BILTEST: Hyundai Kona Electric er på mange måder en ideel elbil for familien Danmark, men er udfordret af lidt for høje priser.
Hvilken bil?
Med anden generation af Hyundai Kona udvider koreanerne konceptet: Kona vokser 15 cm i længden og seks cm mellem akslerne. Det rykker bilen en halv klasse op og giver bonus på bagsædet, der nu er mærkbart mere gæstfrit – kernefamilien på fire er godt kørende i Kona. Herhjemme ser vi den både med benzinmotorer og som ren elbil. Det er sidstnævnte, som vi tester her, for kigger man i pris- og udstyrslisterne, er Kona Electric langt det bedste køb.
Priserne begynder ved 300.000 kr. for basisudgaven med lille batteri og 377 km rækkevidde. Men glem den, for udgaven med det store batteri på 65 kWh og en rækkevidde på 512 km er værd at betale 30.000 kr. ekstra for. Her tester vi topudgaven med det omfattende Ultimate-udstyr til 370.000 kr. og fine detaljer som udvidet adaptiv fartpilot, blindvinkelassistent med kamera og head-up display. Kan du nøjes med lidt mindre udstyr er mellemudgaven Advanced til 350.000 kr. det bedste køb.
Vidste du at?
Som elbil nyder Hyundai Kona stor respekt og nærmest kultstatus. Da den første generation kom i 2018, viste den sig hurtigt at være elbilen med den længste rækkevidde til prisen. Sammen med velfungerende og pålidelig teknik gjorde det Kona Electric til et populært valg blandt ’first movers’ og bilister, der ønskede at køre mere bæredygtigt. Selv i Tyskland, der traditionelt har været tøvende over for elbiler, blev Kona Electric hurtigt udbredt.
Det lidt aparte design har været med til at give Kona kult-værdi. Detaljer som lygter i to etager både for og bag, markante plastickanter på skærmene og en meget tydelig ladeport i fronten har skilt vandene. Generation to tør også skille sig ud. Denne gang med nogle hidsige ’knæk’ på dørsiderne og gennemførte striber med kørelys for og bag. Klassisk smuk kan man ikke kalde Kona, men proportionerne er i orden, og der var klart mere ros end ris fra omverdenen i testugen.
Hvordan er førerpladsen?
Som i de større Ioniq-modeller er førerpladsen i Kona domineret af to 12-tommer skærme, placeret i forlængelse af hinanden. Skærmene er skarpe og især grafikken til speedometer og ladestand er enkel og let at læse. Et væld af fysiske knapper, der både sidder i rattet og midterkonsollen, er med til at gøre betjeningen lettere og mere direkte end i de fleste moderne elbiler. For eksempel betjenes ventilation på helt klassisk vis med knapper. Stor ros til Hyundai for at arbejde med brugervenligheden.
Helt perfekt er det dog ikke. Du skal stadig trykke mange gange på skærmen for at kvæle de alt for emsige alarmer for at køre lidt for stærkt eller bare kort flytte blikket fra forruden. Og de tre ekstratryk for at skrive æ, ø og å ind i navigationen er decideret håbløse. Stemmestyring kunne hjælpe, men vi fik den aldrig til at fungere. Til gengæld sidder du glimrende i forsæder, der begge kan justeres elektrisk i alle retninger.
Hvordan opleves kabinen?
Tidligere var Konas akilleshæl den noget beskedne plads på bagsædet. Det er fortid her i generation to. Selv om Kona også fås med forbrændingsmotorer, hævder Hyundai, at den er udviklet som elbil med de fordele det giver i form af bedre pladsudnyttelse. Det lyder troværdigt – selv mine 190 cm kan være på bagsædet.
Også bagagerummet er vokset. Tager du ’kælderrummet’ med, sluger det hele 466 liter. Hertil kommer et praktisk ’frunk’ under motorhjelmen, så det altid er let at komme til ladekablerne. Der i øvrigt tilsluttes samme sted, altså i fronten. Smart. Så lever vi med, at Hyundai har sparet på finishen. Stort set al plastik i kabinen er af den hårde slags, men vi medgiver, at det er pænt lavet og virker solidt skruet sammen.
