Ny test af helårsdæk viser, at dæktypen bliver stadig bedre til at tackle alle vejrtyper. Kun ét helårsdæk kan dog for alvor anbefales.
I USA, hvor klimaet byder på alt fra brandvarme somre til iskolde snestorme, er det helt normalt at køre på helårsdæk. Samme dæktype skal altså tackle alt fra tør og våd asfalt i sommerhalvåret til sne og is om vinteren. Til gengæld slipper bilejeren for dækskift.
På vores nordlige breddegrader har vi traditionelt set lidt skævt til dæktypen. Nordmænd, svenskere og finner vil slå en hånlatter op, hvis du kom kørende på helårsdæk – i hvert fald om vinteren. Men opfattelsen af helårsdæk som det notorisk dårlige kompromis for dovne og uvidende bilejere er under forandring.
Det handler om klimaet. Temperaturen stiger, og særligt i Danmark er der efterhånden langt mellem de hvide vintre. Så hvorfor egentlig bruge tid og penge på at håndtere to sæt dæk til bilen til henholdsvis sommer og vinter?
16 dæk til populære biler
ADAC, den tyske bilistklub og søsterorganisation til danske FDM, forsøger at finde svarene i deres nyeste test af helårsdæk. 16 dæk i den populære størrelse 205/55 16-tommer, der bl.a. passer til populære biler som VW Golf, Skoda Octavia, Mazda 3, Mercedes A-klasse og Opel Meriva er blevet testet på alt fra solvarme og regnvåde veje i Tyskland til sne- og isglatte veje langt oppe i Finland.
Resultatet viser, at helårsdæk bliver stadig bedre til at udføre den tekniske spagat det er, både at stå fast i regnvejr og på is og sne og samtidig styre præcist og bremse hurtigt på tør og sommervarm asfalt.
Omvendt kan ADAC og FDM kun for alvor bifalde et enkelt helårsdæk. De 15 øvrige indeholder kompromiser, der gør den fortsatte jongleren med både sommer- og vinterdæk til det bedre valg.
Goodyear er bedst
Vinderdækket er tredje generation af Goodyear Vector 4Seasons. Ganske usædvanligt har det ingen nævneværdige svagheder. Vector 4Seasons formår faktisk at stå fast på alle typer underlag uden at give køb på enkelte egenskaber som f.eks. komfort og styreegenskaber. Selv rullemodstanden og dermed forbruget ligger i den helt lave ende, selv om gummiet altså er i stand til at bide sig fast i alt fra tør asfalt til is.
Goodyears helårsdæk er tilmed suverænt det mest slidstærke dæk. Testholdet anslår, at det kan køre mere end 60.000 km, før dækmønstret er slidt ned til de lovpligtige 1,6 mm. Det er også højst usædvanligt for et dæk, der rent teknisk er lavet af den bløde gummiblanding, man benytter til vinterdæk. Slidstyrken er næsten dobbelt så god som testen mindst slidstærke dæk, der kun holder 33.000 km.
Pirelli Cinturato, Hankook Kinergy, Michelin CrossClimate, Kumho Solus og Vredestein Quatrac klarer sig også fint, men herfra kører det ned af bakke for de øvrige dæk i testen.
Gode råd om helårsdæk
FDM konkluderer, at de bedste helårsdæk kan være en mulighed for danske bilister, men at man nøje skal overveje sine behov. FDM vil ikke anbefale helårsdæk, hvis man:
- Har behov for at køre bil året rundt uanset føret.
- Ofte må køre ud om vinteren, før vejene er ryddet eller saltet.
- Bor i områder, der ikke ryddes for sne.
- Kører på vinterferie i udlandet.
- Lægger vægt på gode styreegenskaber på tørre vej om sommeren.
Det stigende antal elbils-ejere skal også overveje, om helårsdæk er noget for dem. Særligt i sommerhalvåret vil ’rigtige’ sommerdæk udviklet specielt til elbiler sædvanligvis have lavere rullemodstand og dermed længere rækkevidde.
Elbiler er også tungere end andre biler og kører ofte på meget store hjul: To egenskaber, der taler for, at man kører på dæk, der er særligt gode til at tackle henholdsvis sommer og vinterferie uden kompromiser.