Efter blot fem dage er introudgaven af ID.3, VW’s første fra grunden udviklede elbil, udsolgt i Danmark. Også selv om køberne hverken kender pris eller leveringstidspunkt.
Alt tyder på, at bilkøberne herhjemme for alvor er ved at komme i stødet. Efter blot fem dage må den danske VW-importør i hvert fald melde udsolgt på den kvote af elbilen ID.3, som fabrikken i Tyskland havde tildelt Danmark. Det skriver fdm.dk.
ID.3 er den første VW, der fra grunden er udviklet som en elbil. Den kommer på markedet i løbet af sommeren 2020 med tre forskellige batteripakker, der henholdsvis rækker til 330, 420 eller 550 kilometers kørsel på en fuld opladning. Og det er vel at mærke efter den nye og realistiske WLTP-målemetode.
Kvoten af ID.3, der allerede er udsolgt herhjemme, er en introduktionsmodel med den mellemste batteristørrelse. Hvor mange biler den danske importør har fået tildelt, er dog en hemmelighed. Ifølge fdm.dk må importøren ikke oplyse det nøjagtige antal, men medlemsbladet Motor anslår, at kvoten er på ‘et lille, firecifret tal’.
Kunder, der har benyttet sig af muligheden for at forudbestille den nye ID.3, har måttet lægge et depositum på 7.000 kr. Man får dog pengene igen, hvis man ønsker at trække stikket på handlen.
Forventet pris: 350.000 kr.
Muligheden kan blive aktuel, for ingen kender endnu de præcise, danske priser på ID.3 og man kan jo blive negativt overrasket. Motor anslår, at introudgaven med det mellemstore batteri kommer til at koste i omegnen af 350.000 kroner på danske plader.
Designet er heller ikke afsløret endnu: Foreløbig har VW kun frigivet fotos af en stærkt camoufleret model. Tidligere har fabrikken også vist en konceptudgave, der sandsynligvis ligger tæt på den produktionsklare bil.
I hele Europa har VW haft en kvote til forhåndsreservationer på i alt 30.000 biler. Interessen for at sikre sig et af de første eksemplarer af ID.3 har været størst i Tyskland, Norge, Holland og Sverige.
Med muligheden for at reservere på forhånd har VW ladet sig inspirere af Tesla, der med stor succes har benyttet samme metode: Hele 400.000 bilkøbere forhåndsreserverede således Teslas Model 3, hvilket gav fabrikken en anseelig bunke penge, længe før de første biler trillede af samlebåndet.