Er sikkerheden i orden?
Nej, ikke helt. Hyundai Kona blev crashtestet i december 2023 og slap overraskende dårligt fra mødet med muren i Euro NCAPs crashtest. Kona er grundlæggende solid og har også den moderne centerairbag mellem forsæderne, der er en reel forbedring af sikkerheden ved påkørsler fra siden. Problemet er, at flere af de aktive køreassistenter, der skal undgå kollisioner, ikke fungerer optimalt. Selv om Kona endte med at score fire ud af fem stjerner, kalder Euro NCAP bilen en ’virkelig skuffelse’. ”Hyundai Kona skraber sig akkurat igennem med fire stjerner og er i virkeligheden heldig med at undgå at ende på tre stjerner,” lyder den usædvanligt hårde dom fra Euro NCAP. Så selv om Kona på ingen måde er en farlig bil, underpræsterer den i forhold til konkurrenterne. Læs mere her og se videoen herunder:
Hvordan kører den?
Hyundai Kona er et godmodigt bekendtskab med forhjulstræk, tryg understyring og et styretøj med begrænset feedback fra vejen. Undervognen føles ganske fast, men de fleste ujævnheder sluges uden brok, og på motorvejen er Kona en komfortabel cruiser. Idyllen forstyrres kun af lidt rigelig støj fra vind og dæk. Sidstnævnte bliver formentlig forværret af, at testbilen var opgraderet fra 17-tommer standardhjul til kæmpe kageruller på 19-tommer med vinterdæk. Holder du dig til standardløsningen, vil du formentlig opleve mindre rullestøj.
Kona får altså ikke pulsen op på en snoet sognevej, men til hverdagskørsel opleves den som en tryg og forudsigelig rejsekammerat.
Hvordan er motor og opladning?
Med elbiler skal vi vænne os til langt flere kræfter. Kona Electric finder et passende niveau, hvor de 160 kW (217 hk) er i harmoni med forhjulstrækket. Flere kræfter vil bare give problemer i vådt føre, og du mangler aldrig power til en rask overhaling.
Til gengæld trækker lynladning på tålmodigheden: Modsat de større Ioniq-modeller med 800 volt-teknologi benytter Kona almindelig 400 volt. Max ladekapacitet er 100 kW, og dermed kan Kona ikke for alvor udnytte de kraftige lynladere med 150 eller 300 kW. Omvendt er ladekurven op til 80 pct. relativt flad. Også ved 7-8 grader, hvor Kona over lange stræk modtog 70-100 kW. Fra 80 til 100 pct. falder kapaciteten dog markant. Kører du ofte lange ture med behov for lynladning undervejs, fremstår Kona lidt træg. Især sammenlignet med Hyundais 800-volts biler.
Vi kørte i snit 4,8 km pr. kWh i testen ugen. Det svarer til en rækkevidde på 314 km, der skal holdes op mod WLTP-rækkevidden på 472 km med 19-tommer fælge (endnu et argument imod de store hjul). Ikke prangende, men alligevel godkendt, fordi testugen var præget af hård vind, regnvejr og 5-8 grader. 350 km burde ikke være noget problem under mere normale vejrforhold.
Passer prisen?
Nej, faktisk ligner prisen p.t. Hyundai Kona Electrics største udfordring. Det ser ud som om, at prisen er fastlagt på et tidspunkt, hvor den aktuelle priskrig på elbiler ikke var slået igennem. Så selv om Hyundai bestemt ikke fedter med udstyret og tilbyder en stærk garanti, ender Kona Electric med at se for dyr ud. Her i starten af 2024 er der simpelthen så hård konkurrence på pris, at du som bilkøber skal se dig for. Skal det være en Kona, bør du kunne få rabat i forhold til den listepris, der optræder her i testen. På sigt vurderer vi, at Hyundai – i lighed med konkurrenterne – kommer til at justere på prisen og/eller tilbyde udstyr uden beregning.
