Snart kan det være slut med fri fart i Tyskland. Op til det tyske valg ønsker et flertal en øverste hastighedsgrænse på den tyske Autobahn.
”Freie Fahrt für freie Bürger” hedder et berømt tysk ordsprog. Men snart kan det være slut for både frie borgere og fartglade turister at træde speederen helt ned i gulvtæppet, når man kører bil i Tyskland.
23. februar går tyskerne til valg. I den forbindelse har markedspladsen AutoScout24 lavet en rundspørge om en række trafikpolitiske spørgsmål i Tyskland. Blandt andet om holdningen til den frie fart på de tyske motorveje.
53 pct. imod
Svaret er et ganske klart ’nein danke’. 53 procent af de adspurgte tyskere er imod fri fart, og ønsker sig en øvre fartgrænse, som vi kender det fra Danmark og andre europæiske lande. 40 procent er for og ønsker fortsat at holde den tyske Autobahn fri for fartgrænser.
Tilhængerne af en fartgrænse findes især på midten og til venstre blandt partierne SPD (Socialdemokratiet), Die Grünen (De Grønne) og Die Linke. Modstanderne stemmer typisk til højre for midten på partierne CDU/CSU, FDP og AfD (Alternative für Deutschland).
Gammel diskussion
Diskussionen om fri fart er en gammel traver i Tyskland. Tilhængerne ønsker ikke bare at kunne køre stærkt, men mener bl.a. også, at den frie fart styrker den tyske bilindustri. For tyske biler er det et adelsmærke og et kvalitetstegn, at de er lavet til at kunne køre endog meget stærkt.
Modstanderne mener derimod, at den frie fart øger antallet af trafikulykker – især de dødelige – og udledningen af CO2 og sundhedsskadelige partikler samt støj.
Bevisbyrde ved høj fart
Spørgsmålet er, om der reelt er fri fart på den tyske Autobahn?
Indblandes man i dag i et trafikuheld i Tyskland med mere end 130 km/t, skal man nemlig selv bevise, at den højere fart (over 130 km/t) ikke var årsag til eller medvirkende til ulykken. I praksis kan det være svært, og der findes flere eksempler på, at bilister er blevet idømt strenge straffe og store bøder, hvis de har været indblandet i højhastigheds-uheld på en tysk motorvej.
Samtidig har mange tyskere et ønske om at værne om klimaet. Alt efter resultatet kan valget den 23. februar blive begyndelsen til enden for den berømte tyske ”fri fart for frie borgere” holdning til hastighed på den tyske Autobahn.