Elbilen Nissan Ariya følger trop i kampen om kunderne. Tre udgaver er sat 30.000 kroner ned indtil udgangen af marts.
Januar bød på den ene prisnedsættelse efter den anden. Tesla skar endnu en sum af Model Y, denne gang blev den op til 40.000 kr. billigere. Derudover blev blandt andet Skoda Enyaq iV sat mellem 20.000 og 71.000 kr. ned, samtlige Volkswagens elbiler fik et nøk nedad, og Renault Megane E-Tech blev op til 30.000 kr. billigere.
Nu hopper Nissan delvist med på vognen med en 30.000 kroners nedsættelse på Ariya. De lavere priser gælder dog kun den lavest udstyrede variant Engage, og tilbuddet er tidsbegrænset til udgangen af marts. Eller så længe lager haves, som det hedder.
Langsom opladning
Prisreduktionen er dermed ikke generel og formentlig et udtryk for, at Nissan vil af med nogle lagerbiler, som kunderne ikke har har efterspurgt i samme grad som de to bedst udstyrede, Advance og Evolve.
Ariya Engage med 63 kWh-batteri og en rækkevidde på 404 kilometer fås nu til 280.000 kr. I hjemmelader og offentlige langsomladere kan den dog kun lade med 3,6 kW i timen, så er den tæt på tom, vil en opladning til 100 procent tage over 15 timer. Det er tæt på håbløst. I lynladere napper den op til 130 kW.
Vælg 22 kWh
Med 22 kW-hjemmeladning er prisen 300.000 kr., så den model bør klart vælges. Medmindre man napper den med det store 87 kWh-batteri, hvor rækkevidden er 536 km og prisen 345.000 kr.
Engange har ganske meget både sikkerheds- og komfortudstyr som standard. De mere luksuriøst udstyrede Advance og Evolve er som nævnt ikke sat ned. Advance med 63 kWh-batteri koster 350.000 kr., med 87 kWh-batteri 395.000 kr.
En veludstyret Tesla Model Y med 455 kilometers rækkevidde fås nu til 345.000 kr., VW ID.4 med en rækkevidde på 362 km koster 335.000 kr., og med 543 kilometers rækkevidde er prisen 370.000 kr. Skoda Enyaq iV med en rækkevidde på 395 km koster 350.000 kr., og med en rækkevidde på 557 km er prisen 380.000 kr.