Fjerde generation af Kia Rio vokser både inde og ude og får alt i moderne elektronik – både til sikkerhed og infotainment. Verdenspremiere i Paris til oktober og salgs-start først i 2017.
OL i Rio er slut, men i Seoul gør de klar til at lancere en anden slags Rio, der også skal give genlyd verden rundt: Fjerde generation af Kia’s udspil i miniklassen og koreanernes mest solgte bilmodel på verdensplan. Sidste år, det femte efter lanceringen af Rio i 2011, steg salget endda med over syv procent til et samlet salg på hele 473.000 styk.
Det er med andre ord en uhyre vigtig bil, som Kia nu viser de første skitser af. Op til den officielle verdenspremiere på biludstillingen i Paris 29. september, ’teaser’ koreanerne med relativt virkelighedstro tegninger af nyheden.
Samtidig får vi at vide, at Kia Rio får længere akselafstand og større udhæng foran, hvilket tyder på bedre plads i den i forvejen rummelige kabine. Længden øges, så Rio rykker nærmere sin storebror i Kia-familien, Ceed.
Teknisk lover Kia, at Rio opgraderes med nyeste teknologi – både inden for sikkerhed og infotainment. Mere får vi ikke at vide endnu, men mon ikke, at vi både kan forvente os automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot og trykfølsom skærm med navigation og opkobling til både Apple- og Android smartphones – om ikke andet som ekstraudstyr.
Knopskyder også til crossover
Kia kalder selv det nye design for sportsligt. Trækker man det klassiske skitse-drama med enorme hjul og smalle sideruder fra, lægger Rio sig måske snarere tæt op af sin søstermodel, Hyundai i20. Designet er udviklet i et samarbejde mellem Kia’s designcentre i Frankfurt, Californien og Sydkorea.
Som Hyundai i20 får Rio adgang til en ny, trecylindret turbobenzinmotor på én liter, der formentlig kommer i versioner med både 100 og 120 hk. Vi gætter på en brændstoføkonomi, der vil gøre diesel overflødig.
Fjerde oplag af den koreanske bestseller sættes i produktion omkring årsskiftet, så vi skal et stykke ind i 2017, før den står hos de danske forhandlere. Så kan Rio også fejre seks års fødselsdag – en typisk levetid for en asiatisk bil.
Senere i 2017 kan vi glæde os til en crossover-udgave, der skal konkurrere med rivaler som Renault Captur og Peugeot 2008.
Læs også: Tysker giver koreanske biler X-faktor