Er der alternativer?
Søsterbilen Kia Niro EV med tilsvarende Upgrade udstyr er udfordret af decideret langsom ladning på blot 72 kW og (endnu) højere pris på 380.000 kr.
En direkte konkurrent som Honda e:Ny1 til 361.000 kr. har også langsom lydladning og en relativt kort rækkevidde på 412 km.
Tre kinesere underbyder Kona: En veludstyret BYD Atto 3 koster blot 300.000 kr., men har også kun 420 km rækkevidde og 80 kW ladeevne. Aiways U5 til 325.000 kr. er lidt større end Kona, men har også mindre udstyr, 400 km rækkevidde og 90 kW ladeevne. MG Marvel R er større og kraftigere til 360.000 kr., men er hæmmet af 370 km rækkevidde og 92 kW ladeevne.
For 380.000 kr. – altså blot 10.000 kr. mere end testbilen – får du den store VWs større SUV ID.4, der slår Kona på alle parametre. Det samme gælder Konas koreanske koncernfætter Kia EV6, der lige nu fås til 380.000 kr. med længere rækkevidde, 800 volt teknologi og lynhurtig opladning. Især disse to alternativer får Kona til at se dyr ud.
Konklusion:
For: All-round egenskaber, garanti.
Imod: Ladehastighed, pris.
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Hyundai Kona Electric Ultimate
Vejl. pris, inkl. lev.: 370.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 15.000 kr.
Billigste: 300.000 kr. (48 kWh batteri, 377 km rækkevidde)
Privatleasing: 5.900 kr./måned, førstegangsydelse 30.000 kr. (36 måneder og 15.000 km./år)
Årlig ejerafgift: 780 kr.
Garanti (bil/rust): 5 år ubegrænset km / 12 år
Garanti (batteri): 8 år / 160.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP): (2023)
Antal airbags: 7 airbags inkl. centerairbag
Længde/bredde/højde: 438/183/158 cm
Bagagerum (min/max): 466/1.300 liter + 27 liter frunk
Vægt: 1.775 kg
Anhængervægt: 750 kg (m. bremse)
Batterikapacitet: 65,4 kWh
Rækkevidde (WLTP): 472 km (m. 19” hjul) = 7,2 km/kWh
Målt forbrug (7-8 °C): 4,8 km/kWh = 314 km rækkevidde
Ladeevne: Op til 11 kW AC og 100 kW DC
Opladningstid: 41 minutter (10-80 pct. ved DC-hurtiglader), 6,5 timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt: 160 kW (217 hk) / 255 Nm
0-100 km/t: 7,8 sek
Topfart: 172 km/t
Særligt standardudstyr:
Automatisk bremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, nødbremse v. venstresvingende modkørende, adaptiv fartpilot med følgefunktion, aktiv vognbaneassistent, skiltegenkendelse m. hastighedsassistent, blindvinkelassistent m. kameravisning, advarsel for krydsende trafik for og bag, udstigningsadvarsel, aut. nødopkald, head-up-display, 360 graders kamera, LED-lygter for og bag, aut. op- og nedblænding, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 2-zonet klimaanlæg, elektrisk justerbare forsæder m. varme og lændestøtte, varme i rattet, dellæder, elektrisk foldbare sidespejle m. varme, p-sensor for og bag, bakkamera, elektrisk bagklap, 12 tommer digital instrumentering, 12 tommer berøringsfølsom infotainmentskærm, navigationsanlæg, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, trådløs mobiloplader, varmepumpe, opvarmet ladeport, 220-volt strømudtag, 17 tommer alufælge. ( * Anslået af hvilkenbil.dk)
Ekstraudstyr bl.a.:
Metallak: 6.000 kr.
Anhængertræk: 14.000 kr.
19” alufælge: 6.000 kr.