VW skruer Up for strøm, ned for pris

e-up
Den elektriske VW Up får større batteri og næsten dobbelt så lang rækkevidde. Samtidig falder prisen, så e-Up nu er Danmarks billigste elbil.

Større batteri og længere rækkevidde til lavere pris. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men en opgraderet udgave af VW’s elektriske Up er et godt udtryk for, hvordan elbiler udvikler sig: De bliver hele tiden både bedre og billigere.

VW har udstyret e-Up med et væsentligt større batteri. Energikapaciteten stiger fra 18,7 til 32,3 kWh. Det fordobler næsten rækkevidden, så den elektriske Up nu kører 260 km på en opladning efter den realistiske WLTP-norm. Den tidligere e-Up kunne kun klare 134 km på en opladning.

Samtidig falder prisen med 20.000 kroner til 163.000 kroner. Det gør e-Up til Danmarks billigste elbil. I hvert fald indtil søstermærkerne Seat og Skoda kommer med elektriske udgaver af deres tilsvarende Mii og Citigo-modeller. Alt andet lige bliver de en smule billigere end deres ‘finere’ søster fra VW.

VW lancerer den opgraderede e-Up herhjemme i begyndelsen af det nye år. Seat og Skoda ventes at følge trop et par måneder senere.

Ladeboks følger med

Køber man en e-Up, følger der en ladeboks med. Med den kan batteriet lades fuldt op derhjemme på cirka fem timer. Prisen inkluderer også et lade-abonnemet hos Clever, der for en fast månedlig ydelse giver adgang til ubegrænset strøm i alle Clevers ladestandere. Her kan e-Up lades 80 procent op på cirka en time.

Dermed satser VW på at kvæle den ‘rækkevidde-angst’, som fortsat forhindrer mange bilkøbere i at vælge en elbil. En anden udtalt bekymring ved elbiler er holdbarheden af det kostbare batteri. Det imødegår VW med en garanti på batteriet på 8 år/160.000 km.

Blandt fordelene er selve kørslen i en elbil, der er præget af lav støj og masser af kræfter. Det gælder også e-Up. Med en elmotor på 83 hk og et drejningsmoment på 210 Nm fra stilstand, er den væsentligt hurtigere end en almindelig Up: 0-100 km/t er nået på knapt 12 sekunder. Topfarten er dog begrænset til 130 km/t for at spare på strømmen.

Selv om batteriet næsten yder dobbelt så meget som før, kan det stadig ligge i bunden af e-Up. Derfor er pladsen i kabinen den samme – og det gælder også bagagerummet på 251 liter.

Flere små elbiler på vej

VW Up har været en af de senere års største salgsucceser på det danske bilmarked. Siden har nye afgiftsregler gjort de mindste biler mindre attraktive, men som Danmarks klart billigste elbil kan e-Up måske give VW’s mindste model fornyet medvind.

Andre mærker er også på vej med mindre og billigere elbiler end vi har set hidtil. Næste år kommer Peugeot 208 og søsterbilen Opel Corsa i rent elektriske udgaver. Peugeot har allerede afsløret, at prisen for en elektrisk e-208 begynder ved 230.000 kroner. Rækkevidden er pæne 340 km. Renault er lige straks klar med en opgraderet Zoe i samme størrelse. Her begynder priserne ved 270.000 kroner, men så er rækkevidden også hele 390 km.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here