Vi har fået elbil

Redaktionen på hvilkenbil.dk er med på den grønne bølge og kører elbil den næste måned. Følg med i Henrik Hauthorn’s oplevelser her på bloggen.  

Henrik Hauthorn

Interessen for elbiler stiger herhjemme, og nu vil vi være med på bølgen. I de første syv måneder af året er der indregistreret 670 nye elbiler, og sidste års total på 511 biler for længst overgået.

På redaktionen har vi tidligere testet el-biler, og det har været positive oplevelser. De er charmerende og anderledes at køre i, men hvordan passer en elbil ind i familiens daglige transportbehov over længere tid?

For elbilens store udfordring er jo som bekendt rækkevidden, der er begrænset af batteriets kapacitet. En anden udfordring for nutidens ‘ellerter’ er – trods afgiftsfritagelse – prisen. El-biler er relativt dyre at anskaffet.

Minileasing i en måned
Som ikke formuende har vi minileaset. En rummelig Nissan Leaf for 3.500 kr. i en måned. Billigt ikk’? Men så er der bl.a også en selvrisiko på forsikringen på 5.000 kr., hvis vi laver en ridse. Til gengæld ingen oprettelsesudggift eller førstegangsydelse. Og heller ingen grøn afgift. For som der står på siden af begge fordøre på Leaf’en: ‘Zero emission’. Ingen CO2-udledning – i hvert fald ikke i nærområdet – men i vores tilfælde nok fra Studstrupværket lidt nord for Århus.

Det spørgsmål, der trænger sig på er selvfølgelig; hvordan får vi ‘tanket’. For det er slet ikke så simpelt som ved en konventionel bil, hvor du selvfølgelig bare kører ind på tanken, smider Dankortet i automaten, fylder benzin eller diesel på og futter af sted igen.

Vores Nissan Leaf leveres med et ladestik, der går i en almindelig stikkontakt i carporten. Så langt så godt. Det er da nemt. Vi betaler ca. 1,50 kr. pr. kWh, vi fylder på. Havde vi planer om, at beholde vores ‘ellert’ i længere tid, mindst et år, ville det nok være en god idé at etablere en ladestander fra udbyderne Clever eller EON derhjemme. En investering til adskillige tusinde kroner, men så ville vi tilgengæld blive godskrevet alle afgifterne på den strøm, vi tanker på bilen. Alt i alt ca. 1 kr. retur.

Hvilkenbils Henrik Hauthorn kører elbil i den næste måned og vil løbende berette om, hvordan det er at være elbilsejer.
Hvilkenbils Henrik Hauthorn kører elbil i den næste måned og vil løbende berette om, hvordan det er at være elbilsejer.

Men for i første omgang for blot en måneds kørsel lader vi bare med det almindelige stik. Er Leaf’ens batteri kørt helt fladt tager det en nats tid at få fuld power på igen.

Hvordan tanker vi på farten?
Den største udfordring er at tanke strøm på farten. Med en realistisk rækkevidde i Leafen på maksimalt 150 km, kan det hurtigt blive en nødvendighed. Men vi er i første omgang for nærige til at betale 350 kr. i oprettelse af et abonnemetskort til Clevers lynladestandere, der skyder op rundt om i landet. Her kan vi ellers lade op fra 0-80 pct. på batteriet på en halv times tid. Men prisen er 5,5 kr. pr. kWh. Vil vi betale 99. kr. om måneden i mindst seks måneder, kan vi slippe med 3,5 kr. pr. kWh. Men det vil vi heller ikke i første omgang.

Hos konkurrenten EON koster det kun 99 kr. at oprette et ladekort, hvor vi i skrivende stund skal betale 5,25 kr. pr. kWh. Meeen så er der lige et lille problem…alle EON standere benytter et såkaldt Mennekes 2 stiktype, så vi er nødt til at leje et kabel til 49 kr. om måneden. Med det vil vi dog også kunne lade i Clevers ‘langsomladere’, hvor Leafen skulle kunne lades op på  en 4-6 timer.

Der er nok at sætte sig ind i og faktisk er det som nyslået el-bilist lige til at blive forvirret over de mange muligheder og begrænsninger. Især når vi ikke kender vores kørselsbehov endnu.

Men vi har en plan. Vi udskyder alle problemer og beslutninger og lader i første omgang derhjemme i nattens mulm og mørke. Så må vi se…

Og så glæder vi os bare over at være kommet med på den ‘grønne bølge’ sådan i det små. Og flot er den Leafen som den står der og skinner helt ny med kun 11 km på tælleren. Det skal vi nok få lavet om på. Der er 2.500 km med i minileaseprisen, og de skal selvfølgelig bruges…

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here