VW e-Golf, Renault Zoe, VW e-Up, Nissan Leaf og MG ZS EV topper, når danskerne køber billige og brugte elbiler. Vi kigger nærmere på dem.
Billige elbiler er stadig en mangelvare, men i øjeblikket er markedet for brugte elbiler under 150.000 kroner i kraftig vækst.
Det afspejler AutoUncle.dk’s statistikker tydeligt: Næsten 3.400 brugte elbiler til under 150.000 kr. blev handlet via AutoUncle.dk i første halvdel af 2024. I første halvår 2023 var tallet beskedne 402, i andet halvår 793.
Antallet af brugte elbiler under 150.000 kroners-grænsen er, som tiden går, naturligvis stigende, men ingen tvivl om, at køberne til dem er derude.
Herunder info om de fem mest solgte og Hvilkenbils vurdering af dem som brugtkøb.
VW e-Golf
I AutoUncle-statistikken, som Hvilkenbil første gang omtalte onsdag den 10. juli, er Volkswagen e-Golf den mest populære blandt de brugte elbiler under 150.000 kr. 900 styk blev solgt via AutoUncle.dk i 2024’s første seks måneder. Gennemsnitsprisen var 149.900 kr. og det gennemsnitlige kilometertal 33.500.
Volkswagen lancerede den første e-Golf i 2014. Prisen var 294.000 kr., og på det tidspunkt i elbil-historien var rækkevidden mildest talt ikke-imponerede: 190 kilometer. Dengang var det dog meget lig den rækkevidde, som de øvrige elbiler diskede op med. Bortset fra den meget dyre Tesla Model S.
I forbindelse med overgangen til ottende generation Golf i 2019 steg den elektriske folkevogns teoretiske rækkevidde til 231 km, og nyprisen til 320.000 kr. Den maksimale ladeeffekt var 45 kW, og det er modellen fra 2019 og frem, der er til salg derude.
Udstyret er sædvanligvis ganske omfattende med adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, LED-forlygter og navigationsanlæg.
Vil man have en veludstyret, rummelig og sikker brugt elbil til mindre end 150.000 kr., er e-Golf et godt bud. Med de begrænsninger der er i en elbil med et batteri på knap 36 kWh.
I skrivende stund er der 35 brugte e-Golf til salg på AutoUncle.dk. Billigste koster 99.999 kr., den dyreste 195.000 kr.
Renault Zoe
Via AutoUncle blev der i første halvår solgt knap 700 brugte Renault Zoe. Gennemsnitsprisen var 139.900 kr., og det gennemsnitlige kilometertal 26.700.
Franskmændene var tidligt ude med elbiler – og her fortier vi alt om fiaskoen Fluence, der med hjælp af batteriskifte-operatør Better Place led en grum skæbne. Zoe, der kom til i 2013 og fra første indfald i et ingeniør-hoved var tænkt som en ren elbil, opleves som værende et par gram større end datidens Clio. Nyprisen var 179.000 kr., rækkevidden var 210 kilometer, reelt 150. Hvilkenbils redaktør, Jens Velling, roste den første Zoe for pladsen og komforten, og han var også betaget af dens lettere aparte design.
Anden generation Zoe kom i 2020, batteriet var vokset til 52 kWh, rækkevidden steget til 383 km og nyprisen til 256.000 kr. Muligheden for hurtigladning – det vil sige 50 kW – skulle tilkøbes, så vær opmærksom på det, hvis en brugt Zoe står på ønskesedlen.
Med en Zoe fra 2020 og frem får man en fornuftig rækkevidde, så den kan bestemt gøre fyldest som bilen for folk uden det store kørselsbehov eller som bil nummer to.
Mens disse linjer skrives, er der 39 Zoe til salg på AutoUncle.dk. Billigste koster 79.900 kr., den dyreste 169.900 kr.
VW e-Up
522 brugte VW e-Up fandt via AutoUncle en ny ejer i første halvdel af 2024. Gennemsnitsprisen var 129.700 kr., og det gennemsnitlige kilometertal 24.000.
Nyprisen på den første e-Up var 190.000 mægtige kroner. Dengang i 2014 var det 77.000 kr. mere end en benzin-Up. Den lille mikro-folkevogns rækkevidde var i 2014-udgaven meget beskedne 160 km. Da Hvilkenbil i 2020 testede den opdaterede e-Up, var rækkevidden øget til 260 km, og prisen var faldet til 163.000 kr. Ganske som med førnævnte Renault Zoe kunne man tilkøbe et kabel, så den kunne lade hurtigere, op til 40 kW. Så vær opmærksom på den, hvis en brugt e-Up er i kikkerten.
Vær opmærksom på, at e-Up kun har to sikkerhedsseler på bagsædet. Og vær også opmærksom på, at man – som oftest – får lov til at betale ganske meget for et VW-produkt, så derfor kunne dens søskende, Skoda Citigo-e og Seat Mii Electric, overvejes. Deres gennemsnitlige brugtpris på AutoUncle.dk er 20.000-25.000 kr. lavere end prisen for en brugt e-Up.
Der er pt. 78 brugte e-Up til salg på AutoUncle.dk. Billigste koster 64.700 kr., den dyreste 196.900 kr.
Nissan Leaf
Via AutoUncle blev der i 2024’s første seks måneder solgt 477 brugte Nissan Leaf. Gennemsnitsprisen var 134.300 kr. og det gennemsnitlige kilometertal 28.000.
