Toyota løfter sløret for bZ4X. Den kommer på markedet i 2022 som forløber for en bølge af elbiler fra Toyota. Styringen er fuldt elektronisk.
Så fik vi endelig lov til at se Toyotas første dedikerede elbil. På det kinesiske Shanghai Auto Show har Toyota løftet sløret for bZ4x, en fuldt elektrisk crossover og den første model, der er udviklet som elbil på Toyotas elektriske e-TNGA platform, men langt fra den sidste. Frem mod 2025 lover Toyota at sende hele 15 elbiler på markedet.
Det er nye toner fra den japanske bilgigant, som vi især forbinder med delvist elektriske hybridbiler. Den teknologi har Toyota haft stor succes med, mens man har nølet med at udvikle elbiler. I stedet har Toyota som en af ganske få bilproducenter satset på brintbiler. Det gør japanerne fortsat, men alt tyder på, at Toyota ikke længere tør stille sig uden for den massive omstilling til elbiler, som stort set alle verdens bilproducenter har kastet sig ud i.
’Steer-by-wire’
At dømme efter bZ4X går Toyota tværtimod helhjertet ind på markedet for elbiler. Ikke alene står bilen på en dedikeret platform til elbiler, den byder også på nyskabende teknologi. BZ4X bliver angiveligt verdens første seriefremstillede bil, der får ’steer-by-wire’ styretøj. Det vil sige, at der ikke er mekanisk forbindelse mellem rat og forhjul. Alt foregår elektronisk, som vi kender det fra moderne passagerfly – det er ikke rattet, men en computer, der styrer forhjulene.
Fordelen er, at chaufføren ikke kan mærke vibrationer fra underlaget. Og at systemet har så meget progressiv styring, at selv 90 graders sving og p-manøvrer foretages med moderate ratbevægelser. Af samme grund er det ikke længere nødvendigt med et rundt rat, for du kommer aldrig til at dreje rattet en fuld omgang. Derfor er der heller ikke noget almindeligt rat i bZ4X – snarere et par ’håndtag’, som vi kender det fra en formel 1 racer.
Ifølge Toyota giver det en helt ny og underholdende måde at køre bil på. Vi glæder os da også til at prøve teknikken på dansk vej.
BZ4X står i øvrigt for ’beyond zero’ – på den anden side af nul. Det er en hentydning til, at Toyota tænker længere end til at fremstille elbiler, der ’blot’ er emissionsfrie under kørslen. Nul-udledning skal tænkes ind i hele bilens livscyklus.
4 angiver bilens størrelse, mens X signalerer firehjulstræk.
Design som en hammerhaj
En anden nyskabelse er det mørke bånd øverste på den flade front. Ud over at det får bZ4X til at minde lidt om en hammerhaj – Toyotas egen sammenligning – gemmer båndet på en række sensorer og lygter, der skal øge sikkerhed og komfort.
Som i mange andre elbiler lover Toyota ekstremt god pladsudnyttelse, fordi batterierne er gemt under gulvet. Benpladsen på bagsædet skulle være lige så god som i koncernens absoluttet topmodel, limousinen Lexus LS.
Toyota sætter ikke tal på. Og det gælder desværre også for motorkraft, batteristørrelse og rækkevidde. Alle de spændende facts må vi vente på, til bilen kommer tættere på produktion og endelig lancering. Vi skal hen til sommeren 2022, før vi kan håbe at se bZ4X på dansk asfalt.