Fra 2024 vil VW ikke sælge fabriksnye biler i Norge med forbrændingsmotor. Det drastiske skridt tager forskud på nye regler for bilsalg.
Om mindre end halvandet år kan nordmændene ikke længere købe en fabriksny Volkswagen med forbrændingsmotor. Og det gælder ikke bare biler med en klassisk benzin- eller dieselmotor under hjelmen. Også hybrider, der kombinerer en forbrændingsmotor med batteri og elmotor, og som bilfabrikkerne markedsfører som et miljøvenligt valg, glider ud af det norske modelprogram. Tilbage er de rene elbiler, der udelukkende kører på strøm fra batterier.
Det lyder voldsomt, men i virkeligheden tager VW bare forskud på fremtiden for det norske bilmarked. I slutningen af 2025 indfører Norge nye regler for bilsalg, der gør det ulovligt at sælge nye personbiler med forbrændingsmotor.
Sælger 80 pct. elbiler
Udviklingen er allerede godt i gang. Norge er det land i verden med fleste elbiler i forhold til indbyggertallet, og allerede i dag er 80 procent af de biler, som VW sælger i Norge rent elektriske. Det til trods for at udvalget af elektriske modeller kun består af tre biler; ID.3, ID.4 og den stort set identiske ID.5.
Omkring årsskiftet kan nordmændene dog også købe det elektriske retro-rugbrød ID.Buzz, mens den Passat-store Aero følger i slutningen af 2023.
Gælder ikke Danmark
Selv om VW’s ageren i Norge giver et indblik i en nær fremtid for det europæiske bilmarked, er der dog ikke tilsvarende planer for Danmark.
”Alt andet lige er det norske marked meget anderledes end det danske, og det er ikke relevant for Volkswagen i Danmark på nuværende tidspunkt,” siger pressechef for den danske VW-importør Thomas Hjortshøj til Hvilkenbil.
Herhjemme sørger EU-regler for, at det senest i 2035 er slut med at sælge biler med forbrændingsmotor. Reelt forventes salget af biler med benzin, diesel og hybridmotorer dog at stoppe væsentligt tidligere. Det skyldes, at EU løbende indfører så skrappe krav til forbrændingsmotorers udstødning og CO2-udslip, at det bliver for dyrt at overholde reglerne. Dertil kommer, at mange bilproducenter for længst meddelt, at de stopper salg og produktion af forbrændingsmotorer i 2030 eller tidligere.