Bilkøberne kan bare ikke få nok af høje SUV- og crossover-biler. Salget i 2018 ser ud til at overgå selv de mest optimistiske prognoser – især kompakte crossovers som Renault Captur og VW T-Roc hitter.
Høj, højere, SUV… Begejstringen for de høje SUV og crossover biltyper vil tilsyneladende ingen ende tage: Sidste år blev der solgt 1,4 millioner af biltypen i Europa og alt tyder på, at salget stiger med yderligere 400.000 biler i 2018. Det svarer til en fremgang på næsten 29 procent.
”Markedet stiger med raketfart. Vi forventer, at det vil stige helt vanvittigt over de næste fire år – formentlig med 40 procent med et væld af nye modeller på vej,” siger Ponz Pandikuthira, chef for Nissans produktplanlægning i Europa til branchemagasinet Automotive News Europe.
Ingen andre biltyper er i nærheden af at opleve samme popularitet hos forbrugerne, og bilproducenterne har da også travlt med at smede, mens jernet er varmt. Et mærke som VW planlægger at fordoble udvalget af SUV og crossover-modeller og er langt fra ene om denne strategi.
De høje biltyper skaber nemlig også mere profit. Teknisk er de som regel mage til almindelige hatchbacks, men ved at ændre på designet – hvilket rent produktionsteknisk er gratis for bilfabrikkerne – kan de øge priserne. Ganske markant endda: Ifølge bil-analysefirmaet JATO Dynamics, kan en kompakt crossover i snit sælges for 23.400 euro, mens en tilsvarende hatchback typisk koster 6.000 euro mindre.
Høj, kompakt og ung
Både bilkøbere og bilmærker nævner tre årsager til de kompakte SUV og crossover-modellers massive fremgang: De tilbyder en høj siddeposition i en kompakt bil, der er pakket ind i et ungdommeligt design.
Biltypens absolutte bestseller i Europa er fortsat den godt fire meter lange Renault Captur (billedet), der kom på markedet i 2013 og var med til at skabe klassen af kompakte crossovers. Siden er et væld af konkurrenter kommet til, og de klarer sig uden undtagelse godt hos de europæiske bilkøbere. Endnu flere er på vej, heriblandt forventede storsælgere som den kommende VW T-Cross og en teknisk identisk søstermodel fra Skoda. Begge biler er baseret på teknik fra den nye VW Polo.
Fakta: De 10 bedste sælgende kompakte crossovers i Europa
(Første kvartal af 2018)
1. Renault Captur: 55.059
2. Peugeot 2008: 50.117
3. Dacia Duster: 46.571
4. Opel Mokka: 40.327
5. Fiat 500X: 28.943
6. VW T-Roc: 27.931
7. Citroën C3 Aircross: 26.838
8. Opel Crossland X: 25.596
9. Ford EcoSport: 23.743
10. Nissan Juke: 21.445
Kilde: JATO Dynamics
Læs også: Crossovers er hot – prisen er not