langt de fleste til mærkets egne 32 ansatte i Danmark. Hvoraf de fleste i dag er afskediget, fordi organisationen er flyttet til Stockholm for at spare penge. Siden 1. januar i år er der indregistreret tre Nio. I sidste måned slet ingen.
Samtidig er markedet for elbiler – anført af markedets største spiller, Tesla – kastet ud i en nådesløs konkurrence på pris. Analytikerne er enige om, at ikke alle mærker slipper levende fra priskrigen. Slet ikke de kinesiske, som der groft sagt er for mange af.
På den måde er Nio blevet et eksempel på en lovende kinesisk elbil-upstart, hvis europæiske erobringstogt er kørt ind i forhindringer. At Nios batteriskifte-teknologi herhjemme bringer minder om Renaults og BetterPlaces meget omtalte og fejlslagne forsøg på det samme, kan være en særskilt udfordring på det danske marked. I skrivende stund har Nio etableret en enkelt Battery Swap-station i Danmark – den ligger i Slagelse.
Ikke tilfreds med salget
Hvilkenbil har talt med Mattias Lundgren, General Manager for Nio i Sverige og Danmark, for at få en status på Nios planer for Danmark. Lundgren er i Danmark for at lancere Nios nye luksus-SUV EL8 til en række VIP-kunder i de to danske Nio Hubs i henholdsvis Silkeborg og Ishøj.
Tirsdag aften foregår det i Silkeborg, hvor kunderne ikke blot kan se den nye EL8, men også vil have udsigt til flere end 55 usolgte Nio-modeller på pladsen. Det er flere biler end Nio solgte herhjemme i hele 2023.
Hvilkenbil spurgte Mattias Lundgren, hvad der skal ske med de mange biler?
”De er på vej ud på danske veje. Danmark er et land med stort fokus på privatleasing. Aktuelt arbejder vi på at tilpasse vores Subscription-priser til det danske marked, herunder muligheden for at skifte mellem forskellige batteristørrelser. Det er ikke muligt i dag i forhold til de danske afgiftsregler, men vi arbejder på sagen.”
Mattias Lundgren indrømmer gerne, at han ikke er tilfreds med salget af Nio herhjemme:
”Nej, og jeg ville heller ikke være tilfreds, selv om du satte et eller to nuller efter de aktuelle tal. Vi vil altid sælge mere, sådan er det med os salgsfolk,” lyder det med et afvæbnende smil.
Har ændret planer
Men Nio har det lange lys på. Mattias Lundgren vil se salget i et længere perspektiv.
”Vi havde en plan, da vi kom til Danmark, men er også ydmyge og forholder os til virkeligheden. Derfor har vi i dag ændret planer – bl.a. fordi vi fandt ud af, at de oprindelige placeringer for testkørsler af Nio ikke fungerede i forhold til kunderne. Men vi holder fast i vores strategi om direkte salg, en stærk tilstedeværelse online og at være der, hvor kunderne er. Er du ikke tæt på én af vores to Nio Hubs, bringer vi bilen til dig. Vi tilbyder fleksibilitet og har i det hele taget et helt andet set-up end andre mærker med bl.a. batteriskifte og er indstillet på, at det tager tid at blive kendt i markedet.”
Batteriskift giver fordele
Netop muligheden for at skifte batteri adskiller Nio fra andre elbilmærker. Men er det egentlig en fordel i en tid, hvor der bliver stadig flere lynladere, og hvor elbilerne kan lynlade stadig hurtigere?
”Batteriskift giver flere fordele. Du kan stadig lynlade, men har samtidig muligheden for at skifte til et fuldt opladet batteri på blot tre minutter. På vores Battery Swap stationer oplader vi batteriet under optimale forhold, hvilket forlænger batteriets levetid. På sigt, når der kommer ny batteriteknologi, kan det let sættes i en Nio. På den måde har du altid den nyeste batteriteknologi i din Nio. Om seks-syv år giver det en fordel, hvis du sælger din Nio,” lyder det begejstret fra Mattias Lundgren.
Vil være premium
Batteriskifte-teknologien er med til at gøre Nio til et premium-mærke, mener han. Og af samme grund er Nio blandt de få mærker, der ikke har reageret på Teslas prisnedsættelser.
”Selvfølgelig betyder det noget, når en dominerende spiller som Tesla sætter priserne ned. Men vi konkurrerer ikke med Tesla, og har ikke sat priserne ned. I stedet orienterer vi os mod premium-segmentet,” forklarer Mattias Lundgren.
Og så er vi fremme ved lanceringen af Nios nyeste model, den fem meter lange luksus-SUV EL8 med plads til seks personer fordelt på tre rækker. Trods det beskedne salg har Nio altså mod på at lancere deres sjette og hidtil dyreste model.
Ukendt men dyr
Priserne begynder ved 799.000 kr. for den billigste standard range med 390 km rækkevidde, hele 480 kW (652 hk) og firehjulstræk. Her lejer du batterierne for 1.299 kr./md. Vil du eje batteriet, er prisen 892.000 kr. Vil du have 510 km rækkevidde skal du op i Long Range. Her begynder priserne ved 844.000 kr. og en månedlig leje af batterier på 2.199 kr. Køber den Nio EL8 Long Range inklusive batteri, skal du af med 1.012.000 kr.
Nio EL8 er med andre ord en næsten ukendt, men kostbar vare.
”Markedet for EL8 er lille, men det findes. Seks sæder på tre rækker i en ekstremt komfortabel SUV er unikt. Igen handler det om, at vi investerer på markedet på lang sigt ved at tilbyde nogle biler med avanceret teknologi, som alle andre ikke har” forklarer Mattias Lundgren.
I denne uge viser han bilen for interesserede kunder ved eksklusive aftenarrangementer i Silkeborg og Ishøj. Senere vil salgs-statistikken afsløre, om EL8 kan være med til at sætte strøm til det stillestående Nio-salg i Danmark. Og måske nedbringe antallet af usolgte Nio’er på pladsen foran Netto Biler.
De har ikke en chance med de priser!!! Du kan købe Kia EV9. Med ALT i udstyr (og 6 super luksus sæder) 505 km. Med 99,8 kWh batteri for “kun” 806.500 og en af markedets hurtigste ladetider.
Skal vi gætte, hvad en dansker med de penge vælger? Et ukendt kinesisk mærke, eller luksus varianten af et af de mest populære mærker i Danmark. Tænker også at Kia’en vil holde prisen bedre end NIO. Mvh en Renault ZOE ejer
Du kan ikke kalde EV9 luksus? Det er det værste plastik indvendigt.
Den lader hurtigt ja, resten slår Nio med længder.
Har selv fravalgt EV9 til fordel for en Hongqi Exclusive, der er ingen sammenligning mellem de to biler, Hongqi er langt mere luksus, men dårlig lynladning, som jeg på 2 år har brugt 5 gange. Så ja, jeg ville nok vælge Hongqi eller Nio frem for EV9.
Tror ikke du har set bilen. Kia EV9 vinder foran andre store bilmærkers SUVere i tysk bilanmelders flere timer lang gennemgang, som kan ses på Youtube. Her bliver bilerne bedømt på bl.a bedømt på pris og kvalitet.
..og her blander jeg mig lige for at henlede opmærksomheden på vores egen grundige men letlæste test af Kia EV9, som ikke tager timer at se på Youtube 😉 Den kan læses her: https://hvilkenbil.dk/test-af-kia-ev9-elektrisk-gigant-med-plads-til-syv/ Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.