Det 5,3 meter lange rumskib Xpeng X9 er på vej til Europa. Elbilen med plads til syv kommer med et batteri på over 100 kWh.
Endnu en 7-sædet elbil er på vej: Xpeng X9 har kørt i Kina i et par år, men nu har den kinesiske producent besluttet, at europæerne også skal nyde godt af den. Ifølge svenske Teknikens Värld kommer den allerede til Norge i næste måned, og engelske Autocar har fået oplyst, at den er på de britiske øer i 2026.
Xpeng X9 skal konkurrere direkte med den lange VW ID. Buzz, Kia EV9 og Hyundai Ioniq 9. Den er 5,3 meter lang, akselafstanden er 3,16 meter, den har som Mercedes EQV to elektriske skydedøre. I Kina findes den med to batteristørrelser og både én og to elmotorer. Batterierne er henholdsvis på 84,5 og 101,5 kWh, og det giver – anslået – en WLTP-rækkevidde på op til 500 kilometer. I Kina hedder normen CLTC, og den er noget mere optimistisk.
Lader med 330 kW
X9 står på samme platform som den Tesla Model Y-lignende Xpeng G6 med 800 volts-teknologi, og det giver en ladeeffekt på op til 330 kW. Luftaffjedring skulle ifølge engelske Autocar være standard.
Bilen optræder endnu ikke på hverken Xpengs norske eller danske hjemmeside. Vil man se flere billeder af bilen, kan man klikke ind på Xpengs internationale hjemmeside her.
Af redaktionen