Leaf er at betragte som en vaskeægte pioner i den elektriske bilverden. Første generation havde premiere i 2010, var nært beslægtet med Renault Fluence (se under Renault Zoe), og en del æstetikere derude vil nok give Hvilkenbil ret i, at den var noget af en øjebæ. Dertil kom en meget beskeden rækkevidde på 120 km.
Både design og rækkevidde blev noget bedre med Leaf nummer to i 2018. Rækkevidden steg til 270 km, og to år senere fik Leaf føjet et lille plus til modelbetegnelsen, hvilket betød større batteri og 385 kilometers rækkevidde.
Prisen for Leaf+ i 2020 var 363.000 kr., og Hvilkenbil roste den for rækkevidde, komfort og udstyr, men gav den hug for langsommelig ladetid og CHAdeMo-ladestikket, som allerede på det tidspunkt var på vej ud. Og den fik hug for den maksimale ladeeffekt på 50 kW.
En stor overvejelse med Leaf som brugtkøb er ubetinget, at hvis man vil hurtiglade i det offentlige rum, kan den kun tilkobles CHAdeMO-hurtigladere, og dem bliver der ikke flere af, tværtimod. Så vær meget opmærksom på det ved køb af en brugt Leaf.
Der er pt. 50 brugte Leaf til salg på AutoUncle.dk. Billigste koster 69.900 kr., den dyreste, der er indregistreret første gang i april i år, koster 259.900 kr.
MG ZS EV
Via AutoUncle blev der i første halvår i år solgt 252 brugte MG ZS EV. Gennemsnitsprisen var 144.440 kr. og det gennemsnitlige kilometertal 26.000.
Den meget rummelige kinesiske SUV kom til Danmark omkring årsskiftet 2019/20, batteriet var på 45 kWh, rækkevidden 263 km, den maksimale ladeeffekt 80 kW, og prisen startede ved 220.000 kr. Mængden af udstyr var fornem med bl.a. adaptiv fartpilot, vognbaneassistent og navigationsanlæg. I topmodellen Luxury, der kostede 30.000 kr. mere, omfatter udstyrslisten bl.a. mere sikkerhedsudstyr, elektrisk justering af forsæderne og panoramaglastag.
Allerede i 2022 fik den et facelift, batteriet voksede til 70 kWh, rækkevidden til 440 km og ladeeffekten til 92 kW. Prisen fik et solidt nyk opad til 280.000 kr.
Men har man brug for masser af plads, er MG ZS EV meget konkurrencedygtig. Har man brug for mere end de 263 teoretiske kilometers rækkevidde i de første årgange, skal man have den med det store batteri og dermed ikke ældre end årgang 2022.
Der er pt. 29 brugte ZS EV til salg på AutoUncle.dk. Billigste koster 117.700 kr., den dyreste, der er indregistreret første gang i februar i år, koster 259.900 kr.
Alle solgte elbiler via AutoUncle 1. halvår 2024 til under 150.000 kr.
Mærke og model | Antal solgte | Gns.pris | Gns.km |
VW e-Golf | 900 | 149.900 kr. | 33.500 km |
Renault Zoe | 686 | 139.900 kr. | 26.700 km |
VW e-Up | 522 | 129.700 kr. | 24.000 km |
Nissan Leaf | 477 | 134.300 kr. | 28.000 km |
MG ZS EV | 252 | 144.440 kr. | 26.000 km |
Hyundai Ioniq | 132 | 149.500 kr. | 42.000 km |
Skoda Citigo-e | 124 | 129.500 kr. | 28.300 km |
Seat Mii Electric | 113 | 124.700 kr. | 28.000 km |
Maxda MX-30 | 102 | 149.900 kr. | 19.000 km |
Dacia Spring | 28 | 99.900 kr. | 11.961 km |
Renault Twingo | 24 | 99.900 kr. | 25.000 km |
Smart EQ ForTwo | 8 | 119.900 kr. | 14.500 km |
Peugeot ION | 5 | 39.850 kr. | 72.000 km |
Mercedes B Electric Drive | 4 | 102.400 kr. | 84.000 km |
Citroën C-Zero | 2 | 39.850 kr. | 69.000 km |
Mercedes B 250e | 2 | 139.900 kr. | 38.000 km |
Mitsubishi i-MiEV | 2 | 39.850 kr. | 56.500 km |
Renault R4 | 1 | 119.900 kr. | 18.500 km |
Renault Twizy | 1 | 59.900 kr. | 17.000 km |
Smart EQ ForFour | 1 | 99.900 kr. | 13.000 km |
I alt | 3.386 | ||
Kilde: AutoUncle |
Af redaktionen
Selv om der kun er ca. 3000 CHAdeMO-biler (Nissan Leaf) i Danmark, er der faktisk kommet flere CHAdeMO-ladere de senere år, da de fleste af Circle K’s hurtigladere også har CHAdeMO-stik, der leverer op til 60 kW. Også enkelte af Clever og Eons nyere 300 kW-ladere har CHAdeMO-stik, der leverer op til 75 kW på den japanske standard. Bemærk også at e+ Tekna som den eneste kan tage imod 100 kW.
Zoe, inden faceliftet med 52 kWh batteri, var også populær i v2 udgaven med sit, på det tidspunkt, store 44 kWh batteri.
Interiør- og byggemæssigt er den milevidt fra fx e-Golf, og føles som en billig plastikkasse, og jeg afleverede den retur før tid.