BMW i5 er Årets Bil i Danmark 2024

Årets Bil i Danmark 2024, BMW i5, måtte akkurat se sig slået i dysten om at blive Årets Bil i Europa.

For første gang nogensinde vinder BMW titlen som Årets Bil i Danmark. Elbilen i5 er en suveræn nummer ét foran VW ID.7.

Årets Bil i Danmark 2024 er en tysker, og for første gang siden første Årets Bil-konkurrence i 1969 er vinderen en BMW.

Den elektriske BMW i5 udmærker sig blandt andet ved ikke at ligne en elbil, men derimod en helt almindelig, klassisk sedan. På vanlig BMW-manér er køreegenskaberne inspirerende, og roserne fra gruppen af danske motorjournalister, som står bag kåringen, lyder på fornem kvalitet og høj komfort. Men ikke mindst i5’erens effektive og særdeles velfungerende assistentsystemer får mange positive kommentarer med på vejen.

Velkendt teknologi

Udover det bemærkelsesværdige i, at BMW for første gang løber med titlen, er det også usædvanligt, at Årets Bil i Danmark er en relativt dyr bil. Billigste i5 er eDrive40 til 583.000 kroner.

BMW i5 fik 144 point og er dermed en suveræn Årets Bil 2023. Nummer to blev VW ID.7 med 101 point.

“Det kan forekomme kontroversielt at kåre en dyr BMW som Årets Bil i Danmark, men med i5 har man en bil, der nærmest ikke har en fejl, hvor al teknologi er klasseledende, og hvor prisen i forhold til konkurrenterne er så skarp, at de har måttet nedjustere deres priser,” siger Karsten Lemche, som er formand for Danske Motorjournalister.

Teknikken i i5 stammer fra den to år gamle i4, hvilket vil sige et batteri på 81 kWh og en relativt ordinær rækkevidde på 582 kilometer. i5 eDrive40 yder 340 hestekræfter. i5 M60 xDrive koster næsten 1,1 mio. kr., yder 601 hk og har en rækkevidde på 515 km.

Næste år kommer i5 også som stationcar.

Konventionel opbygning

Netop den velkendte teknik er måske det mest overraskende ved valget af i5 som Årets Bil i Danmark, mener Hvilkenbils redaktør, Jens Velling:

”Ingen tvivl om, at BMW i5 er en uhyre attraktiv bil. Men rent elektrisk er den ganske konventionel med sin opbygning på en platform, der også skal kunne rumme fossilmotorer og dermed ikke får det optimale ud af pladsen. Det kan man opleve ved at sætte sig ind i kåringens nummer to, VW ID.7, der er væsentligt mere rummelig. Og i kåringens nummer tre Xpeng G9 og nummer 5, Kia EV9, ser vi klasseledende 800 volts teknologi, der sikrer korte ladetider. De aspekter af valget kan måske godt få nogle til at kalde valget af BMW i5 lidt kontroversielt,” vurderer han.

Elbiler i top

Syv biler var i finalen, og pointfordelingen ser således ud.

  1. BMW i5: 144 point
  2. VW ID.7: 101 point
  3. Xpeng G9: 95 point
  4. BYD Dolphin: 74 point
  5. Kia EV9: 65 point
  6. Hyundai Kona: 61 point
  7. Toyota Prius: 60 point

Bilerne på de fem første pladser er således rene elbiler, Hyundai Kona på sjettepladsen fås også som Electric, der er den variant, som Hyundai forventer at sælge klart flest af. Toyota Prius på syvendepladsen er en ladehybrid.

Dermed er de seneste fem års vindere af Årets Bil i Danmark elektriske. De foregående års vindere er – startende med 2020 – Tesla Model 3, VW ID.3, Hyundai Ioniq 5 og VW ID. Buzz.

I konkurrencen om at blive årets bil i Europa – Car of the Year (COTY) – går to af de syv danske finalister igen. COTY-finalisterne er BMW i5, BYD Seal, Kia EV9, Peugeot e-308/e-3008, Renault Scénic, Toyota C-HR og Volvo EX30. Den europæiske vinder kåres 26. februar.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here