Jaguars næste topmodel bliver en elbil, der skal gå målrettet efter at kapre kunder, der ellers kører Tesla Model S. Elbiler skal bane vej for et større comeback for det britiske traditionsmærke.
Britiske Jaguar vil tilbage på tronen som et innovativt luksusmærke, der byder på den mest moderne teknologi – og det skal ske med en stor og hurtig satsning på elbiler.
Ifølge det sædvanligvis velunderrettede britiske bilmagasin AutoCar, har Jaguar indstillet sigtekornet på Tesla. Den californiske elbil-producent har haft enorm succes med sin Model S, der har markedet for eldrevne luksusbiler helt for sig selv. Dén niche vil Jaguar have en stor bid af – og det passer perfekt med mærkets historie som et bilmærke, der i sin tid blev stort på at kombinere luksus med den nyeste teknologi.
Jaguar har allerede annonceret den elektriske crossover i-Pace, der bliver en direkte, men mere sportslig konkurrent til Tesla Model X. Ifølge AutoCar skal næste udgave af Jaguars flagskib, den store XJ, være en ren elbil, der skal tage kampen op med Tesla Model S. Som Model S bliver Jaguars elektriske flagskib en praktisk luksuslimousine med fire døre og stør bagklap.
Planen, der endnu ikke er officielt bekræftet af Jaguar, giver god mening: Platformen og batteriteknologien fra i-Pace har kostet mange penge at udvikle, men kan formentlig let genbruges i en elektrisk udgave af XJ. Samtidig har Tesla bevist med Model S, at der er mange købestærke kunder til en eldrevet luksusbil med masser af high-tech ombord. Og mon ikke nogle af dem er parat til at kigge på et alternativ til Model S, hvis Jaguar – som de plejer – kan pakke herlighederne ind i et flot design?
Jaguar sælger flere biler
Endelig glimrer konkurrenterne fortsat ved deres fravær. Tyske luksusmærker som Audi, BMW og Mercedes har ganske vist annonceret flere elbiler, men kun BMW skulle være på vej med en model, der kan konkurrere med Tesla Model S. De andre satser på crossovers, og her er Jaguar alligevel snart på vej med i-Pace.
Siden indiske Tata skød penge i Jaguar, har mærket været på optur. Hele modelprogrammet er nyt og der har også været penge til at udvikle en ny generation af benzin- og dieselmotorer. Salget er løftet, så Jaguar/Land Rover koncernen sidste år rundede 621.000 biler – ikke længere så langt fra eksempelvis Audis årlige salg på godt én million biler og omtrent på omgangshøjde med Volvo.
Nu vil Tata tage næste skridt med Jaguar, ved at satse på fremtidens drivkraft, el.
Læs også: Jaguar står på elvognen