Konceptbilen ID.Life er VWs første bud på en elbil i Polo-størrelse. Den kan få navnet ID.2 – men vi ser tidligst den færdige model i 2025.
VW fortsætter sin elektriske offensiv. Efter de mellemstore ID.3 og ID.4 modeller, kigger den tyske bilgigant også ned i bilklasserne. Det er her, der for alvor kan sælges elbiler til masserne – og alene det gør konceptbilen ID.Life interessant.
VW er dog i god tid med bilen, der netop er afsløret i forbindelse med biludstillingen i München. Vi skal nemlig helt hen i 2025, før konceptbilen er forvandlet til en produktionsmoden elbil, der triller af samlebåndet. Derfor skal vi heller ikke lægge så meget i de tekniske specifikationer, som VW opgiver. Tyskerne taler om et batteri på 57 kWh kombineret med en elmotor, der yder 172 kWh – eller hvad der svarer til ret heftige 234 hk.
Rækkevidde ’omkring’ 400 km
Rækkevidden bliver ’omkring’ 400 km, lover VW. Og her er det ordet ’omkring’, man skal bide mærke i: Om fire år kan batteriteknologien se væsentligt anderledes ud i dag, så det kan sagtens være, at rækkevidden er væsentligt længere. Den kan også være kortere i kombination med meget hurtige ladetider. Eller kombinere lang rækkevidde med kort ladetid.
Så ligger det mere fast, at ID.Life bliver den første model på VWs MEB-platform til elbiler, der får frontplaceret motor og forhjulstræk. Det er med til at forsimple teknikken yderligere og formentlig sikre ret gode pladsforhold i den ca. fire meter lange bil. Dermed bliver ID.Life VWs svar på en elektrisk Polo på samme måde som den større ID.3 svarer til en Golf. Af samme grund skifter ID.Life med stor sandsynlighed navn til ID.2, når den er klar til produktion.
Langt billigere end ID.3
Uanset navn bærer konceptbilen præg af nytænkning, der skal være med til at gøre den væsentligt billigere end ID.3. Hvor ID.3 koster fra 35.000 euro i Tyskland, lover VW priser fra 20.000 euro for den kommende ’lillebror’. Derfor er kabinen særdeles minimalistisk, og hele bilen er bygget med en stor grad af alternative og bæredygtige materialer som træflis, tekstiler af genbrugte plasticflasker, naturgummi og risskaller.
Både forsædet og bagsædet kan lægges fladt ned. Dermed kan kabinen forvandles til en biograf, en to meter lang seng eller en kompakt van med maksimal bagagerumskapacitet med et par snuptag.
Som vi kender det fra mikrobilen Up, lægger VW op til, at brugeren skal benytte sin egen smartphone til f.eks. navigation og andre funktioner. Det er også med til at holde prisen nede.
Fremrykket to år
Men både priser og præstationer kan ændre sig flere gange, for der lang tid til 2025. VW selv er dog godt tilfreds med udsigt til premiere om fire år: Oprindeligt var det meningen, at VW først skulle være klar med en elbil i Polo-klassen i 2027. Interessen for elbiler er dog enorm, og derfor har VW fremrykket sine planer for nye, elektriske modeller: Inden 2030 skal 70 procent af VWs salg i Europa udgøres af elektriske biler – og her kommer en kompakt ID.2 til at spille en stor rolle.