VW arbejder på stort facelift af ID.3 og ID.4, der bl.a. inkluderer nyt design i ’klassisk VW-stil’, fysiske knapper og billigere batterier.
Midt i dårlige nyheder om stagnerede salg og mulige fabrikslukninger kommer VW med et konkret bud på, hvad kunderne kan se frem til i den nærmeste fremtid.
Tidsplanen for VWs hidtil mindste elbil, ID.2All, holder. Modellen, der både i størrelse og design bliver en ’elektrisk Polo’, skal være klar i efteråret 2025. Samtidig kommer der en lidt højere variant med tilnavnet ID.2SUV.
Kendt VW formsprog
Som man kan se af de første billeder får ID.2All et mere klassisk VW-design, der leder tankerne hen på både Polo og Golf. Og den designstil kommer vi også snart til at se på de større ID.3 og ID.4 elbiler, fortæller VWs udviklingschef Kai Grünitz til britiske Auto Express:
”Vi er på vej med en ny ’indpakning’ af ID.3 og ID.4 i et helt nyt formsprog, der – hvad angår design – går tilbage til det, vi kommer fra og som VW er kendt for.”
At det nye formsprog kommer til at lægge sig tæt op af den kommende ID.2All understreges af, at VWs nye designchef Andy Mindt er ansvarlig for den nye ’indpakning’ af ID.3 og ID.4. Andy Mindts første opgave for VW har netop været formgivningen af ID.2All.
Ikke alle har været begejstrede for det nuværende design af ID.3 og ID.4. Nogle har fundet det for futuristisk og for langt fra den klassiske VW-stil, der har mange fans verden over. Med ID.2 vender VW tilbage til et klassisk ’2-boks’ design, som vi kender fra Polo og Golf – og som altså også skal overføres til ID.3 og ID.4.
Andre bilmærker har lignende overvejelser. Mercedes har også måttet sande, at det meget vindglatte og futuristiske design af modeller som EQE og EQS har hæmmet salget. Omvendt har BMW haft stor succes med at design deres elbiler præcist som mærkets traditionelle fossilbiler.
Nye funktioner og assistenter
VW nøjes ikke med at opdatere designet på ID.3 og ID.4. Også teknikken får en større overhaling.
”Vi har også en masse forbedringer af batteriomkostninger og præstationer, og vi kommer også med nye funktioner og køreassistenter. Så der vil være store forbedringer, både i form af lavere udgifter for os, men også til gavn for kunderne,” siger Kai Grünitz til Auto Express.
Forbedringerne skal også gøre noget ved to af de største kritikpunkter mod ID.3 og ID.4: Den noget rustikke kvalitetsoplevelse i kabinen og manglen på fysiske knapper til betjeningen.
VW har allerede lovet, at de udskældte touch og swipe knapper i rattet bliver udskiftet med traditionelle knapper. De sidder faktisk allerede i søsterbilen Skoda Enyaq. I ID.2All kan man også se, at VW i et vist omfang genindfører knapper og greb i midterkonsollen. De kan f.eks. gøre det muligt at skrue op og ned for varmen uden at man skal op i en menu på infotainmentskærmen.
Og så kan man jo håbe, at VW flotter sig og vender tilbage til det velafprøvede koncept med fire trykknapper til fire elruder. I dagens ID.3 og ID.3 deles de fire elruder om to knapper, så man først skal vælge, om man vil betjene for- eller sideruderne. Vi har endnu til gode at møde en ID-ejer, der udtrykker tilfredshed med den løsning…
Klar i 2026
Til gengæld kan vi glæde os over, at VW holder fast i nogle af de vellykkede detaljer ved MEB-platformen. Den vil fortsat have et avanceret multilink-ophæng af bagakslen og baghjulstræk, hvilket sikrer meget fine køreegenskaber. Kun de mindste udgaver, som f.eks. ID.2All og en kommende ID.1 vil få forhjulstræk og mere simple hjulophæng for at holde omkostningerne nede.
Ifølge udviklingschef Kai Grünitz er de kraftigt opdaterede og ’ny-indpakkede’ VW ID.3 og ID.4 klar i 2026.