24 cm gør en forskel i Grand Scenic

Renault viser de første billeder af Grand Scenic. ‘Franskbrødet’ vokser på alle leder, har enorme 20 tommer hjul som standard og kan fås med fem eller syv pladser.

Tidligere i år løftede Renault sløret for fjerde generation af MPV’en i et nyt og mere frækt crossover-inspireret design. Nu er turen så kommet til storebror Grand Scenic, der sælger langt bedre – ikke mindst i Danmark, hvor ‘franskbrødet’ ofte har kunnet prale af at være MPV-klassens absolutte bestseller.

Mon ikke det kommer til at gå på samme måde med afløseren, der når til Danmark omkring årsskiftet? Renaults designchef Laurens van den Acker har i hvert fald smøget ærmerne på designerskjorten op og tegnet noget mere friluftsliv og eventyrlyst ind i en klasse, der taber terræn til crossover- og SUV-biler i disse år.

Forfra ligner lille og store Scenic hinanden, men afslutningerne er forskellige - her dyrker Grand Scenic stilen fra storebror Espace.
Forfra ligner lille og store Scenic hinanden, men afslutningerne er forskellige – her dyrker Grand Scenic stilen fra storebror Espace.

Som Scenic har Grand Scenic fået tilført noget mere drama i form af svulmende skærme, mindre glasarealer og ikke mindst enorme 20-tommer hjul, der bliver standard. Dækbredden er dog beskedne 195 mm – en størrelse, vi normalt forbinder med mindre 15 tommer hjul og det skal holde både brændstofforbruget og dækpriserne nede på et rimeligt niveau.

Kun bagtil er der forskel på de to biler: Mens Scenic har vandrette lygter, omkranser baglygterne bagruden på Grand Scenic som to store L’er.

Grand Scenic er 24 cm længere end den korte Scenic og samtidig større end den nuværende Grand Scenic. Fjerde generation er vokset 15 mm i højden, 75 mm i længden og 20 mm over skuldrene, mens frihøjden er øget med 30 mm og akselafstanden med 35 mm.

Med fem sæder oppe er der plads til hele 765 liter bagage. Det er 40 liter mere end den nuværende Scenic, men man kan også vælge storfamilieudgaven med plads til syv. Her kan du hurtigt omdanne kabinen til et enormt varerum: Et enkelt tryk på knappen lægger samtlige fem bagsæder og fremtryller et plant gulv, nøjagtigt som i Renaults topmodel, Espace.

Masser af sikkerhedsudstyr
Den nye Scenic familie er som første bil fra Renault udstyret med automatisk nødbremse. Systemet, der virker op til 60 km/t, bremser automatisk bilen helt op, hvis eksempelvis en fodgænger går ud foran bilen, og føreren ikke selv reagerer. En anden nyhed er mulighed for adaptiv fartpilot, der virker op til 160 km/t, og automatisk op- og nedblænding af det lange lys.

Infotainment er opgrderet til Renaults R-link system med enten 7 eller 8,7 tommers trykfølsom skærm.

En trykfølsom skærm troner højt i midterkonsollen i Scenic. Endnu vigtigere bliver automatisk nødbremse nu standard.
En trykfølsom skærm troner højt i midterkonsollen i Scenic. Endnu vigtigere bliver automatisk nødbremse nu standard.

Motorprogrammet består af en 1,2 liters benzinmotor samt to dieselmotorer på henholdsvis 1,5 og 1,6 liter, der kan fås med et væld af forskellige ydelser. Hvor mange af dem, der kommer i det danske Scenic-program vides endnu ikke, men vi gætter på 115 og 130 hk benzin samt 110 og 130 hk diesel.

Priserne er endnu ikke forhandlet på plads. Grand Scenic har med jævne mellemrum haft særdeles attraktive kampagnepriser, så vi tør godt håbe på en basispris et godt stykke under 300.000 kr.

Læs også: Ny Renault Scenic dyrker crossover-stilen

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here