To BMW-modeller, en crossover, en mini og en elbil skal kæmpe om titlen Årets Bil i Danmark. Læs et miniportræt af de fem finalister her.
24 håbefulde bilnyheder er reduceret til fem finalister i konkurrencen om at blive Årets Bil i Danmark 2020. Det skete tidligere i dag efter to dages intensiv testkørsel på og omkring Jyllands-Ringen lidt uden for Silkeborg.
Bag titlen står 24 medlemmer af Motorjournalisternes Klub Danmark fra en række forskellige medier. Nomineringen af de fem finalister er kun første skridt mod kåringen af en samlet vinder. De kommende godt seks uger har jurymedlemmmerne yderligere tid til at teste og tænke. Den endelige kåring finder sted 27. november, hvor jurymedlemmerne hver skal fordele 25 point til de fem nominerede biler.
De fem finalister blev:
BMW 1-serie – priser fra 330.000 kr.
BMW 3-serie – priser fra 467.000 kr.
Kia Xceed – priser fra 250.000 kr.
Peugeot 208 – priser fra 149.000 kr.
Tesla Model 3 – priser fra 370.000 kr.
Dermed var det også farvel til 19 andre bilnyheder. Blandt taberne var der flere overraskelser. På forhånd kunne nyheder som ‘søsterbilerne’ og mini-SUVerne Skoda Kamiq og VW T-Cross, minibilen Renault Clio samt Golf-konkurrenterne Mazda 3, Skoda Scala og Toyota Corolla ligne biler med gode chancer for at komme i finalen. I stedet blev det til et tidligt exit.
Hvilkenbil.dk deltager i årets kåring og var derfor også med til nomineringen af finalefeltet. Herunder følger et miniportræt af de fem bilnyheder, der får chancen for at vinde titlen som Årets Bil i Danmark 2020:
BMW 1-serie
‘Vil du have forhjulstræk – så bak’, hed det engang selvsikkert i BMW-annoncerne. Baghjulstrækket er BMW’s adelsmærke, men i den nye og tredje generation har 1-serien fået forhjulstræk. Et dogme er brudt, 1-serien er nu lige som alle de andre…
Fint for os. Køreegenskaberne er nemlig stadig knivskarpe – ja ret beset er det blevet nemmere at udfordre grænserne i 1-serien, hvis man er den slags bilist. De fleste er muligvis ligeglade: Ifølge BMWs egne undersøgelser var kun et mindretal af 1-seriens ejere klar over, at de kørte i en baghjulstrukket bil…
Den store gevinst ved forhjulstræk er mere plads i kabinen – og det kan virkelig mærkes på bagsædet. Ikke at BMW sætter nye standarder her, men med lidt god vilje kan den nye 1-serie sagtens bruges til standsmæssig transport af kernefamilien. Det kunne man bestemt ikke sige om forgængeren. Læg dertil veloplagte motorer og gearkasser (DSG-automatgear koster kun 10.000 kr. ekstra), godt med standardudstyr og ganske fair priser, og vi har billedet af en helstøbt og lækker bil i Golf-klassen. Måske er forhjulstrækket helligbrøde blandt rettroende BMW-fans, men 1-serien har potentiale til at udvide fanklubben.
BMW 3-serie
For kun tredje gang i Årets Bil-historien har et bilmærke hele to modeller med i finalefeltet. Den ikoniske 3-serie er da også svær at komme uden om. Mange betrager den som verdens bedste bil – i hvert fald når man skal indregne uomgængelige egenskaber som pris og plads til familien.
Hvilkenbil tager også alpehuen af for syvende generation af ‘den ultimative køremaskine’. 3-serien sætter ikke et hjul forkert. Køreegenskaberne er fremragende, mekanikken spiller og kabinen har lige fået et nøk til i lækkerhedsfaktor. Først og fremmest opleves BMW 3-serie som et professionelt stykke værktøj. Sådan et som dygtige kirurger, tandlæger eller håndværkere ville vælge. Jovist koster det ekstra – men det løser opgaven til perfektion og er bygget til at holde længe. Sådan en fornemmelse efterlader 3-serien, og det går aldrig af mode.
Alligevel virker 3-serien også en smule ‘altmodisch’. BMW lancerer godt nok en fin ladehybrid-udgave, men ellers fejrer 3-serien mest de gamle dyder. 3-serien er uden diskussion af en markedets fineste biler, men sammenlignet med en elektrisk Tesla Model 3 virker den ikke desto mindre bagudskuende.
Kia Xceed
Kia sprøjter nye biler ud. Både i udformning og teknik udfylder koreanerne hver eneste niche. Vel at mærke uden at ryste på hånden. Om det er designerbiler som Kia ProCeed eller elbiler som Kia e-Niro rammer Kia den lige dér, hvor John Faxe gjorde det i EM-finalen 1992.
