Sig GTI, og man tænker ofte på Volkswagen. Blandt mærkets elektriske ID-modeller er tilnavnet GTX, og to nye, sporty udgaver er på vej.
Den kompakte VW ID.3 og den kommende stationcar ID.7 Tourer får nu også prædikatet GTX, der i VW-terminologi skal oversættes til den klassiske GTI-betegnelse.
Altså en hverdagsbil tilsat power og lækkert udstyr, men ikke mere end at køreglade familieoverhoveder sagtens kan forsvare at anskaffe sig bilen. Og måske endda score lidt ekstra street-credit hjemme på villavejen som den legesyge og kvalitetsbevidste husstand.
Den kompakte ID.3, der i runde tal er på størrelse med Golf, kommer i to GTX-versioner. Topmodellen GTX Performance ses af VW’s tekniske afdeling som det elektriske svar på Golf GTI Clubsport.
GTX Performance har samme elmotor som blandt andet ID.7 og er skruet op til 326 hestekræfter. Momentet er 545 Newtonmeter, og 0 til 100 km/t overstås på 5,6 sekunder. Den “almindelige” GTX har 286 hk og sprinter til 100 km/t på seks sekunder.
Længere rækkevidde
Undervognen er strammet op med stærkere stabilisatorer, og udvendigt kan man kende ID.3 GTX på det diamantformede “luftindtag” nederst på fronten og de to trekantede LED-kørelys ovenpå hinanden. Bilen står på 20 tommer alufælge. Indvendigt har den blandt andet sportssæder med klassiske, røde GTI-syninger og bogstaverne GTX nederst på rattet. De to ID.3-topmodeller får også Volkswagens nyeste infotainmentsystem og samme store 12,9 tommer store skærm.
Batteriet er vokset et par kWh til 79, formodes at kunne lade med 175 kW, og rækkevidden forventes at være op til 600 km, hvilket i så fald er knap 30 kilometer mere end ID.3 Pro S med 77 kWh-batteri og 204 hk.
Sporty stationcar
Den for nyligt viste ID.7 Tourer, der snart lanceres i Danmark, bliver med bogstaverne GTX VW’s kraftigste stationcar nogensinde. 340 hk og træk på alle fire, og 0 til 100 km/t er overstået på seks sekunder.
Også i ID.7 GTX Tourer er undervognen strammet op til at kunne håndtere kræfterne og samtidig holde bilen på familievenligt niveau. På den store stationcar er GTX-kendetegnene blandt andet et bikubeformet, sort gitter nederst på fronten, sideskørter og samme 20 tommer alufælge som på ID.3 GTX. Den store stationcar kan leveres på 21 tommer fælge, hvis man ønsker det.
Indvendigt går røde GTI-syninger igen som i den hurtige ID.3’er, og på sædernes ryglæn står de magiske bogstaver GTX.
I Danmark til sommer
VW ID.3 GTX og ID.7 GTX Tourer kommer til Danmark til sommer, og den 5-dørs ID.7 GTX er hos os senere på året. Priser og præcise specifikationer er endnu ikke tilgængelige.
ID.4 og ID.5 fås allerede som GTX’ere med 340 hk som ID.7 GTX, og merprisen for ID.4 GTX er 30.000 kr., for ID.5 GTX er den 62.000 kr.
Den pt. topudstyrede ID.7 Tourer koster 487.000 kr., den pt. topudstyrede ID.3 koster i øjeblikket 340.000 kr.
En ID.Buzz med GTX-betegnelsen skulle også være på vej.