Xceed er endnu et eksempel på rettidig omhu af den opportunistiske slags: En moderigtig crossover, der dyrker tidens hang til cafésmart offroaderlook og kabine med forhøjet udsigt. Altså uden at det bliver for beskidt og brutalt. Man kan trække på skuldrene af de store 18-tommer hjul, kølergrill med dollargrin, de kække tagbøjler og rustikke skærmkanter – det er jo bare staffage. Men det er stilsikkert udført, og gør faktisk Xceed reelt smartere end den almindelige Ceed, som den er baseret på.
Sagen er, at Kia faktisk har gjort sig umage. Normalt koster højere frihøjde på både komfort og køreegenskaber. Derfor har Kias ingeniører ændret på affjedring og hjulophæng. Ret så grundigt endda: Xceed fjedrer mærkbart bedre og mere komfortabelt end Ceed – og lukker endda munden på den dækstøj, der er så påtrængende i Ceed.
Dermed er Xceed ikke bare en pyntet udgave af Ceed. Den fremstår som en bedre bil – og sammen med det kække design og mere udstyr retfærdiggør det merprisen på 40.000 kr. I begyndelsen af 2020 kommer den også som ladehybrid, hvilket udløser afgiftsfradrag og kan gøre Xceed endnu mere spændende for et dansk publikum.
Peugeot 208
Alene det faktum, at den nuværende Peugeot 208 igen og igen topper det danske bilsalg gør en ny 208 interessant.
Anden generation af den franske guld-løve lægger sig da også i selen for at fortsætte succesen. Designet er kækt og anderledes organisk og flydende end de tyske konkurrenters. Kabinen har endnu mere wauw-effekt med klassens måske lækreste materialer, digital-instrumenter placeret over et lille go-kart rat og en lækker touchscreen i midterkonsollen.
Køreegenskaberne er rigtigt fine. Især den i ordets bedste forstand franske affjedring er en fornøjelse; 208 er en rigtig diplomat, der på samme tide formår at styre præcist uden om kegler og andre udfordringer, mens den glatter vejens ujævnheder ud med stort overblik.
En anden fordel ved 208 er, at den også kan fås som ren elbil. Den udgave – kaldet e-208 – er formentlig klar til marts. Først kommer udgaverne med nogle glimrende benzin- og dieselmotorer – formentlig i begyndelsen af 2020.
Der er dog et par hår i suppen. Pladsen på bagsædet er – og nu er vi også diplomatiske – beskeden, og så blev det kun til fire ud af fem stjerner i den seneste Euro NCAP crashtest. Miseren skyldes, at 208 er standardudstyret med en relativt simpel automatisk nødbremse, der ikke reagerer på fodgængeren. En sådan findes – og vil faktisk udløse et klækkeligt sikkerhedsfradrag på mindst 8.000 kroner herhjemme. Mon ikke den danske Peugeot-importør kan overbevise fabrikken om, at det er bedst at opgradere de danske udgaver af 208 til den mere avancere nødbremse?
Tesla Model 3
Femte og sidste finalist er elbilen Tesla Model 3. Det er den californiske elbil-pioners nyeste og mindste model – og bilen, der endelig har gjort lille Tesla til en masseproducent af biler.
Man kan sagtens finde kritikpunkter af Model 3. Al betjening – selv åbning af handskerummet – sker fra den centralt placerede skærm, der minder om den, du har til din arbejds-pc. Det kræver tilvænning. Bagsædet kunne være større, finishen bedre og åbningen til det iøvrigt store bagagerum mere praktisk. Der er også noget med ladetider, der ikke nødvendigvis er lynhurtige.
Det ændrer bare ikke på, at Tesla Model 3 er den bil i finalefeltet, der fremstår mest moderne, nytænkende og fremadskuende. Vi kunne også tilføje sjov, støjsvag og nærmest latterligt hurtig. Som ‘long range’ kommer rækkevidden helt op omkring de 560 km. Model 3 er et friskt pust, Teslas spændende bud på automobilet vs. 2.0.
Endelig er den som elbil miljøvenlig og begunstiget af lav beskatning, der holder prisen nede i omegnen af førnævnte BMW 3-serie. Som ‘long range’ med stor batteripakke og firehjulstræk er prisen 465.000 kr.
På mange måder virker Model 3 som Teslas elektriske bud på ‘den ultimative køremaskine’. En bil, der får både bilentusiasten og Greta Thunberg til at smile. What’s not to like, som de siger? Det skal blive spændende at se, om Tesla Model 3 bliver den første elbil, der tager stikket som Årets Bil i Danmark…
Fotos: Lars Krogsgaard